Za višje cene goriva so krive predvsem visoke cene surove nafte in dodatne emisijske dajatve, obstaja pa še en faktor. V povečevanju cen fosilnih goriv namreč aktivno vlogo igrajo tudi električni avtomobili.
Pri nas beležimo rast cen goriva, kot je že dolgo ni bilo, saj so cene bencina v bližini 1,4. Dizla pa celo v bližini 1,7 evra, zelo ekstremno rast pa so zabeležili v Nemčiji, kjer se je predvsem cena litra bencina približala dvema evroma, dizel pa je že presegel 1,555 evra, kar je največ po letu 2012. Nemški avtomobilski klub ADAC in nemška zveza petrokemičnih proizvajalcev govorita celo o eksploziji cen.
Vloge ne igrajo le višje cene surove nafte na mednarodnih trgih, ampak tudi tečaj ameriškega dolarja, valute, v kateri poteka večina transakcij. Temu pa je dodal svoje še novi davek na goriva v višini 25 evrov na tono, ki je prišel v veljavo v začetku tega leta. Goriva so zato obdavčena že s tremi dajatvami, saj je temu treba prišteti še davek na dodano vrednost in posebno dajatev na goriva z vsebnostjo ogljikovodikov. Ta je poleg tega že tretji na izpustih ogljikovega dioksida utemeljen okoljski davek po davku na izpuste ogljikovega dioksida in davku na motorna vozila.
Koliko brez dajatev?
Nemška zveza petrokemičnih proizvajalcev je zato začela na svoji spletni strani objavljati, koliko bi bencin in dizel stala brez teh dajatev. Razlika je očitna, saj bi liter bencina E10 tem primeru stal okrog 65 evrskih centov, liter dizla pa okrog 70 centov. Ob tem izpostavljajo, da na rast cen ne vplivajo toliko proizvajalci in prodajalci goriva, ampak so te rezultat prevelikega pohlepa države. Ta za januar 2022 načrtuje celo novo zvišanje dajatve na emisije.
V Franciji smo priča drugačnemu opozarjanju na visoke obdavčitve goriv. Trgovska veriga E.Leclerc je namreč začela goriva prodajati brez zaračunavanja svoje marže, le za nabavno ceno, ki jo sami plačajo za goriva. Akcija je sicer potekala le do konca oktobra, vendar je bilo to dovolj časa, da so vozniki spoznali, koliko podjetje v resnici zasluži. Razlika v ceni pred in med akcijo je namreč znašala le nekaj centov na liter. Podjetje je s svojo akcijo dokazalo, da so ključ do zmanjšanja cen goriv nižje obdavčitve in ne nižje marže prodajalcev.
Promocija električnih avtomobilov
Nemški dnevnik Focus je izpostavil, da za visokimi obdavčitvami fosilnih goriv stoji tudi promocija električnih avtomobilov. Študija Deutsche Bank, o kateri lahko več preberete na tej povezavi, je pokazala, da vsak električni avtomobil državni proračun stane približno 20.000 evrov. V to ni všteta le neposredna subvencija ob nakupu, ampak tudi davčne olajšave za uporabo električnih avtomobilov ter podpore pri gradnji tovarn za njihovo proizvodnjo in pri gradnji polnilne infrastrukture.
Podobno stanje je tudi v Franciji, kjer z višjimi dajatvami na fosilna goriva država tudi financira električne avtomobile ali pa vsaj lajša izgube zaradi njihove promocije in zaradi manjše prodaje bencinskih in dizelskih avtomobilov, ki je tudi posledica promocije električnih avtomobilov.
pravo vprasanje je zakaj se je v sloveniji podrazalo za 30%
Pa očitno imamo v Sloveniji pa tudi drugod po Evropi oz. svetu več vozil na diesel, kajti včasih je cena …
Zmeraj mi je uganka, kako drago bi bilo gorivo, če bi ga črpala in dobavljala slovenska javna komunalna podjetja.