Resni proizvajalci avtomobilov namenjajo senzoriki pri razvoju novega modela zelo velik pomena. Za tem, kako potnik s tipom, vohom in sluhom dojema notranjost avta in nato vožnjo, stoji ogromno raziskav, testiranj in izbire ustreznih materialov. Ta občutenja so namreč bistvena, kako uporabnik podzavestno dojema in razvršča avto na lestvici kakovosti.
Pomemben del razvoja je postal zvok pri zapiranju vrat. Avtoindustrija je po besedah Jamesa Forda, strokovnjaka za avtomobilske dele, zadnjih deset let začela s poglobljenim inženiringom pri zapiranju vrat. Na to so precej vplivali zaostreni standardi za varovanje potnikov, ki so močno (negativno) vplivali tudi na zvok, ki jih vrata proizvajajo pri zapiranju. Zato so proizvajalci poiskali nove načine, kako proces zapiranja vrat prilagoditi na način, da bo zvok pri kupcu vzbudil občutek kakovosti.
Ne pretenek, ne prekratek ...
Jonathan Berger, profesor na univerzi Stanford oziroma v njenem oddelku za akustiko, računalniške raziskave in glasbo, je za Mel Magazine pojasnil, kaj je v ozadju razvoja zvoka vrat. Opravili so test s prostovoljci, ki so jim predvajali osem različnih zvokov zapiranja vrat in jih prosili, naj jih razvrstijo od najbolj do najmanj ugodnega. A nasprotno od pričakovanj se večina ni odločila za nizkofrekvenčne zvoke s kratkim trajanjem in z malo odmeva, ki so bili donedavna sprejeti kot najbolj premijski. "Zvok z največjo stopnjo vrednosti je bil tisti, ki je imel odmev. Kot 'ka-čank'."
Zvok pri spajanju dveh površin avta torej ne sme imeti nekega žvenketa, nekoliko mora biti priglušen, še vedno pa mora dajati vtis čvrstosti in kvalitete.
Te ugotovitve podpirajo številne analize, ki so bile v preteklosti že narejene. Tako raziskava univerze Perdue iz leta 2016 navaja, da zvok avtomobilskih vrat, ki zveni tenko, napeljuje na konotacijo, da je celotno vozilo ceneno in slabo zgrajeno. Na drugi strani pa je poln zvok pri zapiranju tisti, ki daje vtis prestižnosti.
Teža vrat ni bistvena
Znamke se tega seveda dobro zavedajo. Tobias Beitz, eden od vodij razvoja pri Mercedesu, je za Bloomberg že leta 2014 pojasnjeval, da "dober" zvok ni stvar mase vrat ali česa podobnega. "Na zvok vrat najbolj vplivajo optimalen akustični dizajn vratnega okvirja, razmakov in spojev," je povedal. Ob tem ima veliko vlogo tudi mehanizem ključavnice, ki mora narediti ravno pravšnji "klik."
Pri doseganju želenega zvoka ima zato vsaka znamka svoj recept, kako razporeja in spaja med seboj mehke in trde materiale na vratnem krilu ter kakšno vlogo imajo pri tem blažilniki ter zaščitne gume. Prav blažilniki imajo eno bistvenih vlog, da se ustvari nizkofrekvenčni zvok, ki je v povprečju najbolj želen. Brez blažilnikov bi zapiranje vrat največkrat zvenelo kot trk dveh kovin.
Verjetno boste naslednji pozornejši na to, kako so se pri vašem vozilu zapirajo vrata.
Kaj potem moj zvok ča-bung ni v redu ?
Ne vem... mene je od nekdaj najbolj fasciniral zvok "tup". Bolj, ko je ropotalo in klenkalo bolj se je vedelo, …