Zakaj je najboljši zvok pri zapiranju vrat "ka-čank"?

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24
Zvok pri zapiranju vrat je namenoma proizveden tako, da uporabnika zavede.
Oglej si celoten članek

Resni proizvajalci avtomobilov namenjajo senzoriki pri razvoju novega modela zelo velik pomena. Za tem, kako potnik s tipom, vohom in sluhom dojema notranjost avta in nato vožnjo, stoji ogromno raziskav, testiranj in izbire ustreznih materialov. Ta občutenja so namreč bistvena, kako uporabnik podzavestno dojema in razvršča avto na lestvici kakovosti.

Pomemben del razvoja je postal zvok pri zapiranju vrat. Avtoindustrija je po besedah Jamesa Forda, strokovnjaka za avtomobilske dele, zadnjih deset let začela s poglobljenim inženiringom pri zapiranju vrat. Na to so precej vplivali zaostreni standardi za varovanje potnikov, ki so močno (negativno) vplivali tudi na zvok, ki jih vrata proizvajajo pri zapiranju. Zato so proizvajalci poiskali nove načine, kako proces zapiranja vrat prilagoditi na način, da bo zvok pri kupcu vzbudil občutek kakovosti. 

Ne pretenek, ne prekratek ...

Jonathan Berger, profesor na univerzi Stanford oziroma v njenem oddelku za akustiko, računalniške raziskave in glasbo, je za Mel Magazine pojasnil, kaj je v ozadju razvoja zvoka vrat. Opravili so test s prostovoljci, ki so jim predvajali osem različnih zvokov zapiranja vrat in jih prosili, naj jih razvrstijo od najbolj do najmanj ugodnega. A nasprotno od pričakovanj se večina ni odločila za nizkofrekvenčne zvoke s kratkim trajanjem in z malo odmeva, ki so bili donedavna sprejeti kot najbolj premijski. "Zvok z največjo stopnjo vrednosti je bil tisti, ki je imel odmev. Kot 'ka-čank'."

Zvok pri spajanju dveh površin avta torej ne sme imeti nekega žvenketa, nekoliko mora biti priglušen, še vedno pa mora dajati vtis čvrstosti in kvalitete.

Te ugotovitve podpirajo številne analize, ki so bile v preteklosti že narejene. Tako raziskava univerze Perdue iz leta 2016 navaja, da zvok avtomobilskih vrat, ki zveni tenko, napeljuje na konotacijo, da je celotno vozilo ceneno in slabo zgrajeno. Na drugi strani pa je poln zvok pri zapiranju tisti, ki daje vtis prestižnosti.

Foto: Saša Despot BMW M235i gran coupe

Teža vrat ni bistvena 

Znamke se tega seveda dobro zavedajo. Tobias Beitz, eden od vodij razvoja pri Mercedesu, je za Bloomberg že leta 2014 pojasnjeval, da "dober" zvok ni stvar mase vrat ali česa podobnega. "Na zvok vrat najbolj vplivajo optimalen akustični dizajn vratnega okvirja, razmakov in spojev," je povedal. Ob tem ima veliko vlogo tudi mehanizem ključavnice, ki mora narediti ravno pravšnji "klik."

Pri doseganju želenega zvoka ima zato vsaka znamka svoj recept, kako razporeja in spaja med seboj mehke in trde materiale na vratnem krilu ter kakšno vlogo imajo pri tem blažilniki ter zaščitne gume. Prav blažilniki imajo eno bistvenih vlog, da se ustvari nizkofrekvenčni zvok, ki je v povprečju najbolj želen. Brez blažilnikov bi zapiranje vrat največkrat zvenelo kot trk dveh kovin.

Verjetno boste naslednji pozornejši na to, kako so se pri vašem vozilu zapirajo vrata.

dezurni@zurnal24.si 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 09:48 4. September 2020.

    Kaj potem moj zvok ča-bung ni v redu ?

  • 11:50 3. September 2020.

    Ne vem... mene je od nekdaj najbolj fasciniral zvok "tup". Bolj, ko je ropotalo in klenkalo bolj se je vedelo, …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.