Eden avtomobilskih vrhuncev, ki se mi je zgodil v kratkem trajanju letošnjega leta, je gotovo bila nekajdnevna uporaba BMW-jevega najbolj visokotehnološkega izdelka ta hip, BMW-ja iX, ki bavarsko desetletno električno izročilo postavlja na nove temelje.
A najprej se vrnimo v preteklost, ali pa v prihodnost, kakor vam je ljubše. Ko sem se vozil z BMW-jem iX, sem se domisli, da bi bil takšen avtomobil zelo primeren za »Obiskovalce«, junake znanstvenofantastične televizijske serije Navštevnici (Obiskovalci), ki so jo v začetku osemdesetih let prejšnjega stoletja posneli v tedanji socialistični Češkoslovaški in smo jo lahko gledali tudi pri nas.
Zgodba nadaljevanke je zanimiva in zabavna. Začne se v letu 2484, ko ljudje živijo v mirnem svetu sloge in prijateljstva, ki pa ga strese grozljiva novica. »Centralni možgani človeštva«, osrednji računalnik, ki upravlja družbo, namreč ugotovijo, da se Zemlji približuje velikanski objekt, ki bi jo lahko precej opustošil ali pa celo uničil.
Rešitev ponudi profesor Filip, biograf Nobelovega nagrajenca in največjega fizika vseh časov Adama Bernaua, ki naj bi v času otroštva v nekem češkem mestecu v zvezek zapisal formulo, s katero bi lahko premikal cele planete. Pozneje je zvezek izgubil, formulo pa pozabil. Ekipa pod vodstvom profesorja Filipa se zato odpravi dobrega pol tisočletja v preteklost. A kar naj bi bil le kratek obisk, da najdejo zvezek in se vrnejo v prihodnost, se spremeni v večtedensko zabavno avanturo s presenetljivim koncem.
Obiskovalci iz prihodnosti, ki odpotujejo v daljno preteklost, morajo biti seveda usklajeni s časom, takšno pa mora biti tudi njihovo vozilo. V prihodnosti so se odločili, da se bodo v majhno češko mestece iz preteklosti najbolje vključili geometri, ki morajo tam opraviti svoje delo. Š čim pa naj bi se pripeljali? Z zadnjim krikom tedanje vzhodnoevropske štirikolesne tehnike, lado nivo, seveda.
Danes, tri desetletja pozneje, ko so se vrednote evropskega sveta precej spremenile, geometri z avtomobilom, kakršna je bila niva, gotovo ne bi dajali resnega vtisa. Bolj gotovo je, da bi računalnik v sodobno evropsko zavestno mestece z bliskovito povezavo s svetovnim spletom poslal kakšne kriptovalutne investitorje v lokalno podjetniško ali stanovanjsko ponudbo ali pa kupce lokalnega hotela.
Nastopi junak zgodbe
In takšni se v mestece gotovo ne bi pripeljali z lado nivo, ampak z zadnjim krikom razkošne in udobne tehnike, morda z BMW-jem iX, s katerim bi domačinom gotovo vlili upanje, da mislijo resno. In Obiskovalcem morda avtomobila niti ne bi bilo potrebno iskati v preteklosti, saj so se pri BMW-ju potrudili, da iX s celotnim konceptom vzbuja občutke, kot da bi se k nam pripeljal iz prihodnosti.
Ko gre za njegovo zunanjost, je izstopanje zagotovljeno in tudi zvedavih pogledov najbolj vajeni vozniki se neprenehoma znajdejo v položaju, ko je deležne pozornosti že kar preveč. BMW iX je velik avto in sega v vrh BMW-jeve križanske ponudbe, saj je dolžinsko primerljiv z BMW-jem X5, višinsko z BMW-jem X6, medosna razdalja pa sega že krepko v domeno največjega BMW-ja X7.
Oblika je tudi precej agresivna, čeprav v nasprotju z drugimi bavarskimi križanci nekako na mehak način. Na avtomobilu izstopata pa predvsem veliki ledvički, za katerima se skriva nabor tipal, ki se ga nekoč ne bi sramovalo niti kakšno lovsko letalo. In še na nekaj smo bili opozorjeni: površina iz ledvičk je iz materiala, ki se lahko deloma sam zaceli. Glede na velikost in imeniten vzorec površine je to gotovo dobra stvar. Dobra pa je tudi aerodinamika, saj so oblikovalci okrog velikana z gromozansko čelno površino tako ugodno usmerili zrak, da količnik zračnega upora znaša presenetljivih 0,25.
Lada niva, s katero so se Obiskovalci pripeljali iz preteklosti, seveda ni bila vsakdanji izdelek tovarne iz Togliattigrada, ampak so jo v prihodnosti precej modernizirali in vanjo vgradili tudi možnosti digitalnega upravljanja, kakršnega so si pač predstavljali mojstri iz praškega studia Barandov. Dodatki iz prihodnosti, avto je bil namreč praktično neuničljiv, so bili tudi umetelno skriti pod pločevino in plastiko.
Digitalizacija
Digitalizacija je danes postala integralni del osebnih vozil in zato digitalnih pripomočkov tudi v BMW-ju iX ne manjka. Tudi skrivati mu jih ni treba, razen morda direktnih gumbov, ki jih je na račun digitalnega upravljanja ostalo bolj malo. Prihodnost novih modelov bavarske znamke tako najbolj očitno napoveduje predvsem široki ukrivljeni zaslon. V bistvu gre za dva povezana zaslona, voznikov, na katerem tri možnosti grafike prikazujejo vse, kar je za voznika pomembno, in še več od tega, ter za za dotik občutljivi zaslon za upravljanje infozabavnega sistema in skoraj vse drugih avtomobilskih sistemov.
Sklop zaslonov, če ga primerjamo s katero drugo znamko, ni ravno največji, za BMW pa je velik napredek, saj so se doslej zadovoljili z veliko manjšimi. Je pa zato predvsem desni zaslon zelo jasen, pregleden in prilagodljiv, saj lahko uporabnik v skladu s svojimi prioritetami celo dodaja oddelke za različne funkcije. To mu omogoča tudi novi infozabavni vmesnik iDrive osme generacije, ki ohranja tudi glasovno upravljanje in upravljanje s kretnjami, prav tako pa tudi vrtljivi regulator na sredinski konzoli.
Omenimo še navigacijsko napravo, ki deluje v območju navidezne resničnosti in fotografije križišč obogati z veliki tridimenzionalnimi puščicami, s katerimi gotovo ne boste zgrešili prave smeri. Če bi bilo z njim opremljeno vozilo obiskovalcev iz prihodnosti, se ti na koncu časovnega potovanja gotovo ne bi znašli na robu prepada,. Saj bi jih navigacija pripeljala na varni kraj. Zanimiv je tudi prikaz prometnih znakov, predvsem znaka STOP, ki je lahko precej paničen, če ne pokažete namena, da boste ustavili.
Tu je še šesterokotni volan, ki vam je lahko zelo všeč ali pa sploh ne, v nobenem primeru pa ne razumete njegovega smisla, novotarija pač, ki na upravljanje avtomobila ne vpliva niti pozitivno niti negativno. Njegov videz pa je gotovo imeniten in poseben. Zanimiv pa je tudi projekcijski zaslon, ki si ga lahko nastavite na dva načina, od katerih je eden bolj klasični, drugi pa bolj usmerjevalen, saj ves čas kaže vašo orientacijo glede na smer neba, pomaga pa tudi pri prikazu navigacije.
Na sredinski konzoli je zbrana večina od peščice preostalih stikal, ki so jih inženirji umetelno skrili pod prijetno furnirno površino. Tudi ta stikala sicer niso klasična, ampak gre za kapacitivne, torej navidezne gumbe, ki pa vozniku kljub temu dajo zelo intenziven haptični odziv, da ima občutek kot da pritiska na »pravo stvar«. Vsekakor je imenitno videti in uporabljati tudi –za doplačilo - kristalna krožni regulator in regulator zvoka avtoradia, ročico za upravljanje voznih programov, prav tako pa tudi iz enakega materiala izdelana stikala za upravljanje sedežev na vratih.
Dnevna soba na kolesih
Še nekaj posebnega je na vratih, stikala za odpiranje. Vrata namreč v notranjosti nimajo klasičnih kljuk (razen zasilnih skritih nekje spodaj), ampak te nadomeščajo gumbi. Ko hočete odpreti vrat, jih preprosto pritisnete in zapah se sproti. Na začetku zadeva deluje malce nenavadno, ko pa odkrijete pravi »grif«, postane povsem intuitivna. In namen takšne rešitve? Omogoča varovanje pred prometom od zadaj. Če se bo kdo približeval, se vrata preprosto ne bodo odprla.
Skozi velika vrata seveda vstopite v veliko kabino. V BMW-ju iX se investitorjem iz prihodnosti gotovo ne bi bilo treba stiskati tako kot njihovim kolegom v vlogi geometrov v ladi nivi. Če je bila lada niva kljub dodatni opremi, ki so jo v petindvajsetem stoletju vgradili vanjo, v svojem bistvu še vedno skromen sovjetski terenec, je BMW iX vse kaj drugega. Na bavarskem so si ga namreč zamislili kot dnevno sobo ali hotelsko ložo na kolesih. Prostora je po zaslugi velike medosne razdalje in v kote potisnjenih koles ter zajetne širine zelo veliko in potniki tako spredaj kot tudi zadaj bi nad prostornostjo morali biti navdušeni., Tisti, ki so se med testom peljali z menoj, so vsekakor bili, prav tako pa tudi jaz sam.
Tudi sedeži so nekaj posebnega, saj na videz dajejo vtis, da gre bolj za mehke v prijetne obloge iz blaga in mikrovlaken oblečene naslanjače in kavč, ki so se po naključju znašli v avtomobilu, in ne za prave avtomobilske sedeže. In tud mehki in udobni so tako. A kljub temu v tudi v hitrejših ovinkih telesa dovolj učinkovito zadržujejo na mestu. Le prtljažnik se z dobrimi 500 osnovnimi litri ne more ravno pohvaliti z razredu primerno prostornostjo. Nekje so oblikovalci pač morali sprejeti kompromis.
Potnike v notranjosti, ki je z lesom opremljena, kot da bi prišla iz znane švedske tovarne pohištva, sicer razvaja tudi vrsta grelnikov, klimatsko napravo namreč dopolnjujejo gretje sedežev in celo infrardeči paneli v armaturni plošči in naslonjalih rok na vratih, skozi sončno streho, ki se zastre s počjo tekočih kristalov, pa lahko opazujejo nočno nebo, mestne nebotičnike ali gorske vršace. Nekaj posebnega – za doplačilo - je tudi zvočni sistem bowers&wilkins diamond, ki ga sestavlja trideset zvočnikov, od katerih so nekateri vgrajeni tudi v sedeže, in vzbuja občutke obiska koncertne dvorane ali pa vsaj sobe, ki je bila zgrajena okrog zmogljivega hi-fija. Morda je zvoka celo preveč in lahko ob preveliki glasnosti moti zbranost med vožnjo.
Ostaja vozniški avtomobil
V nasprotju z lado nivo z dodelavami iz petindvajsetega stoletja, zaradi katerih je bila tudi povsem avtonomni avtomobil, ki se je samostojno peljal tudi brez potnikov (avtonomno vožnjo so seveda razvili že nekaj stoletij prej), BMW iX kljub solidnemu naboru tipal še vedno potrebuje voznika, saj mu avtonomne vožnje tudi če bi jo zmogel, ne bi dovolili prometni predpisi. Dobro pri tem je, da je BMW iX kljub svoji nastopaški velikosti, opremi za udobje in vsem pomagalom med vožnjo še vedno povsem vozniški avtomobil in ga je pravo veselje voziti, če le upoštevate dejstvo, da zaradi težkih baterij prazen tehta poltretjo tono in da med avtomobilom in podlago stojijo le štirje razmeroma drobni trakci gume.
BMW iX se namreč tudi skozi ovinke lahko pelje precej dinamično in celo športno, volan je natančen, podvozje ne vzbuja občutka, da bi se naprezalo, prej nasprotno, pospeški pa so tudi odlični. Kar je povsem razumljivo, če upoštevamo, da dva motorja zagotavljata 385 kilovatov sistemske moči in 765 njutonmetrov sistemskega navora.
Prednji motor razvija največjo moč 190 kilovatov in navor 258 njutonmetrov, zadnji pa največjo moč 230 kilovatov in navor 400 njutonmetrov, kar seveda pomeni, da so imeli konstruktorji v mislih pogon s prednostjo zadnjih koles. In še nekaj. Takšna moč pride do izraza predvsem kot samodejni »overdrive«, saj motorja v stalnem režimu razvijata precej manjši moči 70 in 95 kilovatov, kar je povsem dovolj za zmerna vsakdanja križarjenja.
Zanimivo je tudi, da je BMW-jevim inženirjem takšno moč uspelo doseči v elektromotorjih z elektromagneti, ki nadomeščajo stalne (zato tudi pri izdelavi motorjev ne rabijo redkih zemeljskih materialov) in za katere načeloma velja, da ne omogočajo razvoja visokih moči. Ali pa jih vsaj doslej niso.
600 kilogramov za več kot 600 kilometrov
O porabi elektrike ne bi govorili, saj z 20 do 30 ali več kWh na sto prevoženih kilometrov v nobenem primeru ni nizka, zato pa lahko rečem, da ta niti ni tako ključni faktor ob ceni avtomobila in dejstvu, da je pod dnom prostorne kabine vgrajena baterija s kapaciteto 105,2 kilovatnih ur (bruto 115,2 kWh). Mimogrede: samo baterija tehta kar 600 kilogramov.
Kapaciteta uradno zadošča za do 631 kilometrov vožnje, v praksi pa se razdalje gibljejo pri še vedno zelo dobrih 400 do 500 kilometrih, odvisno od letnega časa in načina vožnje seveda. Za polnjenje pa je tudi poskrbljeno, saj lahko na najhitrejših polnilnicah poteka celo z močjo 200 kilovatov, ko je baterija z 10 na 80 odstotkov lahko napolnjena v dobrih 35 minutah. Čez noč lahko sicer baterije polnite tudi z izmeničnim tokom z močjo 11 kilovatov (ali celo manj), za kar je potrebnih vsaj 11 ur. Gotovo pa je, da med vsakdanjimi opravki med službo in domom toliko elektrike, kot je je shranjene v bateriji, zelo verjetno ne boste porabili.
BMW iX omogoča tudi vrsto nastavitev polnjenja in nastavitev časa polnjenja, pri tem pa vam je lahko v pomoč tudi aplikacija za mobilni telefon MyBMW. Preko nje lahko namreč polnjenje nadzorujete tudi na daljavo in nastavite najvišji nivo, po katerem bo avtomobil polnjenje ustavil in počakal na vas. Aplikacija sicer omogoča tudi vrsto drugih funkcij, med drugim precej običajne, kot so zaklepanje in odklepanje avtomobila na daljavo, vključitev hupe ali luči in prikaz stanja vozila, ali pa bolj specifične, kot so posnetek notranjosti vozila, iskanje njegove lokacije in podobno.
Pred koncem pa si dovolim še vprašanje. Če bi Obiskovale snemali danes, kdo mislite, da bi kot skladatelj napovedne špice nasledil legendarnega češkega mojstra zabavne in filmske glasbe Karla Svobodo? Ta je med drugim napisal tudi skladbo za Čebelico Majo.
Odgovor se ponuja kar med vožnjo avtomobila. BMW iX lahko namreč vozite v tihem režimu, ko slišite le slabotno pihanje vetra okoli aerodinamične karoserija ali slabotni zvok gum z nizkim kotalnim uporom, ali pa z umetnim »zvokom motorja«, ki ga je napisal nihče drug kot današnji mojster filmske glasbe Hans Zimmer.
Kako pa se je končala zgodba o obiskovalcih. Ti so nazadnje ugotovili, da je bila njihova avantura v dvajsetem stoletju zaman, saj je bila formula za premikanje planetov le domišljijski mladostni spomin genialnega fizika. A še pred odhodom so pred smrtjo v prometni nesreči rešili starega gospoda Drchlika, ki jim je med avanturo veliko pomagal. Ta je bil bolj praktične narave od zanamcev in je opazil, da so »centralni možgani človeštva« malce nagnjeni. Zato jih je z leseno zagozdo malce poravnal, ti pa so se »zresetirali« in na olajšanje vseh Zemljanov izračunali, da Zemlji sploh ne grozi nevarnost.
BMW iX xDrive50 Sport
Motor: 2 xelektrični
Največja moč: 385 kW (523 KM)
Največji navor: 765 Nm
Zmogljivosti: 200 km/h, 4,6 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 4.953 x 1.967 x 1.696, medosna razdalja 3.000
Baterija: li-ion, 105,2 kWh
Poraba: 23-19,8 kWh/100 km (kombinirani cikel WLTP), izpusti CO2: 0 g/km
Električni doseg (WLTP): 550-631 km
Čas polnjenja baterije: 11 h (AC 11 kW), 35 min (DC 200 kW, 10–80 %).
Cena v evrih: 140.868 (osnovna: 108.450)
a ni vw id4 oz.id5 lepš pa pol cenej...
Ocitno si tudi pri BMW ju popolnoma izgubili obcutek za estetiko. Ta ekran dejansko deluje kot bi namesto armature vzeli …
Uf, verjamem, da je dobr sam tudi fejst grd. Sicer vseeno itak je predrag 😆