Oba romunska predstavnika smo v besedi podrobno predstavili že ob septembrski svetovni premieri. Ponovimo, da gre za enega najbolj presenetljivih modelov zadnjih let, saj se po skupni prodaji uvršča tik pod vrh, po številu prodanih zasebnim kupcem pa je sploh najbolj prodajan model v EU. Da, pred golfom, cliom, fiesto ...! Govorimo o največjih trgih v EU, Franciji, Nemčiji, Španiji, Italiji ...
Bistveni poudarki nove generacije sandera in sandera stepway
- Po merah približno enaka, a se zdaj med seboj bolj oblikovno razlikujeta. Oblika z več detajli in izraznosti.
- Na novi, sodobni Renaultovi platformi "za dve generaciji".
- Veliko tehničnih novosti, nekatere rešitve sveže v svetu vozil.
- Slovo od dizla, trivaljni bencinar v treh različicah.
- 2,1 mio prodanih sanederotov od leta 2007 naprej. Z 32 odstotki najbolj prodajana dacia v tem času. Št. 1 v Evropi za privatne kupce.
- 65 odstotkov vseh sanderotov je bilo doslej različice stepway.
Ponovimo še, da je največja pridobitev kombilimuzine sanderota in križanca sandero stepway platforma CMF-B, na kateri izdelujejo tudi renault clia in capturja. Prav platforma je omogočila velikanski tehnološki preskok naprej (prejšnji sandero je bil še na prastari platformi clia 2), avta pa sta uvedla številne tehnologije, ki jih pri Daciji doslej nismo videli. Pravzaprav kakšne med njimi ne boste našli še niti pri drugih ljudskih znamkah, na primer brezžičnega Carplayja in Android Auta ali pa strešnih nosilcev, pri katerih vam ni treba dokupiti prečk.
Hkrati Dacia ostaja zvesta vodilu, da ponuja voznikom za razumno ceno ravno prav uporabne opreme, ki jo bo vsakodnevno uporabljal, ne pa da bo plačeval za nekaj, česar ne potrebuje. Zato tudi pragmatična odločitev, da Dacia pri družini sandero še ne bo uvajala elektrificiranih različic, po drugi strani pa so se v luči novih okoljskih omejitev odpovedali dragemu dizlu in kot cenovno ugodno ter okolju prijazno alternativo ponujajo različico s tovarniško vgrajenim LPG plinskim pogonom.
Kombilimuzina sandero za enostaven, a prostoren prevoz
Najprej sem se vsedel v sanderota. Kombilimuzina, ki tekmuje s takšnimi kalibri, kot so opel corsa, peugeot 208, renault clio, VW polo, seat ibiza in drugimi, je v novi generaciji zelo zrasla pri samozavesti, pa tudi prostoru. Čeprav ostaja po zunanjih merah skoraj enako dolga in široka, je malenkost nižja. Pri zunanjem videzu se je sandero nekoliko znebil robustnosti in pridobil na eleganci. K temu gotovo pripomorejo nove luči s serijskim LED dnevnim podpisom v obliki črke Y ter LED kratkimi zasenčenim snopom. Le še dolge luči svetijo v halogenski svetlobi. Tudi zadnje LED luči so ožje in bolj elegantne, svoje k všečnemu videzu pripomorejo različni detajli, kot je maska z imitacijo kroma. Kljuke so prvič pri daciah postale "klasične", torej potezne, v oči pa pade tudi nova trda antena, ki se je preselila na zadnji del avta. Po naročilu je mogoče prvič naročiti sanderota s strešnim oknom!
Merilec temperature v avtu je kazal -4 stopinje, zato o tem dodatku nisem razmišljal in sem želel čimprej spoznati avto še od znotraj. Najprej pa sem preveril, ali ima novi sandero še vedno past v obliki izjemno ostrega (in bolečega) roba pri zadnjih stranskih vratih. Nima ga več!
Notranjost je razmeroma prostorna in prav sodobna, zelo spominja na večji model duster, od katerega so videz okroglih stikal za klimatsko napravo pobrali tudi novodobni renaulti. Časi, ko je bilo treba zaradi stikal ali merilnikov iz 20. stoletja požreti cmok v grlu, so pri sanderu nepreklicno mimo, uporabljeni materiali in povratna informacija ob pritisku na gumbe so prav dobri in takšni, kot se od novega avta pričakuje. Avto je imel opremo comfort z vrha seznama, zato je bil olepšan tudi z mehkimi oblogami po vratih in armaturni plošči, kar je skupaj z novimi podolgovatimi zračniki še dodatno dvignilo vtis sodobnega ambienta. Pri znamki poudarjajo, da je nova platforma omogočila dodatne milimetre za telesa prednjih in zadnjih potnikov in zares normalno rasli niti na zadnji klopi ne bi smeli imeti težav. Nekaj več litrov je tudi v globokem prtljažniku, ki zdaj meri 328 litrov.
Sandero se pri najvišji opremi prvič ponaša tudi z globinsko nastavitvijo volana, pod stropom je seveda serijski gumb za e-klic (premiera za Dacio), na vetrobranskem steklu pa senzor za sistem AEB prepoznave nevarnosti in samodejnega zaviranja (premiera za Dacio).
Svež in napreden pristop k multimediji
Zelo zanimivo je področje multimedije, pri kateri Dacia znova preseneča z ambicioznim pristopom. Pri vstopni multimediji Media control je radijski zaslon integriran kar v merilnike, voznik vse v zvezi z nastavitvami opravi prek obvolanskih tipk. Je pa mogoče z ustrezno aplikacijo in sparitvijo vse radijske informacije prikazovati tudi na pametnem telefonu, ki se ga umesti na nosilec na integriran nosilec na armaturni plošči. Gre torej za pragmatični pristop, ko (flotnemu) kupcu ne vsiljujejo dragega sistema, ki ga ne potrebuje.
Druga stopnja multimedije se imenuje Media display, ki ima že lasten osempalčni zaslon z lično grafiko in slovenskimi meniji, 4 zvočnike in omogoča zrcaljenje telefona. Če je ta multimedija pri najvišji opremi že serijska, pa je treba vedno doplačati za najvišji Media nav - ima dodatno vgrajeno navigacijsko napravo in nastavek za telefon poleg volana, saj je naprava brezžično povezljiva z Android Auto ali Apple Carplay sistemom. Preizkusil sem v praksi, po hitri prepoznavi naprav in sparitvi se je sandero prelevil v sodobno multimedijsko središče. In to brez kabla, kar boste trenutno doživeli le pri nekaterih premijskih znamkah in zelo redkih ljudskih.
Predelava na plin za ceno bencinarja
Sanderota poganjajo trije motorji. Vstopni atmosferski litrski SCe 65 je zgolj to - vstopni. Naslednja možnost je najmočnejši in že omenjeni ECO-G 100 (73 kW), ki v turbo litrskem trivaljniku kombinira bencinski in LPG pogon. O njem nekaj več čez nekaj odstavkov. Le pri najvišji opremi pa je mogoče za isto ceno kot LPG izbrati tudi TCe 90 (66 kW). Tega sem preizkusil tudi sam.
Opreme so tri, vstopna access, pri kateri boste brez doplačila zaman iskali klimo, odbijači so še v črni barvi, jeklena platišča brez pokrovov, merilniki zelo osnovni ... Oprema essential in najvišja comfort naj bi bili daleč največkrat izbrani. Če je comfort že dodobra izpopolnjena in ima med drugim usnjen volan, multimedijski zaslon, ročno elektronsko klimo, senzor za dež, elektronski pomik zadnjih stekel in podobno, pa je treba pri essential še marsikaj doplačati. Med opcijami na ceniku doplačil so tudi elektronska klima, elektronska ročna zavora, vzvratna kamera, mogoče si je omisliti prostoročno kartico za vstop in zagon avta, sistem za mrtvi kot, prvič pri Daciji so na voljo prednji parkirni senzorji ... Barvna paleta je sestavljena iz sedmih možnosti.
Preizkusna vožnja je pokazala še dobrodošel preklop na elektronski servovolan, ki daje veliko boljši občutek krmiljenja, medtem ko se bobnaste zadnje zavore niso izkazale za slabost, saj se avto vseeno zelo hitro ustavi. Še vedno pa sandero noče biti športnik, s katerim bi drzno sekali ovinke. Zvočna izolacija je bistveno boljša kot kadarkoli.
Cena za sanderota se začne pri v tem razredu neprekoslijivo nizkih 8.990 evrov (SCe 65, access). Oprema essential z ECO-G 100 dvoživko pod pokrovom stane 10.790 evrov, najboljša oprema comfort pa ne glede na izbrani motor 12.290 evrov.
Sandero stepway, rojeni ljubljenec množic
Nato sem presedel še v model sandero stepway, čigar robustnejši videz so avantur željni Slovenci in nasploh Evropa v času norije za križanci v zadnji generaciji še bolj vzljubili. Sandero stepway za kupce tekmuje v velikostni kategoriji, kjer najdemo na primer opel crosslanda, citroën C3 aircrossa, VW t-crossa, škodo kamiq, seat arono ... Od običajnega sandera se pomembno razlikuje ne le v dobre tri centimetre dvignjenem podvozju, temveč tudi z drugače oblikovanim prednjim delom in motornim pokrovom. Avto je v spodnjem delu in pri kolesih okrog in okrog obdan s plastično oblogo, ki preprečuje blažje poškodbe v mestu in na podeželju.
Tako kot sandero ima nove LED luči, dodani so napisi stepway, posebnost pa so prilagodljivi strešni nosilci. S priloženim imbus ključem je mogoče palici nosilcev v dveh minutah iz vzdolžnega prestaviti v prečni položaj. Nato je treba le še namestiti ustrezni strešni pripomoček, na primer kovček ali nosilec za kolesa - brez dodatnih prečk.
V notranjosti je stepway v primerjavi z navadnim sanderom drugačen v barvah oblazinjenja in dodatnih napisih o poreklu. Vse ostalo je praktično enako, seveda tudi nima gumba za vklop štirikolesnega pogona, saj je tovrstna tehnologija domena večjega dacia dusterja. Nima pa niti programa za prilagajanje navora ali pa celo za nadzorovan spust, ki v tem velikostnem razredu nista redkost.
Sandero stepway je na voljo z obema turbo trivaljnikoma. Tokrat sem lahko preizkusil LPG različico, ki ima v primerjavi s prejšnjo generacijo za četrtino večji plinski rezervoar in druge izboljšave. Stanje napolnjenosti rezervoarja se zdaj kaže na TFT voznikovem zaslonu, kjer je mogoče razbirati tudi druge podatke o LPG pogonu. Vgrajeno in lično tipko za vklop na LPG energent najdemo desno od volana, ni več posebne konzolce in s tem občutka naknadne vgradnje kot v predhodniku.
Preklop med energentoma med krajšo testno vožnjo je bil brezčuten, tovarniška predelava pa se zdi odlična tudi s stališča potrebnih prilagoditev, da bo plinski pogon deloval celotno življenjsko dobo avta.
Tako kot pri navadnem sanderu je tudi pri stepwayu cena za TCe 90 ali ECO-G 100 izenačena, le da je slednji motor močnejši, zaradi čistejšega energenta pa je zanj mogoče dobiti tudi zelo ugoden kredit Ekosklada. Cena se začne pri 12.290 evrih. Pri stepwayu so iz povsem logičnih razlogov izpustili vstopno opremo in je tako na voljo le z essential in comfort paketom opremljenosti, med katerima je razumnih 1.500 evrov razlike. Tudi pri stepwayu je kar nekaj možnosti še tudi na seznamu doplačil. Kakšnih dodatnih popustov pri Daciji ponavadi nismo vajeni, tokrat pa so pripravili posebno akcijo, ko vsak kupec ne glede na plačilo z gotovino ali kreditom dobi zastonj komplet zimskih pnevmatik. Za primer financiranja pa so pripravili še dve ugodni paketni promocijski akciji.
Sandero in sandero stepway tretje generacije se zdita kot naročena za čase, v katerih živimo. V ospredju je pragmatični pristop s pametnimi rešitvami, ki zagotavljajo vsakdanjo uporabnost za najrazličnejše potrebe. Predvsem pa Dacia tudi pri najnovejši generaciji vzporedno z nekoliko drugačnim pristopom pri prodaji ohranja cenovno kapico, zaradi katere se sandero in sandero stepway zdita zelo zanimiva ne le za tiste, ki iščejo nov avto, temveč tudi med onimi, ki so doslej razmišljali o rabljenem.
Kaj sandero in sandero stepway uvajata kot prvi daciji sploh?
- Arhitekturo na CMF platformi.
- Zaviranje v sili AEB.
- Prednji senzorji za parkiranje.
- E-klic v sili.
- Nova generacija multimedije.
- serijski LED žarometi za zasenčene luči.
- Avtomatski vklop brisalcev.
- Električna parkirna zavora.
- Strešno okno na električni pogon.
- Prilagodljivi strešni nosilci.
- Antena na zadnjem delu strehe.
- Brezžično povezavo z Android Auto in Car Play.
Velik kos modernega avta ?? Vidi se, da gre za oglasno sporočilo. Znamka je slabe kvalitete, sodi med najbolj pokvarljive …