Znano je besedilo popravkov zakona o pravilih cestnega prometa (ZPCrP), ki ga ministrstvo za infrastrukturo ministra Jerneja Vrtovca pošilja v vladno obravnavo. Popravkov je veliko in so delno tudi posledica pripomb drugih ministrstev, policije, AVP, redarstev, Darsa ter drugih deležnikov. A nekatere spremembe so le kozmetične in nekaterih ključnih težav glede prometne varnosti ne odpravljajo.
Dva ključna dejavnika za nastanek najhujših nesreč v prometu - prehitra vožnja in alkohol - sta v posodobljenem zakonu bolj kot ne na stranskem tiru.
Nova pooblastila Darsu in redarjem
Zakon po novem natančneje določa pooblastila, ki jih imajo uslužbenci Finančne uprave. Zapisano je, da imajo pooblastila za samostojen nadzor vseh vozil v prometu (doslej v spremstvu policije), razen vozil s spremstvom, s prednostjo ali Slovenske vojske. Nadzor lahko izvajajo v okviru finančnega nadzora.
Nadzorne osebe Darsa pridobivajo nekatera nova pooblastila za nadzor prometa, recimo v času zimskih razmer in nadzora tovornih vozil, pa tudi glede kršitev prometne signalizacije in svetlobnih znakov.
Redarji pa svojim dosedanjim pooblastilom zdaj dodajajo med drugim recimo razvrščanje v križiščih in upoštevanje prepovedi vožnje v (polno) križišče pri zeleni luči. Lahko bodo kontrolirali tudi novo kategorijo "lahkih motornih vozil".
Kdaj na e-skiro s čelado in kje lahko vozijo
Prav kategorija lahkih motornih vozil je ena glavnih novosti. Predvsem zajema električne skiroje in določa pogoje za udeležbo v prometu. Tovarniška omejitev hitrosti je 25 km/h. Njihovi vozniki, ki morajo biti stari najmanj 14 let, bodo lahko uporabljali tle kolesarske steze, kjer teh površin ni, pa v naselju tudi ceste z omejitvijo 50 km/h.
Ponoči je pri uporabi e-skiroja obvezna uporaba luči in odsevnikov, čelada pa je obvezna le za mlajše od 18 let.
Čeprav so na AVP zagovarjali predlog, da bi morala biti čelada obvezna za čisto vse kolesarje, ne le mlajše od 18 let, pa tega določila ni v besedilu predlaganih sprememb zakona.
Miki miške bodo v težavah, če prehitro vozijo v avtu podjetja
Po novem naj bi se bilo nekoliko težje izogibati plačilu za prekršek, ki je bil zaznan brez ustavljanja, torej z avtomatski merilniki hitrosti. Znana je problematika, da policija toži glede "velikega števila primerov", ko glede na posnetek kamere ni mogoče jasno določiti voznika v prekršku. Ob tem je pravna stroka v času kovanja sprememb opozarjala na veliko previdnost glede avtomatskega prenosa kazni na lastnika oziroma uporabnika vozila. Salomonska rešitev sedaj pravi, da se lahko fizična oseba - lastnik - še naprej opere krivde, "če dokaže, da prekrška ni storila."
Za vozila pravnih oseb in espejev pa je novost ta, da se lahko pravno osebo ali espeja kaznuje zaradi "opustitve dolžnega nadzorstva" nad vozilom. Tej kazni se je mogoče izogniti, če podjetje prijavi voznika in dokaže, da "je v razmerju do te osebe izpolnila dolžno nadzorstvo." Espe pa mora v primeru sklicevanja na privilegij zoper samoobtožbo dokazati, da prekrška ni storil sam, niti ga ni storila nobena od "njegovih odgovornih oseb iz prvega odstavka 15. člena Zakona o prekrških, ki niso zajete s privilegijem zoper samoobtožbo."
Za telefon 250 evrov in tri točke!
Močno se zvišuje globa za uporabo mobilnikov med vožnjo. Voznik motornega vozila bo namesto 120 po novem plačal kar 250 evrov in dobil še tri kazenske točke, ostali vozniki, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, pa namesto 40 po novem 120 evrov.
Znižuje se omejitev glede uporabe zadrževalnega sistema (otroškega sedeža) v avtih. Namesto meje 150 centimetrov višine bodo lahko po novem samo z varnostnim pasom za odrasle zavarovani vsi otroci, ki so večji od 140 centimetrov in tehtajo najmanj 36 kilogramov.
Pri alkoholu ministru zmanjkalo poguma
Alkohol je posredi pri kar tretjini prometnih nesreč s smrtnim izidom in tudi letošnja statistika žrtev na slovenskih cestah glede tega ni izjema. AVP si je na podlagi številnih analiz in strokovnih posvetov prizadeval za precej strožje postopanje s kršitelji, med drugim naj bi bil alkohol po novem avtomatsko obravnavan kot glavni krivec v tovrstnih nesrečah, prizadevali so si tudi za popolno prepoved vožnje pod vplivom alkohola. Ostalo je pri željah, pripombe je glede določenih predlaganih rešitev imela tudi pravna stroka. Rezultat je, da gre pri členih, ki govorijo o alkoholu in drogah za volanom, v največji meri za kozmetične popravke in denimo poskus uskladitve pravilnega razmerja med etilometri kot zakonskega merila in indikatorjev alkohola. Po novem so lahko ob izpit tudi učitelji vožnje ali spremljevalci, če odklonijo preizkus alkoholiziranosti ali test na droge. Kolesarji, vozniki e-skirojev in mopedov s hitrostjo do 25 km/h ne morejo dobiti kazenskih točk, če vozijo pod vplivom alkohola ali drog.
Eno od razočaranj za številne strokovnjake bo tudi dejstvo, da bo policija lahko še naprej milo postopala z močno alkoholiziranimi vozniki in jih v večini primerov po kontroli ne bo treba pridržati. Tako kot doslej pijanega voznika po koncu postopka najverjetneje ne bodo pridržali, če se bo odpravil proti svojemu domu. Medtem ko je del penološke stroke opozarjal, da ima prav noč v policijski celici veliko vlogo pri zavedanju o napaki, pa so na policiji predlogu nasprotovali, ker da jim pridržanje porabi preveč resursov v moštvu in prostoru ter dodatnih stroškov, vključno za copate.
Česa v zakonu ni, pa bi po mnenju nekaterih moralo biti:
- Novi ukrepi, ki bi bi učinkoviteje preprečevali vožnjo pod vplivom alkohola ali drog.
- Boj proti povratnikom, na primer z uvedbo alkoholnih ključavnic.
- Po zgledu iz zahoda možnost nadzora vožnje v rdečo luč s pomočjo tehničnih sredstev.
- Redarji ne bodo dobili modre luči.
- Zimska obveza ostaja le do sredine marca.
Še nekaj zanimivih novosti zakona, med drugim prepoved latinščine:
- Prvič je jasno določeno, da se sme kolesarje prehitevati le ob bočni razdalji najmanj 1,5 metra.
- Precej višje kazni za tiste, ki si drznejo slediti vozilo na nujni vožnji ali ne upoštevajo odredb policistov, kot je kratek zvočni znak s sireno.
- Lažja identifikacija lastnika zapuščenega vozila.
- Ureditev pogojev za preizkušanje avtonomnih vozil na cestah (50 km/h) in avtocestah (100 km/h) ter dolžnosti upravljavcev teh vozil.
- Na počivališčih avtocest in hitrih cest bo veljala časovna omejitev parkiranja do največ 25 ur, kar bo moral voznik označiti na vozilu. Samo prikolice ne bodo več smele biti parkirane. Predvidena globa za voznika in lastnika.
- Uvaja se pojem skupnega prometnega prostora, v katerem ni jasne vizualne delitve cestišča in pločnika, ni niti prometnih znakov. Vsi udeleženci so enakopravni in se sporazumevajo z vizualno komunikacijo, hitrost je omejena na 20 km/h, izjemoma na 30 km/h.
- Novo pravilo določa, da je vozniku, ob rdeči luči na semaforju, kateri je dodan prometni znak za vožnjo desno ob rdeči luči na semaforju, dovoljena vožnja desno ob rdeči luči na semaforju, vendar le ob pogoju, da je smer prosta.
- Policisti, uradne osebe Sove ali Varnostno obveščevalne službe bodo po novem lahko v določenih primerih zagotavljanja varnosti in preprečevanja življenjske ogroženosti izvajalcev prikritih preiskovalnih dejanj kršile prometne zakone brez sankcij.
- Zdravniki bodo morali policistom brezplačno podati jasne in policistom razumljive informacije o stopnji poškodb določenega udeleženca nesreče. "V praksi se dogaja, da zdravniki podatka o vrsti telesne poškodbe ne posredujejo ali pa je določena le vrsta telesne poškodbe v latinskem jeziku, pri čemer ni navedeno ali takšna poškodba predstavlja lahko ali hudo telesno poškodbo," piše v utemeljitvi spremembe.
za alkoholizirane voznike...nic novih ukrepov...? zanimivo res to postaja...nastaja...gestapovska drzava...
Pijanci bodo še naprej ubijali nedolžne, katastrofa!! Pešci, rolkarji, skirojevci, niso za skupaj!!! Že zdaj eni dobesedno divjajo in vijugajo …
Se pravi plenjenje vozil iz strani policije ostaja ?