Vpoklici namreč niso nekaj slabega, ampak služijo izboljševanju motornih vozil zaradi pomanjkljivosti, ki se odpravijo šele med njihovo uporabo. Jernej Bolka, vodja za stike s strankami v družbi Toyota Adria, nam je pojasnil, kaj vpoklic pravzaprav je in čemu služi, kako nanj gledajo lastniki avtomobilov in kaj za njih pomeni in kakšne izkušnje imajo s tem ukrepom pri Toyoti.
Kaj sploh pomeni izraz vpoklic?
Avtomobilisti govorimo o vpoklicu, kadar principal ugotovi, da neka skupina vozil potrebuje za polno funkcionalnost ali za varno uporabo nek poseg ali popravilo in povabi lastnike teh vozil, da jih pripeljejo na pooblaščene servise, da se predpisani poseg izvede na vseh vozilih.
Včasih se v tem kontekstu uporablja tudi neustrezen izraz odpoklic. O odpoklicu govorimo npr. pri prehrambenih izdelkih ali igračah, kjer kupci in trgovci neustrezne izdelke vrnejo in gredo le-ti v uničenje in ne v nadaljnjo uporabo.
Čemu vpoklic služi?
Ne glede na to, koliko testov proizvajalec opravi pred prodajo izdelka, vseeno ne more predvideti vseh sprememb in napak, ki se bodo pojavile na izdelku po letih uporabe v različnih pogojih. Pooblaščeni servisi morajo proizvajalca sproti obveščati o spremembah na vozilih in tako proizvajalec, ki zbira podatke z vsega sveta, zelo hitro ugotovi, če se kaka sprememba pri kakem modelu ponavlja. V tem primeru se lahko odloči za preventivni vpoklic in tako prepreči nastanek okvar na drugih vozilih.
Je vpoklic nekaj slabega in se mu tovarne izogibajo ali težijo k temu, da se morebitne napake čim prej odpravijo?
Znamka Toyota svojim kupcem obljublja najvišjo kakovost in zanesljivost. Vpoklici pa so pomembno orodje za ohranjanje te kakovosti in zanesljivosti. Imeli smo primere vpoklicev, ko do dejanske napake ni prišlo še na niti enem vozilu. Pri nas gre pri vpoklicih povečini za strogo preventivno početje.
Vpoklicna popravila so za lastnike vozil praviloma brezplačna, zato pa za proizvajalca predstavljajo precejšen strošek. Iz preteklosti so znani primeri, ko se je proizvajalec zavestno odpovedal vpoklicu, ker je ocenil, da bodo stroški zaradi okvar manjši od stroškov vpoklica in tako stranke zavestno izpostavil nevarnosti in prometnim nesrečam.
Pred leti je zelo odmevala afera z nesrečami Toyotinih avtomobilov? Kaj se je Toyota naučila iz te izkušnje?
Afera z domnevnim zatikanjem stopalke za plin je verjetno najbolj kontroverzna in spolitizirana avtomobilska afera vseh časov. Kljub temu, da zatikanja pedal niti posledičnih nesreč niso uspeli dokazati niti v enem primeru (vse dokazane nesreče s smrtnim izidom so bile posledica nepravilne vgradnje preprog), je Toyota plačala ogromno kazen.
Kakšni so odzivi lastnikov na vpoklice v tujini in kakšni v Sloveniji?
Odnos do vpoklicev se je z leti precej spremenil. Pred leti smo ob vsakem vpoklicu prejeli nekaj klicev zaskrbljenih lastnikov. Danes tega ni več, kajti lastniki že vedo, da gre za preventivo in da z njihovim vozilom ni nič narobe. Reagirajo umirjeno, a odgovorno in se dogovorijo za obisk servisa čez mesec ali dva, ko imajo v bližini servisa druge opravke ali pa vpoklicno popravilo združijo kar z rednim servisom.
So kakšne razlike? Se slovenski vozniki praviloma takoj odzovejo na vpoklice ali jih je treba vzpodbujati?
Vozniki se na vpoklice odzivajo zelo podobno kot v tujini. Povečini reagirajo že na prvo vabilo, nekateri (teh je k sreči precej manj) pa pozabijo in jih je potrebno še spomniti z novim dopisom ali telefonskim klicem.
Kaj, tudi v okviru nove zakonodaje, pomeni, če se lastnik avtomobila ne odzove na vpoklic?
Ne glede na to, da trenutno ni nobenih pravnih, večinoma tudi ne kakih drugih posledic neodzivanja na vpoklic, pa je takšna ignoranca škodljiva, saj lahko predstavlja tveganje za sedanje in prihodnje uporabnike vozila.
V prihodnje vpoklicev ne bo mogel nihče več ignorirati, saj bodo organizacije, ki opravljajo tehnične preglede vozil dobile tudi vpogled v bazo vpoklicnih popravil in bodo morale zavrniti vsakogar, ki se ni pravočasno odzval na vpoklic. Kdor se ne odziva na vpoklice pač ne bo mogel podaljšati registracije vozila.