Obljuba Agencije za varnost v prometu (AVP) o "skorajšnji" uvedbi digitalnega testiranja teoretičnega znanja za vozniški izpit se je sicer z lanske jeseni zavlekla na letošnjo, a je sedaj pred vrati, saj te dni predstavniki Agencije za varnost v prometu po Sloveniji šolam vožnje že pojasnjujejo novosti, ki jih prinaša digitalizacija.
Opravljanje teoretičnega dela vozniškega izpita je bilo glede na opozorila strokovnjakov prometne stroke pri nas zelo zastarelo, saj je temeljilo na pisnih polah, ki pa so že leta popolnoma iste in so praktično javno dostopne kandidatom, tako da se je marsikdo od njih na tej stopnji izpita za uspeh zgolj na pamet naučil že tako ne preveč težke odgovore, pojasnjuje Borut Boc z AVP. Slovenija je sploh ena zadnjih držav v Evropi, v kateri so kandidati še vedno uporabljali svinčnik, kako se je to kazalo v praksi, pa pove podatek, da so se slovenski kandidati v eni od zadnjih mednarodnih raziskav odrezali najslabše glede teoretičnega znanja.
Prijava za Koper iz Murske Sobote
Prehod na računalniški sistem preverjanja znanja bo določene stvari zelo poenostavil. Ker je elektronsko testiranje znanja neposredno povezano s centralno evidenco vozniških dovoljenj Register voznikov 2, je prednosti poleg bolj relavantnih testiranj še nekaj.
Tako bo zaradi centralizirane evidence odslej tudi v praksi prijava na izpit mogoča s katerekoli od 58 upravnih enot po državi (prijava je bila že doslej mogoča le prek UE), kjer bo kandidat vnaprej dobil uro izpita tako za teoretični kot praktični del. Prav tako odslej na upravnih enotah ne bo več zamudnega preverjanja podatkov, saj bodo izpitni centri vse v povezavi z izpitom vnašali neposredno v centralni register, za vsakega kandidata bo poleg navedeno tudi ime šole vožnje in ime inštruktorja, ki ga je pripravljal na izpit, s čimer naj bi stopili tudi na prste tistim, ki bi jih zamikalo kupčevanje z izpiti.
Cena izvedbe izpita bo verjetno tudi v prihodnje nespremenjena, kar pomeni, da ga bo država še naprej sofinancirala v dobršni meri.
Kako bo izgledal izpit?
Kandidati bodo izpit opravljali s pomočjo računalnika, povezanega v mrežo. Vsak kandidat se bo v program prijavil z geslom, ki ga bo dobil tik pred izpitom. Po uspešni prijavi bo stisnil tipko za začetek in takrat bo pričelo teči 40 minut, v roku katerih mora odgovoriti na vsa zastavljena vprašanja. Število teh je odvisno od kategorije, za katero se opravlja izpit, jih bo pa med 30 in 40. Za vsakega kandidata posebej se bodo generirala iz baze okoli 2.000 vprašanj, ki so jih sestavili strokovnjaki, med drugim pa so se za nasvet glede najbolj ustreznega in logičnega podajanja vprašanj in nalog obrnili tudi k dvema sodelavcama kvizov Lepo je biti milijonar in Male sive celice.
Kandidat bo lahko znotraj časa kadarkoli spreminjal odgovore pri posameznih nalogah, ko pa bo enkrat pritisnil tipko za oddajo oziroma bo potekel čas, spremembe ne bodo več mogoče. Takrat bo tudi videl, katere napake je naredil.
Ali je uspešno opravil test, mu bo predstavnik izpitne komisije povedal ustno, nakar bo mogoč še ugovor, če bo kandidat prepričan, da je bilo katero od vprašanj spornih oziroma nejasnih, a bo moral to dobro utemeljiti. Boc vsaj na začetku dopušča možnost, da bo katero od vprašanj problematično, a po drugi strani je prav digitalni sistem prinesel s seboj prednost, ko je mogoče takšno vprašanje enostavno odstraniti iz banke ter ga nadomestiti z novim, kar v primeru papirnatih pol ni bilo mogoče.
Da kandidat opravi izpit, mora kar na 90 odstotkov vprašanj odgovoriti pravilno, kar je eden najvišjih odstotkov med državami, je povedal Boc. Uspeh se nato zabeleži v evidenčni karton kandidata. Osebe, ki so gluhe ali osebe s potrdilom o disleksiji bodo imele prilagojen postopek opravljanja izpita.
V ospredju razumevanje pravil
Boc izpostavlja, da novi sistem ceni znanje ter razumevanje prometnih pravil in ne "piflanja". Zato v banki vprašanj tudi ni takšnih, ki niso relavantna za samo obnašanje v prometu (denimo strogo tehnična vprašanja), prav tako je sistem izpita s pomočjo izbirnih vprašanj in padajočih menijev zastavljen tako, da je mogoče na vsa vprašanja odgovoriti zgolj s pomočjo miške. Na pomislek, kako bodo izpit opravljali računalniško nepismeni, se zdi Bocu neutemeljen, saj je sistem enostaven, po drugi strani pa se danes od kandidatov povsod pričakuje vsaj osnovna stopnja znanja dela z računalniki.
Digitalno preverjanje znanja prinaša veliko korist tudi za vse državaljane - voznike. V drugi polovici avgusta bo namreč omogočen dostop do spletnega izpita, na katerem bo lahko vsakdo odgovoril na 15 pravih testnih vprašanj iz izpita teorije. Test torej ne bo povsem isti kot na pravem izpitu, saj na AVP zavestno nočejo vnaprej razkriti vseh vprašanj, prav tako naj bi bil krajši test uporabniku prijaznejši.
Literatura za pripravo na izpit sicer za zdaj ostaja ista, saj nove publikacije, ki je bila sprva napovedana, pri AVP ne bodo izdali.
KONČNO !!!