Ko na naši cesti zagledajo ta prizor, vozniki otrpnejo

Foto: Policija
Foto: Policija
Vozila na nujni vožnji imajo svetila različnih barv. Razlikujejo se tudi zvoki sirene. Če jih ne upoštevate, so predvidene kazni astronomske.
Oglej si celoten članek

Prebivalci New Yorka vsak dan slišijo nešteto siren reševalnih ali drugih vozil, ki se zapodijo mimo njihovih stanovanj oziroma njihovih vozil. Pri nas na vozila s prednostjo naletimo manjkrat, zato smo jih manj vajeni in posledično včasih zmedeni. In potem pride do težav.

Avto Cene Prevc o tem, kako so ga gasilci rezali iz razbitine

Seveda se zelo redko zgodi, da bi kdo vozila s prednostjo namenoma oviral, ponavadi je za oviranje krivo predvsem naše neznanje in nevajenost. Večina voznikov bi rada vozilo s prednostjo spustila mimo sebe kar se da hitro in mu pomagala, a so naše reakcije včasih slabe in z njimi naredimo več škode kot koristi.

A zgolj eno vozilo s prednostjo, denimo reševalno ali policijsko, bo mimo vas že prišlo hitro, četudi ste se malce nerodno postavili, večja težava so vozila s spremstvom, kjer je kolona daljša in vozil veliko. Takrat vas bodo na rob ceste precej resno ponavadi postavljali že policisti na motornih kolesih. Njihove zahteve upoštevajte.

Foto: Gregor Prebil Policija

Visoke globe

Globa za kršitev s tega področja znaša od 80 do 500 evrov oziroma 2000 evrov za pravne osebe, samostojne podjetnike ali posameznike, ki samostojno opravljajo dejavnost. Zneski niso majhni, a pri reševalnih, gasilskih in policijskih vozilih, ki vedno hitijo na pomoč, višina kazni ne boli toliko, kot pač dejstvo, da smo s svojim nerodnim ali pa nepravilnim manevrom in oviranjem nekomu odvzeli možnost pravočasne pomoči.

Različna vozila s prednostjo zahtevajo tudi naše različne reakcije, predvsem je odvisno, ali gre za klasično vozilo z modro lučjo (policisti, reševalci, gasilci), ali za vozilo z modro in rdečo lučjo.

Foto: Gregor Prebil Policija

Takole pravi zakon

Modra svetilka: udeleženci cestnega prometa morajo takoj dati prosto pot vozilu, ki daje tak znak. Vozniki se morajo z vozili umakniti k robu vozišča, če je zaradi neovirane vožnje vozila s prednostjo potrebno, morajo ustaviti ob robu ali zunaj vozišča, drugi udeleženci cestnega prometa se morajo umakniti z vozišča.

Avto Med katero od treh kategorij slovenskih voznikov sodiš?

Rdeča in modra svetilka: vozniki morajo takoj ustaviti vozila, drugi udeleženci cestnega prometa se morajo takoj umakniti z vozišča, in dati vozilu, ki daje tak znak, in vozilu oziroma vozilom, ki ga spremlja, prosto pot. Vozniki morajo ustaviti vozila ob robu ali zunaj vozišča. Vožnjo smejo nadaljevati šele, ko odpelje mimo vozilo, vozili oziroma vsa vozila v koloni, vključno z zaključnim vozilom, ki daje znake z modro in rdečo svetilko.

Modra svetilka in svetlobna tabla: voznik mora postopno zmanjšati hitrost in ravnati po odredbi, izpisani na svetlobni tabli

Modra svetilka in kratek zvočni znak s sireno: voznik, za katerim vozi policijsko vozilo, ki daje tak znak, mora postopno zmanjšati hitrost in ustaviti ob robu ali zunaj vozišča. Voznik in potniki ne smejo izstopiti iz oziroma z vozila, dokler jim policist tega ne dovoli.

Poenostavljeno povedano je glavna razlika med vozili s prednostjo in tistimi za spremstvo ta, da v prvem primeru svojega vozila ne ustavite takoj, ampak nujno čimprej najdite primerno mesto, pri vozilih za spremstvo pa se morate umakniti takoj.

Ste vedeli? 

Pred leti je veljalo pravilo, da se na koncu kolone vozil s spremstvom vedno vozi vozilo, ki ima modro in zeleno luč. To je bil znak za konec kolone, da so lahko ostali vozniki znova speljali. 

Že več let pa zelene luči ni več v pravilnikih - sedaj je na koncu kolone vedno vozilo, ki ima modro in rdečo luč.

Foto: Saša Despot rešilec

Nimajo nujno prednosti

Robert Gril, vodja Sektorja za vozniške izpite pri Agenciji za varnost cestnega prometa dodaja: "Opozoriti je potrebno, da vozila s prednostjo, ki so na nujni vožnji nikakor nimajo absolutne prednosti." Zakon sicer določa, da vozilom s prednostjo, ki so na nujni vožnji ni treba upoštevati prometnih pravil in prometne signalizacije, vendar pa morajo voziti na tak način in s takšno hitrostjo, da ves čas obvladujejo vozilo in s svojo vožnjo ne ogrožajo drugih udeležencev cestnega prometa. 

Avto Izogibajte se vožnji med polnočjo in šesto uro zjutraj

Vozniki vozil moramo takemu vozilu omogočiti prosto pot mimo. Umaknemo se tako, da če je dovolj prostora se umaknemo k robu vozišča ali če je možno dol z vozišča (npr. na avtobusno postajališče, parkirišče, v stransko cesto, na dvorišče). V kolikor mu z umikom k robu vozišča ne moremo zagotoviti dovolj prostora se ne ustavljamo, ampak peljemo z vozilom naprej in se umaknemo na prvem primernem mestu.

Foto: Andrej Leban Gasilci

Priporočila:

Vozilo moramo najprej opaziti, torej videti ali slišati, zato bodite ves čas pozorni na promet okoli sebe

Ko vozilo zaznamo takoj začnimo razmišljati o umiku in iskanju primernega mesta

Pravilno in varno se odmaknemo in omogočimo takšnim vozilom neovirano pot mimo nas ter obenem upoštevamo še dodatna morebitna navodila

Foto: Policija Vozila s spremstvom in prednostjo

Brez panike, ohranite mirno kri

To pomeni, da se ne ustavljajte sredi ceste ali sredi zavoja, saj vas vozilo na nujni vožnji ne more kar preskočiti. Ko se bo odpeljalo mimo nas ostanimo pozorni, da ni za njim še kakšnega, ki bi mu s prehitrim vračilom na cesto zaprli pot.

Avto V tem letnem času predori pogosto postanejo nevarna parkirišča

Enako velja na avtocestah, kjer je ob zastojih potrebno zagotoviti reševalni pas za vozila na nujni vožnji. Zakonodaja s tega področja se je pred nedavnim spremenila in odslej velja, da se odmaknete do skrajnega robu ceste. Skrajno levo na prehitevalnem in skrajno desno na odstavnem pasu. Da, na odstavnem! Poskrbite tudi, da ne boste parkirali tik za drugim vozilom, saj potem ne boste imeli več manevrirnega prostora, ki je lahko nujno potreben.

In enako seveda velja tudi za druge udeležence prometa, se pravi pešce in kolesarje, tudi slednji morajo paziti na vozila s svetlobnimi telesi in jih upoštevati ter ne brezglavo ‘letati’ po cesti. Se dogaja še prevečkrat. "Najnevarnejše je, da vozniki ne opazijo dovolj hitro ali sploh ne opazijo vozil na nujni vožnji, čemur pogosto botruje raba mobilnega telefona, poslušanje glasbe, raba slušalk in podobnega", še dodaja Gril.

Foto: Policija Vozila s spremstvom in prednostjo

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 13

  • 10:41 19. Junij 2018.

    Ti rdece-modri so tudi zelo agresivni......ce je treba bi te zrinu iz ceste....gamat

  • 08:37 19. Junij 2018.

    Rešilec, gasilec nima absolutne prednosti kajti, če povzroči nesrešo je po zakonu kriv. IDIOTIZEM. Ti rešujejo življenja, zato bi morali …

  • 06:59 19. Junij 2018.

    kakorkoli že.. zakon gor ali dol.. resnično se sprašujem,.... a ne bi rdeče modri kdaj raje peljali normalno... ja, vem, …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.