Renault je trenutno eden najbolj vročih avtomobilskih proizvajalcev, njegovi zadnji izdelki oblikovno in vsebinsko dokazujejo, da so pripravljeni na novo dobo mobilnosti. Ogromno zanimanja in odobravanja je znamka požela z novo, povsem električno generacijo modela renault 5, za piko na i avtosalona v Ženevi pa so za novega električnega scenica po lastnih besedah kar malce nepričakovano prejeli še naziv evropskega avta leta.
In prav scenica smo nekaj dni po laskavi razglasitvi pri Žurnalu24 že popeljali po zavitih zalednih cestah španske Andaluzije. Je res tako dober, kot pravijo in zakaj?
Poudarki renault scenic E-tech
- Prvi električni družinski scenic.
- Dva motorja, dve bateriji, obljubljen doseg z enim polnjenjem tudi prek 600 kilometrov.
- Na testnem krogu se je napoved potrdila s porabo vsega dobrih 15 kWh/100 km.
- Konstantna krivulja polnjenja.
- Zelo lahek in po zaslugi podvozja agilen.
- Izjemna prostornost zadaj.
- Zmogljivi Googlov ekosistem navigacije in aplikacij.
- Možnost vleke prikolic do mase 1.100 kg.
- Nekaj zelo zanimivih in uporabnih rešitev, od naprednega strešnega okna, digitalnega vzvratnega ogledala do mobilnikom prijazne zadnje potniške konzole.
- Stopnja polsamodejne vožnje 2, več kot 30 pomagal, sodelovanje GPS signala pri vožnji s tempomatom ...
- Cena v Franciji od 40.000 evrov.
Scenic je veliko ime, ki je v preteklosti že spreminjalo trende in navade. Prav z njim se je leta 1996 začelo izredno uspešno obdobje kompaktnih družinskih enoprostorcev, tekmeci pa so hiteli slediti uspešnemu receptu prostornosti in uporabnosti na kolesih. Z vse hujšo konkurenco in naposled zasukom na suve in križance je v naslednjih treh generacijah scenic počasi stopical v ozadje. Do danes. Glede na videno lahko rečem, da so Francozi ponovno iznašli scenica. Oziroma pravi družinski avto električne dobe.
Od prejšnjih generacij je seveda ostalo samo ime, kajti peti scenic je danes izključno baterijski avto in je tako kot megan E-tech zgrajen na namenski platformi CMF-EV. Hkrati je to "programski" avto, v ozadju delujejo zmogljivi elektronski možgani Google Android Automotive 12.
Avto, ki ni breme
Preden so se zakadili v projekt, so Francozi dobro premislili, kaj želijo ponuditi novodobnim kupcem, prvenstveno družinam z najstniki. Kot je za Žurnal24 pojasnil glavni inženir projekta Christophe Delval (dober znanec Revoza in twinga), je bil prvi pogoj, da mora avto v nasprotju s trenutnimi trendi ostati kompaktnih zunanjih mer in čim lažji. Posledično so se odpovedali sedemsedežni različici, pa še kak kompromis je bil potreben.
Kot drugo so ga želeli narediti znotraj prostornega za ljudi in stvari ter prijaznega za uporabo - nobenih pretiravanj "na dotik", a hkrati upoštevati današnji raznovrstni svet aplikacij in povezljivosti.
Nasmeh so želeli ustvariti tudi vozniku, zato so se zelo potrudili glede agilnosti podvozja ter iskali limuzinski položaj za volanom.
In predvsem so hoteli za vselej opraviti s tabuji, da z električnim avtom družine ne moreš odpeljati kam daleč na počitnice. Tudi zato doseg pri večji bateriji celo več kot 600 kilometrov z enim polnjenjem.
Scenic E-tech glede zunanje oblike izkorišča zadnje evalvacije hišnega jezika. Prinaša všečno mešanico izrazitih linij in zaobljenih ploskev. Prednji adaptivni žarometi se prilagajajo najrazličnejšim scenarijem, zato scenic ne potrebuje dodatnih meglenk, smerokazi delujejo fazno. Ima velika kolesa (19 palcev in navzgor), a hkrati je razmeroma nizek avto, križanec v pravem pomenu besede. Kolesa so potisnjena na skrajne robove karoserije, medosje je dolgo več kot 2,7 metra pri "vsega" 4,47 metra dolžine. Zakaj je so te številke tako posebne, je bilo jasno takoj, ko sem povlekel za izskočne kljuke in odprl vrata - prostornost!
Scenic je ob povsem ravnem dnu še posebej v drugi vrsti za noge prostoren kot le malokateri današnji avto. Glavni inženir je med množico zagledal (kdo ga ni?) našega kolego Aljaža Vrabca z Dela, ki tudi po košarkarskih standardih sodi med visoke centre. "Prav zanima me, kako bi se vi počutili tam zadaj?" In smo poskusili - povsem brez težav. Dva metra in osem centimetrov visoki Aljaž je smuknil skozi velika zadnja vrata v avto in se razkomotil.
Tudi za glavo je imel prostora kar dovolj, saj inovativna nova steklena streha v ničemer ne znižuje stropa. Več o njej malce kasneje. Scenic ima seveda pet sedežev, a namenjen je predvsem štirim potnikom. Natančneje: "Staršema in dvema najstnikoma, lahko sta visoka." Morebitni tretji podmladek bi lahko zaradi oblike sedežev sedel na jahaču, na pravem otroškem sedežu ne.
Z opisom notranjosti smo začeli v zadnji vrsti, a spredaj je še bolje. Sam kokpit je zelo podoben tistemu v meganu E-tech, moderen z dvema hitrima in grafično čistima zaslonoma ter malenkost prisekanim volanom, ki odlično sede v roke.
Streha, kot je še nismo videli
Sami smo sicer imeli priložnost voziti le najvišji dve opremi, športno esprit alpine in najbogatejše obloženo iconic. A pričakovati je, da bosta tudi vstopna essential in "vse-kar-potrebuješ" techno oprema znali poskrbeti za prijetno vozniško-družinsko vzdušje. Na natančen spisek serijske opreme in opcij bo sicer treba še počakati, bo pa tako ali drugače na seznamu veliko dodatkov za dvig udobja in uporabnosti avta.
Posebej je treba izpostaviti vmesnik, ki dokazuje, kje imajo lahko zahodne znamke še vedno občutno prednost (saj veste, odnos Googla s Kitajci). Renault je poleg Volva in še koga razmeroma zgodaj spoznal, da svet danes poganjajo IT podjetja. V ozadju R-linka deluje Googlov operacijski sistem, ki omogoča hitro, pregledno in učinkovito upravljanje ne le z avtom, temveč prek povezave z osebnimi Googlovimi storitvami še veliko več. Bi iz avta prek aplikacije Home preverili kamero ali termostat v domačem stanovanju, morda prižgali luč?
O koledarju, pošti in ostalem sploh ne bi. Googlov ekosistem ima že zdaj vključenih tudi veliko aplikacij tretjih ponudnikov, s posodobitvami po zraku bo njihovo število le še naraščalo. Družinske karaoke med vožnjo? Tudi.
Najboljši del Googla pa je integracija njegovih izredno zmogljivih Zemljevidov v električno vožnjo. Vse v zvezi z načrtovanjem poti, vmesnimi spremembami, napovedovanjem dosega ob zaključku poti, iskanjem in segmentiranjem polnilnic na poti je intuitivno in celovito vgrajeno v vmesnik. Med testno vožnjo je napovedovalec dosega deloval zelo zanesljivo. Mogoče je nastaviti domačo in službeno polnilno točko, v tem primeru bo avto na poti dopustil tudi padec energije pod 10 odstotkov, samodejno bo ob približevanju polnilnici tudi začel s kondicioniranjem baterije za hitrejše polnjenje.
Dve bateriji, z večjo je dejansko dolgoprogaš
Družinski avto mora biti sposoben vsaj nekajkrat letno peljati kam daleč. In električni scenic je pri tem na dobri poti. Vodilo tehnologije je "polni, ko ustaviš," in ne "ustavi, da boš polnil." Scenic je na voljo v dveh kombinacijah pogona in zmogljivostih, pri obeh je v ospredju učinkovitost.
Kemija v bateriji temelji na formuli NMC (nikelj, mangan, kobalt), za njo stoji korejski velikan LG in ima v primerjavi z električnim meganom še izboljšano energijsko gostoto. Pri Renaultu poudarjajo, da je v primeru okvare omogočena menjava posameznih modulov, prav tako še vedno kot ena redkih znamk omogočajo dostop za gasilce, ki lahko v nekaj hipih učinkovito poplavijo gorečo baterijo.
A po njihovih dosedanjih izkušnjah, in te segajo vsaj 12 let nazaj od prvega zoeja, so neljubi dogodki v resnici izredno redki, njihove baterije pa da ohranjajo visok odstotek zmogljivosti tudi po veliko prevoženih kilometrih.
Električni motor je plod lastnega razvoja, ponaša se z 91-odstotno učinkovitostjo in ne uporablja redkih zemelj.
Klasična baterija ima 60 kWh, z njo je povezan 125 kW (170 KM) motor, kombinacija po WLTP obljublja do 430 kilometrov poti z enim polnjenjem. Dolgoprogaška različica scenica pa ima v dno vgrajen dodatni četrti modul, skupaj pa za 87 kWh energije. Motor ima v tem primeru 160 kW (220 KM) in pospešek do 100 km/h pod osem sekund. Obe različice obljubljata porabo pod 17 kWh/100 KM, o tem smo se lahko prepričali sami. Cenovno bo razlika med obema okoli pet tisoč evrov.
Zravnali polnilni graf, dodali bodo V2L
Poseben poudarek so inženirji namenili učinkovitosti polnjenja. Toplotna črpalka je serijska, Renault bo scenicu še namenjal tudi 22 kW polnilec za izmenični tok, ki je, kot smo razumeli, za Slovenijo serijski. V ostalih bodočih modelih bodo tako kot večina ostalih znamk prešli na 11 kW.
Na enosmernem toku zmore avto polnjenje z močjo do 150 kW, a še bolj kot vrhnja moč je bila zanimiva obljuba, da je zaradi prilagoditve krivulje, kemije v bateriji in vnaprejšnjega kondicioniranja na ustrezno temperaturo mogoče dosegati visoke polnilne moči skozi celoten proces polnjenja. V 30 minutah naj bi tako avto pridobil okoli 55 kW energije.
Nekoliko nenavadno so napovedali že tudi, kaj lahko glede polnilnih zmogljivosti pričakujemo čez nekaj let pri medgeneracijski prenovi scenica. Ne le še boljše baterije, temveč tudi vgradnjo dvosmernega polnilca, ki bo sposoben priklopa na zunanje porabnike (V2L) in celo omrežje (V2G). Pri Renaultu izpostavljajo tudi svoje omrežje polnilnih mest pod imenom Mobilize, znotraj katerega je mogoče enostavno potovati po Evropi. Slovenija bo s svojimi polnilnicami predvidoma vključena v Mobilize ekosistem prihodnje leto.
Vozili smo lahko le "ziheraško" long range različico, ki je pri opremah esprit alpine in iconic serijska. Takšen scenic je spodobno hiter na cesti, brez težav pospešuje in lovi ritem. Odlična je bila po zaključku dokaj razgibane trase izmerjena poraba, le 15,1 kWh/100 km, tudi v avtih novinarskih kolegov se ni dosti razlikovala. Res pa je, da je manjkal odsek, kjer bi scenica lahko za dlje časa pognali hitreje od 100 km/h. V Španiji pač resno jemljejo hitrostne omejitve, vključno s policijo.
Pogoj za takšno učinkovitost je tudi dejstvo, da je scenic poleg dolžine znal obrzdati maso, saj prazen tehta manj kot 1,5 tone, kar ga bržkone postavlja v peresno lahko kategorijo med konkurenti.
Užival bo tudi voznik
Med vožnjo se je kot resnična izkazala tudi napoved, da scenic E-tech še zdaleč ni samo premikalec oseb, temveč je postal zelo vozniško nastrojen avto in se po tem zgleduje po meganu E-tech. Ne le nižja masa, tudi vzmetenje in krmiljenje odigrata pri tem pomembno vlogo. Zadnja prema ima večvodilno vpetje, ki ga danes najdemo le še pri nadpovprečno dinamičnih avtih. Volanu pa so zmanjšali razmerje in je tako postal zelo neposreden, a spet ne tako, da bi bilo to moteče.
Obenem se avto odlično znajde v urbanem okolju, zmanjšali so premer obračalnega kroga na manj kot 11 metrov oziroma skoraj na nivo mestnih malčkov. Glede podvozja lahko po prvih prevoženih kilometrih zapišem, da ponuja všečno kombinacijo, ki omogoča udobno dolgoprogaško vožnjo, hitro speljane ovinke pa tudi dovolj blaženja nepravilnosti na asfaltu.
Saj res, kaj pa prtljažnik? 545 in 1.670 sta številki, ki govorita o goli prostornini z in brez naslonjal, kar je prav soliden rezultat. Smo pa takoj opazili, da so pri Renaultu za tako družinski avto povlekli nenavadno potezo dokaj visokega prtljažnega robu. Med drugim neugodna novica za pasje družinske člane. Kako se prtljažnik obnese v praksi, bomo preverili na slovenskem testu, nam je pa glavni inženir pojasnil, da je višja zadnja stena kompromis za zniževanje mase, saj bi pri nizkem nakladalnem dnu potrebovali dodatne ojačitve.
Iz razloga, da ohranijo preprostejšo zasnovo in uporabnost, tudi niso šli v iskanje dodatnega prtljažnega prostora pod prednjim pokrovom. Za kabel in druge drobnarije so raje našli dodatno mesto pod prtljažnim dnom.
Scenic E-tech je torej velika in dobrodošla novost, ki bo gotovo marsikatero slovensko družino premamila za preklop na drug (domač?) vir energije. Renault je razvil avto z mislijo, da bi bilo vsakdanje življenje enostavno in praktično, pa hkrati zelo sodobno in uživaško. In predvsem da bi bilo z njim mogoče marsikam odpeljati. Scenic E-tech bo zlahka prvi avto v družini, tudi če bi se z njim odpravili iz Slovenije v Malago. Nam je za okoli 2.500 kilometrov, če bi jo opravili v enem kosu, v nasprotni smeri naračunal 11 krajših in daljših polnilnih postankov ob poti. Verjetno bi se morala družina že za hranjenje in malo potrebo ustaviti večkrat od avta.
Renault scenic E-tech pride v Slovenijo na začetku jeseni. Začetna cena še ni natančno določena, v Franciji bo brez subvencije stal od 40.000 evrov. Bolje opremljene različice pa bodo gotovo bližje petdesetim tisočakom.
Vse lepo in prav ampak zdaj na realna tla. Dejte z njim prevoziti 100.000 km. Napisati povprečno porabo in strošek …