Bi si upali kupiti avto tako kot naša vojska?

Foto: Slovenska vojska
Foto: Slovenska vojska
Pri razpisu za kar 272 novih vozil za potrebe ministrstva za obrambo oziroma vojske logika varčevanja v marsičem deluje na horuk, ko zmanjka argumentov, pa še vedno ostaja priročen izgovor o “Natovih smernicah.”
Oglej si celoten članek

Potem, ko je policija lani po številnih peripetijah in večkrat popravljenem razpisu le prišla do 328 vozil, s katerimi so nadomestili odslužena patruljna vozila, želi svoj vozni park sedaj obnoviti še ministrstvo za obrambo (Mors) oziroma vojska (SV).

Motorna vozila brez dvoma predstavljajo hrbtenico vsake moderne vojske, a je velika večina od iskanih 272 vozil v aktualnem razpisu namenjen zamenjavi pomožnih osebnih vozil, ki jih pripadniki ministrstva oziroma vojske uporabljajo za vsakdanje administrativne “asfaltne” poti.

Takšnih vozil je v dveh razredih skupno kar 192. 180 avtov spada v spodnji srednji razred, 12 karavanov zgornjega srednjega razreda pa iščejo za potrebe diplomatskih predstavništev. Predmet zamenjave so tudi lahka kombinirana vozila (25), kombiji (15) in terenska vozila (40), slednja s specifičnimi zahtevami za izpolnjevanje vojaških standardov.

Ministrstvo navaja, da so se za menjavo voznega parka odločili iz večih razlogov, v ospredju pa da so bili predvsem stroški z dosedanjimi vozili, katerih povprečna starost je 14 let in 150.000 prevoženih kilometrov (upoštevali so povprečje za vsa svoja vozila, ne po razredih).

Tako naj bi v prihodnjih štirih letih iz uporabe izločili 400 vozil in jih nadomestili z novimi iz razpisa, kar hkrati pomeni, da se bo celotni vozni park zmanjšal za okoli četrtino. Na ministrstvu so izračunali, da bodo z izločitvijo omenjenih vozil zaradi manjših stroškov vzdrževanja, porabe goriva in tudi stroškov tehničnih pregledov v štirih letih prihranili kar 3,7 milijona evrov, ki jih bodo namenili za nakup novih vozil.

A v oči bode nekaj zahtev iz razpisa, ki v očeh običajnega lastnika vozila delujejo vse prej kot racionalno. 

1. “Horuk" način. Z enim razpisom želijo rešiti obnovo voznega parka za nadaljnjih deset let. Razpis namreč predvideva “postopne nakupe v treh letih”, saj bodo z najugodnejšim ponudnikom sklenili zgolj okvirni sporazum, ki bo nato omogočal postopni nakup vozil do navedenega števila. “Posamezna naročila se bodo prilagajala prioritetam in razpoložlivim finančnim sredstvom”. Povedano drugače - en ponudnik bo postal hišni dobavitelj prihodnosti, pa čeprav bodo morda čez tri leta na trgu osebnih vozil razmere povsem drugačne, na voljo pa še precej boljša in cenejša konkurenčna vozila. Dogajanje na trgu v zadnjih letih takšen trend nenehnih sprememb potrjuje.

Zakaj to ni varčevanje: Kako je mogoče najbolj ugodno kupiti avto za leto 2018 po današnjih cenah?

2. Vsi bi radi imeli večjega. Doslej so manjši pomožni avtomobili Morsa spadali v različne veloikostne razrede (denimo clio, megane …), aktualni razpis za daleč najbolj množično skupino 180 vozil pa uniformira zahtevo, da pride v poštev le še spodnji srednji razred z najmanj 105 kilovati dizelske moči. Tržna cena teh modelov (renault megane, VW golf, hyundai i30, kia ceed, seat leon, opel astra …) pa na uradnih cenikih ne pade pod 15.000 evrov po avtomobilu. Če bi v razpisnih pogojih dopustili zgolj za odtenek šibkejše avtomobile, bi se konkurenca zelo razširila in pocenila (kaj je denimo narobe s škodo spaceback), da ne govorimo o zelo sposobnih, varnih in bolj varčnih klasičnih predstavnikih B razreda (opel corsa, renault clio, ford fiesta …), v katerem se lahko do štiri osebe vozijo enako udobno več sto kilometrov daleč. Pa še to: v trenutni sestavi flote je razmerje med nižjim in nižjim srednjim razredom vozil 1:3.

Zakaj to ni varčevanje: Kako je mogoče govorite o prihrankih, če kupiš večji avto, ki več porabi, četudi ga ne potrebuješ? Ali alternativno ni bilo mogoče razbiti sklopa v dva različna razreda vozil?

3. Dizel. Ne vedno upravičena ljubezen do tega tipa motorjev je popolnoma prevzela tudi vojsko, saj bencinski motorji sploh ne pridejo v poštev. In to navkljub priznanju, da povprečno vozilo v dosedanji uporabi Mors in SV na leto prevozi 13.300 kilometrov! Na Mors so naše vprašanje na to temo odpravili z besedami: “Uporaba vozil z dizelskim pogonom je skladna s smernicami Nata.”

Zakaj to ni varčevanje: dizelski motorji so dražji za nakup in dolgoročno (redno in izredno) vzdrževanje, na krajše proge so precej bolj ranljivi in manj udobni (slabše ogrevanje). Deklarirana nižja poraba pride po splošno uveljavljenih izračunih stroškovno do izraza le, če avto dela po 20.000 in več kilometrov na leto. 

4. Naravi neprijazno. Med utemeljitvami za nakup novih vozil je tudi ugotovitev, da bodo novi avtomobili precej prijaznejši do okolja, saj “bo prišlo do bistvenega zmanjšanja strupenih dušikovih oksidov (toplogredni strupeni plini), zdravju najnevarnješe snovi.

Zakaj ta nakup ne bo nujno naravi prijazen: pripravljalci razpisa bi lahko najprej naredili primerjavo med škodljivimi snovmi, ki jih v ozračje izpustita bencinski in dizelski motor, še posebej ker bo za slednje povsem dovolj, če bodo dosegali norme eura 5, ki pa je že danes že na smrtni postelji. In spet - večji avto praviloma porabi več goriva.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 6

  • 21:44 9. Februar 2015.

    Razpis je narejen tako, da zmaga Volkswagen. Enako kot pri policiji lansko leto. Bodo imeli avti tudi parkirne asistente? Ni …

  • 17:18 9. Februar 2015.

    Prepotentnež

  • 16:26 9. Februar 2015.

    jebeš vašo komunistično DACIO, nič brez mercedesa ali PUCH.a, Romune kupite vi za stranko SSDSS in NSi

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.