Škripanje zavor oziroma pojavljanje zvoka med zaviranjem vozila je čisto normalen pojav zaradi drgnjenja dveh različnih tornih materialov, zavorne ploščice in zavornega diska, med seboj in s tem pretvarjanja kinetične energije v toplotno. Problem škripanja zavor za voznika in ostale udeležence v prometu nastane šele takrat, ko se frekvenca ustvarjenega zvoka znajde v našem slušnem frekvenčnem območju. Zato se vsi proizvajalci vozil in zavornih sistemov pri razvoju vozila trudijo te zvoke z različnimi prijemi obdržati izven slušnega frekvenčnega območja.
"Ker ima na zemlji vsaka stvar svojo frekvenco lastnega nihanja, se pri konstrukciji zavornega sistema upoštevajo frekvence vseh sestavnih delov, ki so v bližini zavor. Torej tudi vseh delov podvozja. In zelo pomembno je, da so te frekvence lastnega nihanja delov toliko različne med seboj, da v slušnem frekvenčnem območju ne pride do njihove resonance oziroma seštevanja," pravi vodja Avto Akademije in tehnični inštruktor GMT Primož Rožnik in dodaja: "Če karikirano podamo frekvence lastnega nihanja samo za tri komponente, kot so zavorni disk (1500 Hz), zavorne ploščice (2000 HZ) in zavorna čeljust (1000 HZ) lahko ugotovimo, da bodo ti trije deli prišli v resonančno frekvenco pri 6000 Hz, kar bo imelo za posledico ojačan zvok cviljenja. Če samo eni od teh komponent, na primer zavorni ploščici z uporabo drugačnega materiala ali spremembo njene teže, znižamo frekvenco lastnega nihanja za 50 Hz, bo skupna resonančna frekvenca prej naštetih komponent šele pri 39.000 Hz, kar pa je že izven našega slušnega območja in nas ne bo več motilo."
Kako so se spremenili sestava zavor in materiali?
Sestava zavornih materialov se je v zadnjih letih zelo spremenila. Na to je v prvi vrsti vplivala prepoved uporabe azbesta v zavornih ploščicah. Rožnik pravi, da se sedaj počasi iz zavornih materialov umika tudi baker, ki ga bodo morali zamenjati novi materiali. Trenutno pri proizvajalcu Brembo uporabljajo več kot 40 različnih litin za izdelavo zavornih diskov in več kot 100 različnih zmesi materialov za zavorne ploščice. V vsaki zmesi tornega materiala zavorne ploščice je vsaj 30 različnih komponent, ki so razdeljene v štiri glavne skupine - kovine, abrazivi, maziva in veziva, od katerih vsaka skupina skrbi za določeno lastnost zavorne ploščice.
Kakovostni deli ključnega pomena
Zato je zelo pomembno, da tudi pri servisiranju zavornega sistema in zamenjavi njegovih komponent uporabljamo dele kakovostne izdelave in enakovredne konstrukcijske izvedbe, kot so bili v prvo vgradnji, in da ne zanemarimo pregleda ostalih komponent podvozja, ki so lahko prav tako že izrabljene. Vzrok škripanja so lahko tudi izrabljene zavorne ploščice in diski, poškodovana ležišča zavornih ploščic ali vodila zavorne čeljusti, ki lahko povzročajo blokiranje in pregrevanje zavor in s tem spremembo frekvenčnih območij resonance. Pogosto pa se zgodi tudi, da se zvoki pojavljajo zaradi prisotnosti umazanije, rje, kamenčkov in drugih tujkov, ki lahko pridejo med zavorno ploščico in disk ali ostale dele sistema. Rožnik nam je razložil tudi, da ima lahko kvaliteta opravljene storitve zamenjave delov zavornega sistema velik vpliv na pojav škripanja, zato se je potrebno držati navodil, skrbeti za popolno čistočo in gibljivost sestavnih delov ter podmazovanje vodil, a samo tam kjer je to potrebno po navodilih proizvajalca. Podmazovanje nekaterih vrst vodil zavornega sistema lahko privede prav do nasprotnega učinka, kot ga pričakujemo, saj določena vodila s svojo togostjo skrbijo za pravilno odvajanje zavornih ploščic od zavornega diska in s tem preprečujejo pregrevanje.
Je lahko varčevanje pri nadomestnih delih krivo za škripanje že po manj prevoženih kilometrih?
Rožnik o tej temi pravi, da niti ni nujno, da je izbran slab material, ampak je lahko izbran samo napačen izdelek za določeno vozilo, namen uporabe ali kombinacijo z ostalimi komponentami zavornega sistema. Včasih se zgodi, da več različnih vozil uporablja zavorne ploščice popolnoma enakih konstrukcijskih in dimenzijskih lastnosti, ki pa se razlikujejo v sestavi tornega materiala. Zato velikokrat v katalogih najdemo na prvi pogled popolnoma enake izdelke z različnimi kataloškimi številkami, ki pa niso zamenljive med seboj.
Škripanje zavor delimo na tri različne scenarije
Vodja Avto Akademije pravi, da je ob vsaki spremembi obnašanja zavor najboljše obiskati serviserja, da preveri, če je zavorni sistem brezhiben oziroma odpravi morebitne napake na njem. V grobem delimo škripanje zavor na tri različne scenarije. Če se škripanje pojavlja samo ob koncu zaviranja, ko se vozilo skoraj že zaustavi, gre praviloma lahko za čisto normalno delovanje ali pa manjšo napako v spremembi ali neskladnosti materialov. Če se škripanje pojavlja med vožnjo brez, da zaviramo in ob zaviranju potihne ali pa se ojača, gre največkrat za delno blokiranje in pregrevanje zavornega sistema ali pa prisotnost tujka v njem. Če pa se ob vsakem zaviranju ali pa tudi že brez njega pojavlja močno škripanje, ki je pogosteje opisano bolj, kot drgnjenje pa so največkrat vzrok za to popolnoma izrabljene zavorne ploščice ali pa prisotnost tujka.
Kako odpravimo škripanje?
Lahko kako sami vplivamo na to, ali je to delo mehanika? Rožnik pravi: "Če se že pojavlja škripanje zavor sam lastnik vozila prav dosti ne more več storiti zato je najbolje, da vozilo odpelje v servisno delavnico, kjer bodo preverili zavorni sistem in poskrbeli za njegovo brezhibnost. Preventivno pa lahko voznik poskrbi s pravilno uporabo zavor predvsem po daljših klancih ali pri zmanjševanju velikih hitrosti na avtocestah, da ne pregreva zavor po nepotrebnem in poskrbi, da ob pranju vozila čim bolj očisti tudi zavorni sistem ter ga po pranju osuši s krajšo vožnjo."
Ali je škripanje lahko povezano s pranjem oziroma nepranjem avtomobila, da se na zavorah nabere prah?
Priporoča se, da se ob pranju vozila, kolikor se le da, s curkom vode opere tudi prah in ostale nečistoče z zavornih kolutov, ploščic, jarma in čeljusti in po tem opravilu osuši zavorni sistem vsaj s krajšo vožnjo in nekajkratnim rahlim zaviranjem.
Kakšno škripanje se mora pojaviti, da ne nadaljujemo vožnje? Rožnik opozarja, da, če se močno škripanje oziroma bolje rečeno drgnjenje pojavlja že takoj po pritisku na zavorni pedal ali celo vseskozi med vožnjo, je v takem primeru boljše čim prej ustaviti vozilo in najprej vsaj optično preveriti obrabo zavornih ploščic ali prisotnost tujkov. Če se na primer zavorna ploščica popolnoma izrabi do svoje nosilne plošče in je hkrati tudi zavorni disk prekomerno obrabljen in stanjšan se pri nekaterih konstrukcijskih rešitvah lahko zgodi, da tako obrabljena zavorna ploščica zdrsne ven iz svojega ležišča v jarmu in pade mimo diska ven. To posledično povzroči nenaden izpad zavornega sistema oziroma odpoved zavor.
Zanimalo nas je tudi, ali bo pri električnih vozilih več škripanja, glede na to, da se zavore manj obrabljajo? Rožnik predvideva ravno obratno in pravi, da bo različnih zvokov več, ker se zavorni diski in ploščice uporabljajo manj in se s tem tudi manj čistijo. Z manj uporabe pa se poveča tudi možnost delnega blokiranja zavornega sistema in pregrevanja. "Večinoma pa bodo tem drugačnim pogojem delovanja tudi proizvajalci prilagodili materiale sestavnih delov in minimizirali pojavljanje težav. Glede na način uporabe bi sicer zaradi velikih rekuperacijskih zaviranj z motorji pri električnih vozilih pričakovali dimenzijsko manjše zavore kot pri klasičnih vozilih, a je trenutno zakonsko določeno, da se pri konstrukciji zavornega sistema vozil upošteva zavorna moč, ki jo mora zavorni sitem zagotavljati glede na težo in največjo hitrost vozila," zaključuje Rožnik.
Meni škripajo kondomi. Baba pravi, da ni kriva.
Pohvalno za podatke o frekvenci. Upam, da tega niste merili z app na telefonu čez okno. Meni škripajo Zavorne Ploščice …