Ob postopnem odpiranju javnega življenja po prvem valu covid-19 bodo v prihodnjih mesecih še vedno veljali različni ukrepi, ki naj bi preprečili povratek virusa. Med njimi smo v Evropi in tudi v Sloveniji prevzeli "azijski" model nošnje zaščitnih mask v javnosti, pri čemer vsaj kirurški tip oziroma doma sešite maske ne varujejo toliko pred vnosom virusa, temveč predvsem zmanjšujejo možnost širjenja na okolico prek kapljične okužbe s potencialno že okužene osebe.
Maske so obvezne pri gibanju v notranjosti prostorov, kjer prihaja do stika velikega števila ljudi (javne ustanove, trgovine, lokali ...), številni jih nosijo tudi zunaj, na ulici, med kolesarjenjem. Maska je oziroma bo obvezna v javnem potniškem prometu.
Kako pa naj ravnajo vozniki zasebnih motornih vozil? Če je v vozilu sam ali z družinskimi člani, je nošnja maske brezpredmetna. Nošnja klasičnih zaščitnih mask za volanom se odsvetuje, če nosite očala, saj v takšnih primerih prihaja do nabiranja kondenza in zameglitev očal.
Potem pa je tu še vidik 35. člena zakona o pravilih cestnega prometa, ki navaja, da voznik med vožnjo ne sme uporabljati "naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila." Ta člen torej pokriva vse od brskanja po internetnu prek pametnih naprav do nošnje pustnih mask.
Ali je tudi nošnja zaščitne maske torej lahko v navzkrižju s tem členom zakona? Na policiji so za Žurnal24 pojasnili, da ne. "Seznanjeni smo z mnenjem Ministrstva za infrastrukturo, ki meni, da voznik med vožnjo sme uporabljati zaščitno masko, ki prekriva le nos in usta, če se takšna zaščitna maska uporablja na način, ki ne zmanjšuje voznikovega slušnega ali vidnega zaznavanja ali zmožnosti obvladovanja vozila. To je tudi stališče policije," pojasnjuje Vesna Drole, tiskovna predstavnica policije.
V Nemčiji so jasni - ne nosite mask za volanom
Zaščitne maske so dovoljene, ampak kako je z identifikacijo v primerih, ko nek voznik z masko prehitro zapelje mimo stacionarnega radarja? Na podlagi fotografije kamere namreč ni več mogoče identificirati takšne osebe. Na policiji so se neposrednemu odgovoru na to vprašanje izognili s splošnim pojasnilom, da zakon o nalogah in pooblastilih policije določa, "da če je oseba zakrita ali zamaskirana, smejo policisti zahtevati, da se odkrije, zato da lahko nedvoumno ugotovijo njeno identiteto."
Iz (ne)povedanega je mogoče sklepati, da bo v Sloveniji policija v primeru kršitelja z masko kazen za prehitro vožnjo izdala neposredno lastniku vozila, ta pa ima z vložitvijo ugovora na razpolago precej možnosti, da kazni ne bo nikoli plačal.
V Nemčiji se nasprotno tega problema dobro zavedajo, še posebej zaradi pravkar posodobljene prometne zakonodaje, pri kateri je ena glavnih novosti spremenjen pristop k umiritvi prehitrih voznikov. Odvetnica Daniela Mielchen po poročanju nemške tiskovne agencije dpa, ki ga povzema Web.de, domačim voznikom odsvetuje nošnjo mask med vožnjo. Izogibanje kazni za prehitro vožnjo mimo stacionarnih radarjev je namreč v Nemčiji precej težje.
Če posneta fotografija zaradi zakritosti voznika ne bi bila dovolj za ugotovitev identitete kršitelja, potem postopkovni organ lastniku vozila v Nemčiji naložijo, da mora voditi dnevnik uporabe avtomobila, kar pa je zelo zamudno in nepriljubljeno. Zato Mielchenova meni, da je bolje voziti v avtu povsem odkrit, tudi zato, ker pod grožnjo s 60 evri kazni tako veleva zakon.
Trije modeli, kako država ukrepa proti bežanju pred odgovornostjo:
Nemčija: sodišče lahko lastniku vozila naloži, da mora od prvega tovrstnega izgovora naprej voditi knjigo voženj, iz katere je razvidno, kdo je v času kršitve vozil vozilo.
Nizozemska: absolutna odgovornost lastnika vozila za prekršek, pri kršitvah, ko voznik ni ustavljen. Izrečejo mu le denarno kazen brez kazenskih točk.
Avstrija: lastnik vozila je seznanjen s kršitvijo in hkrati pozvan, da globo plača. V primeru neplačila je pozvan, da posreduje podatke o dejanskem vozniku. V primeru, da ne posreduje podatkov o dejanskem vozniku ali navede nepopolne oziroma nepravilne podatke, lastniku grozi globa, ki je znatno višjo od globe, ki bi jo sicer dobil za prekoračitev hitrosti (v teh primerih je lastnik kaznovan za neposredovanje podatkov in ne za prekoračitev hitrosti).
Za vsak slučaj, bi bilo z zakonom potrebno določiti, da se maske nosijo 24 ur na dan, to pomeni tudi …
Izgleda,da se počasi spreminja način discipliniranja naroda,ker vsak dan izvemo,kako nas bodo po novem spravili ob nekaj deset evrov z …