Toyota je na prireditvi Kenshiki v Amsterdamu napovedal precejšnjo širitev znamke v elektrifikacijo in širitev uporabe vodika.
Ko govorimo o elektrifikaciji, imamo v mislih predvsem novosti, ki jih je na prireditvi predstavila Toyota kot znamka. Bolj točno gre za hibridni yaris hybrid, priključno hibridni RAV4 plug-in hybrid in drugo generacijo avtomobila s pogonom na gorivne celice toyota mirai.
Toyota se pri razvoju teh modelov naslanja prdvsem na dva stebra. Prvi je globalna modularna platforma TNGA, drugi pa elektrifikacija. TNGA je globalna arhitektura, ki ima po eni strani zagotavlja več svobode za oblikovalce, ki jim omogoča zasnovo bolj čustvenih oblik, hkrati pa omogoča tudi širok razpon tehničnih rešitev, med katerimi pomembno vlogo igra tudi elektrifikacija, prav tako pa tudi dinamika vožnje. Na platformi TNGA je trenutno zasnovanih osem serijskih modelov, ki obsegajo več kot 50 odstotkov evropske prodaje. Pomembno vlogo imajo tudi hibridni avtomobili, ki v globalni Toyotini prodaji predstavljajo 52 odstotkov, na zahodnoevropskih trgih pa 63 odstotkov.
Prihaja tudi vrsta novih modelov, med katerimi je tudi predstavljene trojica, oziroma četverica, če upoštevamo napoved novega športnega terenca. Toyota sicer načrtuje, da bo do leta 2025 dosegla 90-odstotni delež vozil s platformo TNGA, prav tako pa bo 90-odstotni tudi delež elektrificiranih vozil.
Različne tehnologije za elektrifikacijo
Ko pri Toyoti govorijo o elektrifikaciji, nimajo v mislih le ene tehnologije, ampak govorijo o različnih tehnologijah, s katerimi bodo odgovorili na različne potrebe uporabnikov. Hibrid bo Toyotina ključna tehnologija ostal tudi v prihodnje, saj je zelo dosegljiv. Kot je povedal Toyotin predstavnik za tisk Vincent Dewaersegger, lahko s hibridom v mestnem okolju dosežete do 80-odstotkov vožnje z ničelnimi emisijami.
Voznikom, ki bi radi med dnevnimi vožnjami vozili le na elektriko, radi pa bi imeli tudi rezervo za dolge razdalje, ponujajo priključne hibride. Tistim, ki bi radi opravljali zelo dolge razdalje s kratkimi postanki za polnjenje, bodo ponudili avtomobile z gorivnimi celicami. V okolju zaostrenih okoljskih zahtev pa bo tistim, ki nameravajo opravljati le kratke razdalje po mestu, najbolj ustrezal baterijski električni avtomobil.
Prvi predstavljeni primerek avtomobilov, ki jih bomo v kratkem lahko videli tudi naših cestah, je toyota yaris hybrid. Kot je povedal direktor produktnega načrtovanja in marketinga pri Toyota Motor Europe Andrea Carlucci, so se pri razvoju yarisa četrte generacije vrnili k predstavitvi prve generacije yarisa leta 1999. Tedaj je osnovno vodilo yarisa bilo, da je hkrati velik in majhen avtomobil. Yarisov avtomobilski segment se je vmes zelo razvil in postal zelo pester, vendar pa menijo, da so yarisovi kupci zelo specifični. Zato menijo, da bi vrnitev h koreninam bila le še dodaten faktor pri odločitvi za nakup.
Najbolj kompakten v segmentu
Pri Toyoti so si zato zadali cilj, da yaris ostane najbolj kompaktni avtomobil v segmentu, kar so dosegli tako, da so ga znižali za šest centimetrov in skrajšali , hkrati pa so povečali medosno razdaljo in v notranjosti zagotovili enako prostornost. S tem so dosegli tudi bolj športen in bolj dinamičen videz.
Carlucci je dodal, da bo v prihodnjih mestih z zgoščenim prometom po eni strani pomembna kompaktnost avtomobila, po drugi pa tudi njegova okretnost, ki je bila tudi ključnega pomena pri razvoju novega yarisa. V primerjavi s sedanjim yarisom so okretnost izboljšali tudi z zmanjšanjem obračalnega kroga, ki je z radijem 4,9 metra med najboljšimi v razredu in avtomobilu da poseben značaj. Pomembna pri zagotovitvi yarisove okretnosti je tudi platforma TNGA, ki vozniku omogoča zelo naraven in varen občutek. Carlucci je izpostavil predvsem nizko težišče, večjo vzvojno trdnost in zasnovo vzmetenja, ki je kos različnim pogojem na evropskih cestah. Pomemben je tudi volan, ki zagotavlja zelo natančen občutek med vožnjo.
Carlucci je nekaj povedal tudi o novem križancu v yarisovem razredu, ki ga za zdaj poznamo zgolj po skici. Kot pravi, bo serijski avtomobil zelo zvesto sledil predstavljeni skici, povedal pa je tudi da se je ob tako dobri platformi, kot je TNGA, zamisel o širitvi v razred kompaktnih SUV-jev zdela povsem samoumevna. Z veliko oddaljenostjo dna od tal bo novinec tudi pravi SUV, ki bo daljši in seveda višji od yarisa. Vanj bodo prelili tudi vse izkušnje z SUV-ji. Z yarisom si bo sicer delil platformo, tovarno izdelave in osnovni hibridni pogon, vendar pa bo ta pravi štirikolesni.
Yaris je v primerjavi z odhajajočim dobil tudi nov izboljšan hibridni sistem. Kot pravi Carlucci, pri avtomobilih ne moremo govoriti o generacijah z decimalkami, tako kot denimo pri telefoniji, kjer je običajno nekaj takšnega kot 4.5, vendar pa pri yarisovem hibridnem pogonu dejansko gre za evolucijo že znanega sistema, ki je postal veliko bolj prefinjen in so mu izboljšali vse elemente. Z njim lahko v električnem načinu vozite do hitrostih do 130 kilometrov na uro, predvsem v mestnih okoljih pa lahko vožnja z elektriko dosega do 80 odstotkov, kar je veliko več v primerjavi s petdesetimi odstotki v sedanjem hibridnem yarisu.
To se odraža tudi v ugodni porabi goriva. Pri Toyoti govorijo o 64 gramih ogljikovega dioksida na kilometer, poraba goriva pa se giblje pod tremi litri na sto kilometrov. S tem se yaris uvršča med najbolj ugodne avtomobile v svoji kategoriji. Carlucci je poudaril, da je hibridni yaris v primerjavi s predhodnikom tudi petnajst odstotkov močnejši, kar se odraža tudi v odzivnosti on boljših pospeških. Izničili so tudi nadležni učinek menjalnika CVT.
Priključno hibridni RAV4
Kaj pa RAV4 plug-in hybrid? Carlucci se je ustavil ob dejstvu, da so lani z RAV4 globalno dosegli prodajno številko 100.000, poudaril pa je tudi, da bo tudi priključno hibridni RAV4 ostal povsem zvest filozofiji Toyotinega športnega terenca. Priključno hibridni sklop izhaja iz priusovega, vendar gre za bolj izpopolnjeno različico, ki si bo pot utrla tudi v druge Toyotine in Lexusove modele. Katere? Tega za zdaj še ne povedo.
Pogonski sklop bo tudi ob minimalni zalogi elektrike v bateriji omogočal električni način, zato bo zelo učinkovit, po drugi strani pa bodo obdržali dobre strani hibrida. Kot je povedal Carlucci, bo v električnem načinu pravi električni avtomobil, v hibridnem načinu pa pravi hibrid, kar se bo odrazilo tudi v izpustih manj kot 30 gramov ogljikovega dioksida na kilometer in električnem dosegu 65 kilometrov (WLTP).
Kaj pa zmogljivosti? Carlucci je poudaril, da je pomemben način, kako uporabljamo moč. Kot pravi, je pospešek v 6,3 sekunde do 100 zelo pomembno za težak avtomobil, ki lahko pelje do pet ljudi s prtljago. Sistem je sicer zelo podoben, kot v hibridnem RAV4, z nekoliko močnejšima elektromotorjema, polnjenje baterije poteka poltretjo uro, razliko pa na koncu pomeni predvsem bolj zmogljiva baterija. Tudi fizično večja baterija sicer ni močno vplivala na prostornost avtomobila, saj prtljažniku denimo vzame le dobrih 50 litrov.
Plod pionirskega duha
Tretji predstavljeni avtomobil je bil novi mirai, druga generacija Toyotinega osebnega avtomobila s pogonom na gorivne celice. Carlucci je na vprašanje, čemu Toyota še vedno razvija to vrsto pogona in se raje ne osredotoča na baterijske električne avtomobile, odgovoril s pogledom glavnega inženirja za mirai Yoshikaza Tanake. Tanaka je namreč povedal, da je s tem avtomobilom povsem revolucioniral zamisel o avtomobilu s pogonom na vodik.
Toyotin pionirski duh tudi stoji za razvojem tega avtomobila, saj gre tudi za oblikovanje vodikove družbe, ki je širša od zgolj mobilnosti. Kot vemo, je vodik zelo dober medij za shranjevanje zelene energije za zelo različne namene. Miraieva vloga v tem je predvsem v povečevanju mase avtomobilov s pogonom na vodik, ki bi vzpodbudila tudi širitev infrastrukture, ta pa bi posledično vzpodbudila uporabo vodika v drugih segmentih prometa in družbe. Sedanjo generacijo toyote mirai bodo sicer nehali prodajati konec leta, uvedbo nove generacije pa načrtujejo za prihodnje leto.
Novi mirai sicer sloni na namenski platformi za vodikove avtomobile. V primerjavi s prvo generacijo je daljši, medosna razdalja je daljša kar 14 centimetrov, po drugi strani pa je nižji, kar pripomore k elegantnemu in bolj dinamičnemu videzu. Carlucci obljublja tudi povsem drugačno dinamiko vožnje avtomobila s pogonom na vodikove celice. Sedanji mirai se lahko pohvali z dosegom dobrih 500 kilometrov, nova generacija pa bo lahko s polnimi posodami za vodik peljala vsaj 650 kilometrov. Polnjenje posod bo ob tem kljub povečanju zaloge za dober kjilogram trajalo le dobrih pet minut, torej prav toliko časa kot sedaj in približno toliko časa, kot ga potrebujemo za polnjenje avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje.