V peti lekciji šole off road vožnje smo se posvetili vožnji po makadamu.
Makadamske ceste so prva stopnica na poti k terenski vožnji. Čeprav so marsikje ali kar večinoma tako dobre, da jih lahko uspešno premaga skoraj vsak avtomobil, jih nikakor ne bi smeli podcenjevati, saj je lahko občutek zelo varljiv.
Za prikaz zmogljivosti terenskih vozil smo izbrali štirikolesno gnano dacio duster, ki jo pri svojem delu uporabljajo tudi člani Gorske reševalne službe. Izbrali smo jo, ker gre za enega najcenejših športni terencev s štirikolesnim pogonom, kar pomeni primernost tudi za slovenski trg. Kaj zmore dacia duster s štirikolesnim pogonom na terenu, si lahko preberete v testu v ločenem članku.
AMZS inštruktor varne vožnje Janez Marolt, strokovnjak za terensko vožnjo, pravi, da se moramo predvsem zavedati, da makadam kolesom nudi veliko manj oprijema kot asfalt. Velja pravilo, da če asfalt in beton kolesom nudita od 90 do 100 odstotkov oprijema, potem ga na makadamski cesti ostane le še od 43 do 45 odstotkov, torej dobra polovica manj. A še vedno je to bolje kot poledenela ali blatna cesta, kjer oprijem pade celo na približno 20 odstotkov, slabše pa od mokrega asfalta, kjer se oprijem giblje pri približno 70 odstotkih.
Guma ne sme izgubiti oprijema
Pri nas vožnjo s kolesi in motornimi vozili v naravnem okolju urejajo določila Zakona o ohranjanju narave. Vožnja vozil na motorni pogon je dovoljena le na javnih, nekategoriziranih cestah, ki se uporabljajo za javni promet, in gozdnih cestah. Izjema so le službene in podobne vožnje, če dostop ni možen po javnih cestah, in dostop do objektov, ki niso neposredno povezani s cestami. Za vožnjo v naravnem okolju je treba pridobiti soglasja pristojnih institucij (Zavod za varstvo narave).
Na makadamu je torej treba poskrbeti, da guma ne izgubi oprijema, to pa dosežemo predvsem s prilagoditvijo hitrosti vožnje, ki naj bo na makadamu precej nižja, kot če vozimo po asfaltu. Edini pravi trik za varno in zanesljivo vožnjo na makadamu je torej vožnja s hitrostjo, ki jo toliko zmanjšamo, da zagotovimo zadostno silo trenja med gumo in podlago.
Poleg tega je vrtljaje motorja, predvsem med vožnjo skozi ovinke, dobro vzdrževati v območju visokega navora, da nudi dovolj odzivnosti, da lahko v primeru sile hitro povečamo ali odvzamemo moč, in ima to tudi ustrezen učinek na odzivanje avtomobila. Odvzemanje plina je na makadamu tudi najboljša oblika upočasnjevanja avtomobila, zavore pa moramo upravljati s precej mehko nogo.
Šola off road vožnje
1. lekcija: Je športni terenec zares ustrezen avtomobil za teren?
2. lekcija: Kaj moramo vedeti, ko z avtomobilom zapeljemo z asfalta
3. lekcija: Glavne napake pri vožnji v klanec
4. lekcija: Vožnja po vodi in v blatu
Na makadamu prednost štirikolesnega pogona
Večina terencev in športnih terencev, pa tudi marsikateri drug osebni avtomobil, je lahko opremljena tudi s štirikolesnim pogonom. Kakšna je sploh prednost štirikolesnega pogona? Koliko boljši je na makadamu?
Marolt pravi, da je glavna prednost štirikolesnega pogona, da se pogon prenaša na vsa štiri kolesa namesto na dve, zato je prenos moči na podlago bolj enakomeren. A večina voznikov tega ne bo zares občutila.
Štirikolesni pogon ima pri večini avtomobilov v praksi predvsem to prednost, da ne trga tekalnih površin gum, s tem pa se te tudi manj obrabljajo. Na avtomobilu s prednjim ali zadnjim pogonom pogonska kolesa na makadamu veliko hitreje zdrsnejo in se začnejo trgati. Marolt dodaja, da na takšnih avtomobilih hitro vidiš, če se veliko vozijo po makadamu, saj so predvsem lamele na tekalnih površinah precej potrgane. To je vidno predvsem na zimskih gumah.
A če se boste veliko vozili po makadamu, je priporočljivo namestiti gume, ki so namenjene vožnji po slabše utrjenih podlagah, kar velja za terensko vožnjo nasploh.
Zapustil sem službo in zdaj. S tem preprostim spletnim delom na domu zaslužim 139 na uro od doma. zaslužim 25 …