Strokovnjaki napovedujejo, da se bodo avtomobili v naslednjih petih do desetih letih spremenili bolj kot pa so se v zadnjih petdesetih letih, za kar so zaslužni predvsem izboljšana prometna varnost, zniževanje emisij škodljivih snovi in odvzemanje obremenitev zaradi vožnje voznikom.
K temu je veliko pripomogla tudi evropska agencija za preverjanje avtomobilske varnosti EuroNCAP, ki si je v zadnjih letih zelo prizadevala za izboljšave na tem področju. Tudi po njeni zaslugi že danes v avtomobilih najdemo vrsto asistenčnih in varnostnih pripomočkov, ki jih še pred nekaj leti ni bilo.
Nekatere novosti bodo tesno povezane z uvajanjem električnih pogonov, še bolj pa s povezljivostjo in tehnologijami za vse bolj avtomatizirano vožnjo. A avtomobili ne bodo le razbremenili voznikov in potnikov varovali pred nezgodami, ampak jim bodo lahko zagotavljali tudi vrsto koristnih informacij, če pa bo potnik sam, mu bodo lahko prikazali celo avatarja, ki ga bo med vožnjo zabaval.
Več kot polovica avtomobilov po svetu je trenutno že povezanih s spletom, v prihodnosti pa bodo vsi. Komunicirali bodo lahko med seboj, s prometno infrastrukturo in »internetom stvari« ter podatke uporabili za opozarjanje pred nevarnostmi in ovirami na poti ter navsezadnje za avtonomno vožnjo.
Kaj nas torej čaka v prihodnosti ali pa se je že pojavilo v avtomobilu, čeprav tega večinoma ne zaznamo ali pa je omejeno zgolj na določene modele?
Virtualna vzvratna ogledala
Preskusili smo jih že na električnem audiju e-tronu, imata jih pa tudi honda e in na Japonskem lexus ES, a za zdaj se še niso razširila na druge modele. Namesto klasičnih vzvratnih ogledal je na vsaki strani avtomobila tam, kjer bi običajno bila ogledala, video kamera, ki posnetke pošilja zaslonom v kotih potniške kabine. Kamere v nasprotju z ogledali povzročajo manj hrupa in zračnega upora, zmanjšajo pa tudi mrtve kote in v slabih vremenskih ali svetlobnih pogojih izboljšajo vidljivost.
Kameri vidni kot samodejno prilagajata vožnji po avtocesti, skozi ovinke ali parkiranju, zasloni pa so občutljivi za dotik, zato jih voznik namesto s posebnimi stikali upravlja neposredno z drsenjem prsta po površini zaslona.
Digitalno vzvratno ogledalo
S pritiskom na gumb se lahko običajno notranje vzvratno ogledalo spremeni v zaslon vzvratne kamere z zelo širokim vidnim poljem. S tem se vozniku precej zmanjšajo običajni mrtvi koti, lep razgled za avtomobil pa ima kljub potnikom in prtljagi v zadnjem delu kabine. Digitalno notranje vzvratno ogledalo izboljša tudi vidljivost v slabih pogojih in je nagnjeno tako, da odsevi ne motijo pogleda nanj.
Čeprav so se digitalna notranja vzvratna ogledala začela v študijah pojavljati že veliko prej, je bilo prvo šele leta 2016 na voljo v limuzini cadillac CT6. Bolj razširjena so šele v zadnjih letih in še to v dražjih avtomobilih, kakršni so jaguar XE in range roverja velar in evoque.
Kamera pod avtomobilom
Kamere v ohišju vzvratnih ogledal in v maski hladilnika lahko pokrov motorja naredijo za voznika nevidnega. Na zaslonu infozabavnega sistema se mu namreč lahko prikazuje slika območja pod sprednjim delom avtomobila. Voznik se zato laže znajde na tesnih parkirnih prostorih, med robniki ali pa med vožnjo če zahtevnejšo podlago.
Za zdaj je sistem na voljo le kot sistem »clearsight« podjetja Jaguar Land Rpver, od leta 2019 pa je na voljo v range roverju evoque.
Inteligentni žarometi
Tehnologija, ki je že tu v obliki samodejnih matričnih žarometov, ki so na voljo v marsikaterem novem avtomobilu. Po zaslugi inteligentnih žarometov bo stvar preteklosti kmalu postalo nerodno ročno preklapljanje med dolgimi in kratkimi lučmi, ki ga marsikdo ni vešč, prav tako pa tudi začasno zmanjšanje osvetljenega polja po zatemnitvi dolgih luči.
Inteligentni matrični žarometi po zaslugi matrično razporejenih polj led svetilk, ki se lahko izklapljajo po segmentih, namreč zasenčijo le tisti del svetlobnega polja, ki bi zaslepil mimovozeče ali mimoidoče. Poleg tega se jim glede na vozne in vremenske pogoje samodejno prilagajata tudi doseg in intenzivnost svetlobnega snopa.
Inteligentno steklo
Če boste hoteli v avtomobilu ohranili zasebnost ali zgolj preprečiti bleščanje močne svetlobe, vam ne bo treba vgrajevati zastorov, saj bo to šipa naredila za vas. V avtomobilske šipe ali njihove dele bodo namreč vgrajena tipala, ki bodo zaznala močno svetlobo in s samodejno zatemnitvijo stekla preprečila, da bi ta motila potnike ali pa bi se notranjost avtomobila preveč segrevala. Po zaslugi tehnologije filma s tekočimi kristali bo steklo mogoče tudi ogreti brez uporabe posebnih grelnih žičk.
Nekateri avtomobili imajo že danes panoramske steklene strehe, ki jih lahko zatemnite zgolj s pritiskom na gumb. V prihodnjih nekaj letih bo vse več avtomobilov imelo tudi možnost, da samodejno zatemnijo, osvetlijo ali ogrejejo tudi druge steklene površine.
Inteligentne gume
Inteligentne gume bodo voznikom in operaterjem avtonomnih avtomobilov zagotavljale aktualne podatke o globini utorov na tekalni površini ali njeni temperaturi. Continentalove gume contisense denimo že danes uporabljajo električno prevodne sestavine gume, da neprestano spremljajo njeno strukturo in voznika alarmirajo,če se pnevmatika giblje zunaj varnih omejitev ali če jo kaj predre. Sedanja tipala tlaka lahko voznika opozorijo šele tedaj, ko v gumi pade tlak.
Obetajo se tudi integrirani mikroprocesorji, ki bodo nastavljali zračni tlak in širino obroča, s čimer se bo voznim pogojem prilagajala tudi tekalna površina gume. Na gladkih suhih površinah bo guma denimo ožja in z višjim zračnim tlakom, na spolzkih pa se bo tekalna površina razširila, zračni tlak v gumi pa zmanjšal.
Nadzor nad voznikom
Sistem, ki ga je leta 2006 prvi predstavil Lexus, a še ni popolnoma dovolj dozorel, da bi v primeru, da voznik ni sposoben vožnje, avtomobil varno umaknil iz prometa, deluje s pomočjo kamer, ki spremljajo voznika, zaznajo, če ni pozoren na vožnjo ali je z njim kaj narobe, in ga opozorijo. Če se ne bo odzval, bo avtomobilu ukazal ukrepanje in ta bo samodejno ustavil ob robu ceste ali povečal občutljivost drugih asistenčnih sistemov, kakršen je sistem za ohranjanje vozila na voznem pasu.
Razvoj sistema je del prizadevanj za omejitev prometnih nesreč, ki so v devetdesetih odstotkih posledica človeške napake. Uporabili bi ga lahko tudi za varno predajo vozniških dolžnosti med voznikom in avtomobilov, ko bodo ti lahko vozili popolnoma avtonomno.
Obogatena resničnost
Pri obogateni resničnosti gre za to, da se analogno sliko okolice, ki jo vidi voznik, obogati z vstavljenimi digitalnimi prikazi. Podatke s tipal v avtomobilu in na njegovi zunanjosti sistem združi s podatki s spleta in z njihovo pomočjo spremlja okolico avtomobila ter si ustvari 360-stopinjsko sliko območja, po katerem se giblje avtomobil in v katero so vključeni tudi drugi uporabniki cest in njihova infrastruktura.
Če avtomobil vozi avtonomno, se na notranjost šip lahko projicirajo podatki iz virtualnega sveta, če pa je voznik aktiven, pa se mu na šipe projicirajo podatki, ki so pomembni za vožnjo. Na ta način mu pogleda ni treba spuščati s ceste, saj se mu vsi pomembni podatki prikažejo na mestih, kamor je usmerjen njegov pogled.
Tehnike obogatene resničnosti proizvajalci avtomobilov deloma že uporabljajo, bolj pa se bodo uveljavili v naslednjih letih. Primer trenutne uporabe je navigacijska naprava v mercedesu razreda A, ki v aktualni video ceste vključi usmerjevalne puščice in druge napotke.
Pametna infrastruktura
Na spletu si podatkov ne bodo delili le avtomobili, ampak jim bo informacije o prometu posredovala tudi cestna infrastruktura. Veliko podjetij že dolgo razvija tehnologije za komunikacijo med avtomobili in okolico, ki bodo razbremenile voznike in sploh omogočile avtonomno vožnjo.
In potem svizec zavije čokolado...tralaalaa..za koga vse to? Za prave voznike sigurno ne,grem raje na motor,lp
ne bo držalo ,večina ljudi tega ne mara in jih ne bodo kupovali ,zrasla bo prodaja starih
V glavnem ogromna večina stvari, ki jih nihče ne potrebuje. Ko kupujem avto, so mi pomembne predvsem luči, močen motor …