Tale menjalnik nam ponuja nešteto prestav

Foto: Newspress menjalnik CVT Foto: Newspress menjalnik CVT Foto: Newspress menjalnik CVT Foto: Newspress menjalnik CVT Foto: Newspress menjalnik CVT Foto: Newspress menjalnik CVT Foto: Newspress menjalnik CVT
Samodejni menjalniki se vse bolj uveljavljajo tudi pri nas in pogosto se v opisu avtomobila s samodejnim menjalnikom znajde tudi kratica CVT. Kaj pomeni?
Oglej si celoten članek

CVT je kratica za besedno zvezo, ki bi jo lahko iz angleščine prevedli kot " kontinuirano variabilni menjalniki", bolj pogosto pa za takšen menjalnik uporabljamo izraz brezstopenjski menjalnik ali neskončnostopenjski menjalnik, kar bolj točno opiše njegovo naravo, saj dejansko ni mogoče prešteti njegovih prestavnih razmerij.

Foto: Newspress menjalnik CVT

Ne počnite tega! Imate ročni menjalnik? Potem ne počnite tega!

Menjalniki CVT so v svetu tehnike sicer znani že več kot stoletje, saj so jih izumili že leta 1886, vendar se v avtomobilizmu v Evropi do nedavnega niso preveč uveljavili, ampak so ostali predvsem domena industrije. Enega prvih evropskih so pred dobrega pol stoletja uporabili v nemškem avtomobilu DKW hobby, pozneje pa so jih vgrajevali tudi v nizozemski DAF 66 in njegova "švedska" naslednika volva 66 in 343. Z brezstopenjskimi menjalniki so bili pogosteje opremljeni mopedi in skuterji, precej domači pa so v ZDA, na Japonskem in v nekaterih drugih državah.

Jedro menjalnika CVT sta dve jermenici med katerima je napet jekleni jermen.

Foto: Newspress menjalnik CVT

Danes so menjalniki CVT, predvsem po zaslugi novih materialov, hidravličnih sistemov in nadzorne elektronike, tudi v Evropi že precej pogosti, ugoden življenjski prostor pa so našli tudi v hibridnih pogonih, kjer njihove slabosti izravna elektromotor.

Nasvet meseca Kako nevarna je voda iz izpuha?

Uresničitev tehničnih sanj

Delovanje menjalnika CVT je pravzaprav uresničitev sanj za tehnike, ki morajo delovanje motorja z notranjim izgorevanjem čimbolj približati dokaj ozkemu območju največjega izkoristka. Menjalnik CVT deluje tako, da spreminja razmerje med dvema jermenicama, med katerima je napet kovinski jermen. Ležišča za jermen na jermenicah imajo obliko črke V. Prostor med dvema stranema jermenice se lahko oži ali širi. Ker se jermen glede na vozne razmere giblje na različni razdalji od osi jermenice, se na ta način spreminja razmerje med obema jermenicama.

Foto: Newspress menjalnik CVT

Sistem deluje precej podobno, kot pri menjalnikih na kolesih, s to razliko, da se pri menjalniku CVT vse dogaja brezstopenjsko. Zaradi tega motor teoretično vedno deluje z optimalnima navorom in močjo. S tem se mu poveča izkoristek, posledično pa tudi gospodarnost. Tudi razmerje med najvišjo in najnižjo prestavo je lahko veliko večje, kot pri konvencionalnih samodejnih menjalnikih.

Naš nasvet Bodite pozorni na zvoke, ki napovedujejo težave

V delovanje posegajo mikroprocesorji

Delovanje sodobnih menjalnikov CVT upravljajo tudi zmogljivi mikroprocesorji, ki so vgrajeni v same menjalnike in s pomočjo številnih tipal izračunavajo trenutno hitrost avtomobila in dejanski navor motorja, ki se preko gredi prenaša v menjalnik. Na osnovi izračunov potem izberejo najbolj primerno prestavno razmerje. Upoštevajo tudi obremenitev avtomobila, vožnjo navzgor ali navzdol, pospeške ter voznikov individualni slog vožnje in menjalniku določijo najbolj ustrezni režim delovanja.

Foto: Newspress menjalnik CVT

Nekateri sodobni menjalniki CVT so opremljeni še z pomožnimi planetnimi gonili, ki pripomorejo k še večjemu razmerju med najmanjšim in največjim prestavnim razmerjem.

Avtomobil s takšnim menjalnikom pospešuje in ustavlja povsem brez prekinitev. Ker ni "emisijskih sunkov", ki jih v drugih menjalnikih povzročijo menjavanja prestav, se zmanjšajo tudi izpusti škodljivih plinov. Ker menjalnik motorju tudi na avtocestah zagotavlja delovanje pri razmeroma nizkih vrtljajih in z optimalnim izkoristkom, je manjša tudi poraba goriva.

Primerjava Primerjava: zakaj so se avti kvarili l. 1998 in zakaj se danes?

Uporabnost v hibridih

Menjalniki CVT so se precej uveljavili tudi v hibridnih avtomobilih, kjer pripomorejo k gladkemu in predvidljivemu pospeševanju ter boljšim pospeškom in enakomernosti vožnje v nižjih vrtljajih. Zaradi manj sunkovitega upočasnjevanja, je lahko bolj učinkovito tudi regenerativno zaviranje. Ker je najnižje prestavno razmerje običajno veliko nižje od prve prestave konvencionalnega menjalnika, je lahko živahnejše tudi speljevanje.

Foto: Newspress menjalnik CVT

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 12:14 9. Marec 2020.

    Pri Toyotinem hibridu ni tako. Je kar planetno gonilo in je še bolj robustna zadeva.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.