Različne države imajo različna avtomobilska imena, ki so sinonim za začetke množičnega avtomobilizma. In če je bil v Nemčiji in še marsikje to volkswagen hrošč, v Italiji, Španiji in deželah nekdanje Jugoslavije pa fičko, je v Romuniji to gotovo bila dacia 1300, romunski »ljudski avto«, ki je državo množično motoriziral v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja.
Nič čudnega torej ni, da, tako kot pri nas obstaja veliko lepo ohranjenih fičkov, pa tudi renaultov 4 katrc ali pa citroënov 2CV spačkov,za katere njihov lastniki lepo skrbijo, v Romuniji obstaja veliko dacij 1300, ki so še vedno v dobrem stanju in njihovi lastniki zanje skrbijo kot za njihovo veliko dragocenost.
Osebni spomini
Eden izmed ljubiteljev ikonične dacie 1300 je tudi Michai, arhitekt, ki dela v Renaultovem razvojnem središču v romunskem mestu Titu. V njegovi lasti je namreč skrbno restavrirana dacia 1310 letnik 1989, s katero je povezanih tudi veliko njegovih otroških spominov. Pred njim jo je namreč vozil njegov oče, z njo so se pogosto peljali tudi na počitnice, z njo pa se je tudi sam naučil voziti avtomobil.
Michai pravi, da ima vsak Romun osebne spomine na dacio 1300. Ko se z njo odpelje na izlet, se za njim vedno obračajo pogledi mimoidočih. Dacia 1300 in njene izvedenke, ki so jih v Mioveniju izdelovali dobra tri desetletja, se je namreč v narodnem spominu ohranila kot »avtomobil za vse družine«, nepogrešljivi taksi v vseh romunskih mestih, prevoznik ljudi in vsega, kar so njihovi lastniki morali prepeljati v vaseh im mestih in kot še marsikaj. Mihai poudari, da so Romuni dacio 1300 cenili predvsem kot robusten, preprost in udoben avtomobil, kar velja tudi za dacie, ki danes prihajajo iz romunske tovarne.
Poleg tega se je že v začetku močno uveljavila med kupci, saj je v začetku sedemdesetih let , navsezadnje je šlo za novi renault 12, veljala ne le za najsodobnejši avtomobil vzhodne Evrope, ampak je bila tudi med najcenejšimi, saj bi njeno tedanjo ceno lahko preračunali na 3.200 današnjih evrov.
Domača proizvodnja
Mihaijev oče je svojo dacio 1310 TLX z bencinskim motorjem sicer kupil leta 1992. Oznaka 1310 namesto 1300 sicer pomeni, da je bila izdelana v drugi glavni seriji. Prvo serijo z oznako dacia 1300 so namreč v Romuniji izdelovali med letoma 1969 in 1979, potem do leta 2004 pa je osnovna dacia nosila oznako 1310. Mihai pravi, da sta se razlikovali predvsem po dveh glavnih podrobnostih: preoblikovanem sprednjem delu z dvojnimi lučmi in drugačnih zadnjih lučeh.
Dacia je sicer v 35 letih izdelala dobra dva milijona dacij 1300 in njihovih izvedenk, ki so v tem času doživele šest večjih evolucij in so jih tudi izvažali, večinoma v ostale države vzhodne Evrope, Afriko, Bližnji vzhod in Latinsko Ameriko.
Še nekaj je bilo pomembno za uporabo avtomobila v deželi, kjer vzdrževanje ni bilo najbolj preprosto. V osemdesetih letih so bile dacie 98-odstotno izdelane iz romunskih sestavnih delov, zato je bilo njihovo vzdrževanje precej lahko, deli pa so se dobili tudi za starejše avtomobile. Tudi Mihai je zato lahko svojo dacio 1310 TLX obnovil z originalnimi deli, ki jih je v glavnem nabavil preko lokalne mreže navdušencev nad dacijami.
Mihai pravi, da v Romuniji narašča število ljubiteljev starodobnih dacij, ki jih odkriva vse več Romunov. Tudi sam je ponosen, da vozi starodobno dacio 1310, v kateri vidi dediščino, ki jo bo prenesel tudi na potomce. Doda: « Ko vozim svojo dacio 1310, se preprosto počutim dobro.« Mihai izpostavi tudi zanesljivost njegovega avtomobila. Števec sicer kaže le 3.400 kilometrov, a dodati je treba, da se na ničlo obrne vsakih 99.999 kilometrov in v njegovi daciji 1310 TLX se je obrnil že trikrat.
Zakaj je potrebno tko povzdigovat Dacio? Pač niskocenovnik, katerega se se vedno zelo preplača napram kaksni drugi znamki v tem …