V številnih vozniških dovoljenjih so navedene dodatne kode v obliki številk, ki so usklajene znotraj EU in ki določajo različne omejitve za imetnika dovoljenja. Največ slovenskih voznikov in voznic ima vneseno kodo, da vozijo z očali (in/ali kontaktnimi lečami). Prav tako je veliko voznikov s kodo 220, ki označuje mladega voznika. Veliko primerov se nanaša tudi na posebnosti za invalidne osebe, recimo da mora voznik oziroma voznica voziti z različnimi prilagoditvami za upravljanje vozila.
Ena bolj pogosto uporabljenih kod, ki je širši javnosti neznana, pa je koda 62 oziroma "Omejeno na vožnje znotraj premera … km od kraja imetnikovega bivanja ali samo znotraj mesta/regije".
Kodo 62 se v tem hipu uporablja izključno za starejše voznike, so za Žurnal24.si potrdili na ministrstvu za infrastrukturo, v svojih dovoljenjih pa jo ima vneseno kar 1.173 voznikov in voznic. "Omejitev določi zdravnik specialist medicine dela, prometa in športa po opravljenem zdravstvenem pregledu, s katerim se ugotavlja, ali je voznik telesno in duševno zmožen za vožnjo motornega vozila, da se mu lahko podaljša veljavnost vozniškega dovoljenja," so pojasnili na ministrstvu.
Presoja v veliki meri prepuščena dobroti zdravnika
Koda je torej namenjena predvsem za voznika nad 80 letom starosti, verjetno ima pri odločitvi vpliv tudi širše družbeno-socialno stanje posameznika in razvitost javnega prometa v njegovem okolišu. Čeprav v Sloveniji odločitev, koliko kilometrov lahko opravi na dan, določi zdravnik, imajo recimo na Irskem z zakonom določeno, da ta omejitev ne sme presegati 30 kilometrov na dan. "V pravilniku o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil posebni kriteriji za uporabo te omejitve niso določeni," pravijo pri našem ministrstvu. Vsakega takega voznika morajo sicer posebej voditi v evidenci s podatki iz zdravniškega spričevala.
Tej podobna oznaka je koda 61. Vozniki, ki jo imajo vpisano v vozniški, lahko vozijo le podnevi oziroma ne prej kot eno uro pred sončnim vzhodom in ne kasneje kot eno uro po zahodu. S kodami se lahko omeji tudi največja dovoljena hitrost, ki jo lahko dosega imetnik, ali pa določi, da mora v vozilu biti vedno sam ali pa nasprotno obvezno s spremljevalcem.
V Sloveniji pa se kljub dolgoletnim obljubam pristojnih v praksi še vedno ne uporablja koda 69, ki je namenjena tistim, ki morajo obvezno uporabljati alkoholne ključavnice. Gre za eno najbolj očitnih prelomljenih obljub odhajajočega ministra Petra Gašperšiča glede sprememb pri politiki izboljševanja prometne kulture.
andrej.leban@zurnal24.si
Me zanima kakšno kodo ima vpisano moj sosed; star je 81 let, hodi lahko samo z berglami(okvara kolka),v avto in …
Zanimivo jaz mam še vedno papir in tam tega ni not :P
Jaz imam vpisano da trezen ne smem za volan, saj je telo navajen na vsaj dva ta kratka takoj ko …