Električni skiroji so simbol nove mestne mobilnosti. Vendar pa po vsem svetu zaradi vse večjega števila nesreč in hudih poškodb odpirajo vprašanja o tvegani uporabi tega tihega prevoznega sredstva, ki dosega hitrosti večje od 20 km/h.
Kot poročajo v ameriški medicinski reviji "Jama Surgery" se je število poškodb in hospitalizacij po nesrečah z e-skirojih v ZDA močno povečalo. V omenjeni reviji kot posebej skrb vzbujajoče izpostavljajo, da je tretjina poškodovanih na e-kuterjih utrpela poškodbo glave. Po zbranih je poškodb glave na e-skirojih dvakrat večja kot med kolesarji. Ob analizi statističnih podatkov so sicer ugotovili, da so najpogostejši zlomi (27 odstotkov), modrice in odrgnine (23 odstotkov) ter ureznine (14 odstotkov).
Podobno opažajo tudi v Nemčiji. "Med ponesrečenci je visok delež ljudi s poškodbami glave, ki so lahko zelo nevarne," je za Automobilwoche dejal Christopher Spering iz Univerzitetnega medicinskega centra Göttingen, ki pravi, da je vzorec poškodb "skrb vzbujajoč".
"Tako vozniki skirojev kot drugi udeleženi v nesrečah, na primer pešci imajo ob trkih pogosto poškodovano glavo, zgornje ter spodnje okončine," dodaja.
Veliko mladih s poškodbo glave
To je tudi posledica arhitekture teh priljubljenih prevoznih sredstev. "Uporabniki e-skirojev upravljajo prevozno sredstvo, ki ima že samo po sebi nestabilno zasnovo," za Automobilwoche komentira Christopher Spering, vodja oddelka za preventivo nemškega društva za ortopedijo in travmatologijo (DGOU).
Sem spadajo majhna kolesa in kratko krmilo kot tudi stoječi slog vožnje na ozki deski. "Brez smernih kazalnikov vozniki skirojev ne morejo nakazati sprememb smeri. Tu so še manjkajoče zavorne luči, vozila pa so tako tiha, da jih skoraj ne slišimo," dodaja.
Izposojevalnice e-skirojev v ZDA beležijo veliko rast uporabnikov. Zato je bilo pričakovati, da se bo s povečano uporabo e-skirojev povečalo tudi število poškodb: od leta 2014 do 2018 za 222 odstotkov na več kot 39.000 poškodb na leto v ZDA.
Spering nad podatki ni presenečen. Toda pri razlagi je previden: "Število uporabnikov se je močno povečalo, zato je treba podatke dejansko povezati s prevoženimi kilometri." Kot piše v ZDA je zaskrbljujoče, da se je povečalo število poškodb glave med mladimi, starimi med 18 in 34 let, ki pogosto uporabljajo e-skirojev kot način prevoza.
Čelada je obvezna!
Benjamin Breyer iz Univerzitetne bolnišnice San Francisco pravi: "Zaradi večjega števila poškodb in sprejemov v bolnišnico, ki smo jih dokumentirali, zlasti med mladimi v letu 2018, smo zelo zaskrbljeni. Število poškodovanih se je v zadnjih petih letih več kot potrojilo."
Spering kot vir težave omenja slabo infrastrukturo v mestih, da bi lahko e-skiroje varno vključili v promet. Predvsem pa vsem uporabnikom svetuje uporabo zaščitne čelade. "Pokazalo se je, da je uporaba čelade povezana z manjšim tveganjem za poškodbe glave," pravi eden od avtorjev raziskave ob povezavi e-skirojev in nesreč z njimi Nikan Namiri z UCSF School of Medicine, ki dodaja: "Trdno verjamemo, da je treba čelade nositi, proizvajalci e-skirojev pa bi morali spodbujati uporabo čelad, tako da bodo dostopnejše." Dosedanje analize so pokazale, da je le dva do pet odstotkov vseh poškodovanih uporabnikov e-skirojev nosilo čelado.
Slovenski travmatolog opozarja
Na Žurnal24 smo se že poleti 2019 posvetili varni uporabi e-skirojev. Kot smo glede na podatke, ki so nam jih poslali iz UKC, smo ugotovili, da so padci s skirojem povzročili največ površinskih poškodb oziroma udarnin v glavo, sledijo rane na glavi, zlomi zob, zlomi nosnih kosti, pretresi možganov, precej je bilo udarcev v prsni koš. "Težava je v tem, da imajo skiroji majhna kolesa, zato jih luknje v katere zapeljejo, hitro vržejo iz ravnotežja. O nekih specifičnih poškodbah sicer ne moremo govoriti, ljudje se lovijo na roke, kot pri kolesu na primer. Vse je seveda odvisno od hitrosti in kam padejo. Ogromno je odrgnin, udarnin, imamo tudi zlome zapestja in hujše udarce v glavo, vse je mogoče," nam je dejal travmatolog dr. Uroš Tominec in dodal, da je zaščitna čelada še kako pomembna. "Skiro je varljiv, obravnavaš ga kot da bi pešačil, čeprav ni res. Skiroji gredo hitro, nekateri krepko več kot 20km/ uro. Brez čelade in pri takšni hitrosti, se lahko ob padcu konkretno polomiš," je opozoril zdravnik.
Sprememba zakonodaje
Kot kaže, pa je tudi država na podlagi številnih pripomb in tudi zgledov z regulacijo iz nekaterih drugih držav očitno sklenila udariti po mizi in zaustaviti stihijo v prometu, ki so jo še posebej lani povzročili električni skiroji. Najnovejši predlog zakona o pravilih cestnega prometa je v delu, ki govori o posebnih prevoznih sredstvih, precej spremenjen glede na besedilo, ki so ga na ministrstvu za infrastrukturo objavili na začetku lanskega poletja.
In če je "poletni" predlog predvideval, da se lahko e-skiroje uporablja tako na površinah za kolesarje kot tudi pešce, je najnovejši predlog jasen: lastniki bodo po uveljavitvi sprememb zakona smeli e-skiroje uporabljati samo na kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. "Kjer teh prometnih površin ni oziroma niso prevozne, smejo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je največja dovoljena hitrost vožnje omejena do 50 km/h." Izven naselja torej uporaba e-skirojev avtomatsko odpade.
Statistika je sploh porazna, če primerjamo leto 2000 in 2019. Porast nesreč je neverjeten! Bedaki novinarski. Avto je tudi nevaren …
Skkro ni kriv,če ga vozijo leseni vozniki. Ga imam že skor dve leti in nikol nobenih težav.