Slovenski avtomobili čisti le po statistiki

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24 main
Evropa je po povprečnem izpustu CO2 pri novo registriranih avtomobilov celo prehitela cilje, ki si jih je zastavila. Slovenija sicer dobro uvrščena, vendar ima okolje od tega bolj malo dejanskih koristi.
Oglej si celoten članek

Slovenija v zgornji tretjini po čistosti novih avtomobilov, a razlogov za pravo slavje ni, saj prave davčne spodbude za nakup najčistejših ni, na drugi strani je statistika močno izkrivljena zaradi enodnevnih registracij.

Dve leti prej izpolnili cilje

Še povsem sveži podatki glede emisij ogljikovodikov v letu 2014, ki jih je objavila Evropska agencija za okolje (EEA), kažejo, da je povprečni izpust 12,5 milijona registriranih novih avtomobilov lani v primerjavi z letom prej upadel še za 2,6 odstotka in po novem na ravni celotne EU znaša 123,4 gramov. Pred leti si je sicer EU zadala cilj, da bo do leta 2015 izpust upadel pod 130 gramov, a se je to zgodilo že leta 2013. 

Najčistejšo paleto novih vozil imajo na Nizozemskem, kjer tudi sicer z davčnimi olajšavami zelo spodbujajo nabavo čistih vozil. V deželi tulipanov tako povprečni nov avto v zrak izpusti komaj 107 gramov CO2 na prevoženi kilometer. S takšnim rezultatom bi glede na slovensko davčno lestvico vsi ti avtomobili spadali v najčistejši razred! "Nizozemci so zelo racionalen narod in vsako stvar dobro premislijo, ali se jim splača, preden jo nabavijo," komentira nizozemski pristop k učinkovitim avtomobilom France Kmetič, odgovorni urednik Motorevije pri AMZS in dober poznavalec evropskega trga avtomobilov. "Njihova davčna politika zelo spodbuja nabavo električnih in hibridnih vozil."

Po čistosti novih vozil Nizozemcem sledita Grčija (108 g/km) in Portugalska (109 g/km), ki sta zadnja leta obe šli skozi bolečo finančno krizo, kar pomeni, da predvsem po večjih in potratnejših avtomobilih ni veliko povpraševanja. Najmanj čista nova vozila pa vozijo v Estoniji (141 g/km), Latviji (140 g/km) in Bolgariji (136 g/km). Skupno sicer v 17 od 28 članic povprečje izpustov CO2 znaša pod 130 g/km. 

Visoka uvrstitev Slovenije "sfrizirana?" 

Slovenija se je presenetljivo dobro odrezala, saj je s povprečjem 121 gramov uvrščena na 11. mesto, čeprav sta od sosed od nje boljši tako Hrvaška kot Italija. Kako realen pa je sploh ta rezultat? 

"Naš avto je clio. Povedano drugače, večina prodaje novih avtov pri nas obsega manjše razrede, ki so znotraj ekološko najmanj problematičnega pasu," komentira Andrej Brglez iz Slovenskega avto kluba. "Da je Slovenija celo nadpovprečna glede rezultatov pri nižanju izpustov novih vozil, je na vsak način dobro. Vendar pa je slika morda zamegljena zaradi enodnevnih registracijah, ki bi tudi lahko bile vštete v to statistiko. Po ocenah naj bi v kategorijo enodnevnih registracij spadala kar tretjina novih vozil, ki jih naši prodajalci nato odpeljejo na zahod, tako da na izboljšanje zraka pri nas ne prispevajo prav nič. Nasprotno pa se k nam pripelje ogromno rabljenih avtomobilov, predvsem večjih in težjih, ki so podpovprečno ekološki," opozarja Brglez na več vidikov, ki jih statistika ne zajame nujno.

"Dejanski podatki dokazujejo, da se avtomobilski vozni park pri nas v resnici stara, na ta način pa ne moremo bistveno spremeniti razmer. Šele ko bomo dvignili raven gospodarske rasti do te mere, da bomo pričeli Slovenci kupovati avtomobile pri nas in za naš trg, se bo krvna slika onesnaževanja zraka tudi dejansko spremenila."

andrej.leban@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.