Trend povečanja in stroškov storitev in pomanjkanja materiala je dosegel tudi avtomobilske servisne delavnice. V času covid-19 smo bili priča številnim omejitvam, tudi v prometu, kar se je odrazilo na cenah surove nafte. Gorivo se je letos že močno podražilo, trendu povečanja cen pa sledijo tudi maziva in še marsikaj drugega kar pri svojem delu vsak dan uporabljajo mehaniki v avtoservisnih delavnicah.
Sekretar pri sekcij Avtoserviserjev Igor Pipan je za zurnal24.si pojasnil, da se je kriza dobav v avto panogi začela dogajati nekoliko z zamikom glede na nekatere druge panoge. Tako med vprašanimi avtoserviserji za zdaj še ni zaznati bistvenih sprememb cen npr. klima plinov.
Dobave manjše, časovni roki podaljšani
Drugačna je situacija pri nadomestnih delih, kjer že dalj časa primanjkuje surovin in materialov, zato so dobave zmanjšane in dobavni roki podaljšani. Pipan pravi, da je zaznati že prve premike glede plačilne politike, ponekod se zahtevajo tudi že avansi. »Podatki so različni glede na dobavitelje, glede na znamke, glede na uporabljene surovine. Najvišje so podražitve komponent, ki vsebujejo drage kovine, pri teh je tudi najbolj zmanjšana dobava. Nekaterim proizvajalcem celo grozi zaprtje proizvodnje zaradi nezmožnosti zagotovitve surovin za proizvodnjo (npr. katalizatorji, čipi, barve, …),« dodaja sogovornik.
Pipan dodaja, da sta delovna sila in njeno znanje ena redkih dobrin, ki je situacija še ni ogrozila. »Če pa pogledamo zadevo nekoliko podrobneje, ugotovimo, da ni problem le v materialih, ki se vgrajujejo v vozilo, ampak tudi v storitvah in virih, ki so potrebni za zagotavljanje dela v avtoservisni delavnici.« Če se je pred tem naslanjal na podatke, ki so mu jih člani sporočali ustno ali po elektronski pošti glede na svoje izkušnje in prejete fakture, so na drugi strani tudi uradni podatki indexa cen življenjskih potrebščin SURS za obdobje marec 2019 – marec 2021:
|
|
Dejanske najemnine |
2,95% |
Materiali za vzdrževanje in popravilo |
7,04% |
Oskrba z vodo |
11,89% |
Zbiranje odpadkov |
24,73% |
Električna energija |
2,03% |
Tekoča goriva |
9,06% |
Storitve čiščenja |
6,62% |
Rezervni deli in dodatki za osebna vozila |
-2,29% |
Komunikacije |
0,53% |
Izobraževanje |
7,76% |
Zavarovanje |
8,36% |
Finančne storitve |
7,51% |
Pipan je za zurnal24.si pokomentiral podatke. Velike spremembe so se namreč začele dogajati prav spomladi. »Kot primer lahko navedem najemnine oz. strošek nepremičnin, goriva, zelo izstopajoč in tudi zgovoren je tudi podatek o strošku rezervnih delov. SURS ga v obdobnih podatkih prikazuje zelo nasprotujoče času, člani avtoserviserji pa ga šele počasi spoznavajo. V SURS-ovi tabeli sta tudi zelo nezanemarljiva podatka o stroških zavarovanj in finančnih storitev, ki imajo tudi dokaj velik vpliv na kalkulacijo cene delovne ure avtoserviserjev.«
Cena ure serviserja bo morala biti višja
Pipan je prepričan, da vse našteto nakazuje, da se bo morala tudi kalkulacija cene delovne ure v avtoservisni delavnici prilagoditi situaciji na trgu – pa ne zaradi samega stroška delovne sile, ampak zaradi ostalih stroškov, ki vplivajo na končno ceno delovne ure. V pred kratkim (meseca aprila in maja 2021) opravljeni analizi Sekcije avtoserviserjev pri OZS se je po besedah sogovornika izkazalo, da velika večina avtoserviserjev cene svoje delovne ure ni spreminjala že nekaj let.
Žan Umek, Mehanik leta 2019, je za zurnal24.si povedal, da je za zdaj največji poudarek glede podražitve na mazivih. Podražila so se različna olja, predvsem zaradi naftne industrije. Po besedah Mehanika leta so se podražila za nekaj odstotkov, kljub temu pa se v njihovi družinski delavnici na Krasu cena servisa ne bo drastično podražila. Pravi, da avtoserviserji gledajo tudi na zadovoljstvo stranke.
Pipan pravi, da so bili zaradi tega prisiljeni prerazporejati svoje prihodke, neposredni stroški pa so se strukturno podredili posrednim stroškom. »Zmanjševal se je dobiček na račun posrednih stroškov (energenti, stroški objektov, zavarovanj, ekologije, …) ob predpostavki, da so neposredni stroški (predvsem plače, tudi izobraževanja) sledili le uradni inflaciji oz. indeksaciji, ki jo zahteva branžna kolektivna pogodba. To preprosto pomeni, da panoga na daljši rok ne bo mogla slediti razvoju tehnologije in bo dejavnost kadrovsko in strokovno pešala,« pravi Pipan.
Jurij Kočar, vodja AMZS servisa je za zurnal24.si dejal, da zaznavajo podražitev maziv in nekaterih motornih olj. Pri nadomestnih delih cene ostajajo na enaki ravni ali pa so se celo znižale. Glede na navedeno je po besedah Kočarja trenutno težko napovedati, kakšni bodo v prihodnje trendi cen servisnih storitev.
Ali se bo podražil tudi avtoservis za končno stranko? »Če bodo stranke (in država in zavarovalnice) želeli imeti dobro in pravilno vzdrževana ter varna vozila, potem je odgovor definitivno da,« odgovarja Pipan, ki nam je posredoval analizo, ki jo je opravila Sekcija avtoserviserjev pri OZS je izpostavila naslednje podatke:
- sekcija v začetku leta 2017 predstavila enostavno in posplošeno kalkulacijo cene delovne ure, ki je tedaj znašala 35 evrov
- člani so v aprilu in maju 2021 naredili nove kalkulacije: po pridobljenih rezultatih in posplošeni oceni bi sedaj cena delovne ure morala znašati okoli 49 evrov.
Varčevanje pogubno za prometno varnost
Pipan zaključuje, da mora cena delovne ure v avtoservisu poleg cene delovne ure avtoserviserja pokrivati tudi vse posredne stroške. "Če se to ne bo upoštevalo, bo za številne avtoserviserje pogubna poslovna poteza. Tega pa se bodo morale zavedati tudi zavarovalnice - saj slabša kakovost opravljene storitve zaradi nizko določene cene in iskanje rezerv avtoservisa tudi v obliki posameznih zavarovalniških goljufij, v katere so mnogi prisiljeni zaradi iskanja možnosti preživetja kot posledice neizprosne cenovne politike zavarovalnic, ni dolgoročen niti poslovno oblikovan model sodelovanja (mimogrede: ena od zavarovalnic je sama leta 2015 predstavila »Belo knjigo o zavarovalniških goljufijah«
Na to bi morala biti pozorna tudi država, saj po besedah sogovornika slabo ali celo nevzdrževano vozilo predstavlja hudo grožnjo varnosti v prometu, tako za tiste, ki neustrezno vzdržujejo vozilo, kot za tiste, ki so zaradi slednjih udeleženi v prometnih nesrečah.
Autodoc,Carparts(AutoKrešo),Silux,Avtonet,Bolha........ .
materriali se dražijo ! ja samo za bedake !. greš v spar in imajo akcijo 4 litre kakvostno motorno olje …