Nemški avto klub Adac je opravil test asistenčnih sistemov za preprečevanje trkov velikih tovornjakov s kolesarji, in ugotovil marsikatero pomanjkljivost.
Najprej so pri ADAC-u ugotovili, da je s takšnimi sistemi še vedno opremljenih premalo tovornjakov, pa čeprav njihova vgradnja stane le nekaj tisoč evrov, malenkost v celotni ceni tovornjaka, marsikatera država pa ima tudi predpisano njihovo uporabo.
In kako delujejo takšni sistemi. Sistemi za izogibanje ranljivim udeležencem v prometu nadzorujejo območje desno od tovornjaka in sprožijo alarm, če se v nevarni coni pojavita kolesar ali pešec, ki bi lahko bila ogrožena. Za zaznavanje kolesarjev in pešcev lahko skrbijo različne tehnologije, od video kamer in radarjev do ultrazvočnih tipal, ki skenirajo nevarno območje ob tovornjaku. Ko se v nevarnem območju pojavi kolesar ali pešec, tovornjak nanj opozori z zvočnim ali vidnim alarmnim signalom, v nekaterih primerih pa si lahko voznik pomaga celo z video posnetkom območja v mrtvem kotu.
Tri vrste sistemov
ADAC je preskusil tri vrste sistemov za zaznavanje kolesarjev in pešcev: ultrazvočne sisteme s podporo video kamere, radarske sisteme brez podpore video kamere in sisteme z optičnimi tipali (inteligentna kamera) brez podpore video kamere, ki so prišli od proizvajalcev EDEKA/Wullhorst Fahrzeugbau, Mobileye - Shield+, MEKRA Lang – AAS in LUIS Technology. Ti sistemi (v Nemčiji) stanejo od 760 do 2.650 evrov in zahtevajo vgradnjo, ki traja do šest ur.
Varnostni sistemi tovornjakov se morajo izboljšati, predvsem ko gre za ranljive kolesarje.
Kot je pokazal test, so vsi preskušeni sistemi ustrezali zahtevam zakonodajalcev, ki bodo stopile v veljavo z letom 2022, a so imeli pri tem predvsem sistemi na osnovi ultrazvočnih tipal največ težav. A le v skladu z enim od dveh možnih scenarijev. V mestu se namreč tipično sicer pojavljata dva scenarija. Po prvem scenariju kolesar vozi neposredno ob desni strani tovornjaka, ki bo zavil desno, po drugem scenariju pa kolesar vozi desno po kolesarski stezi, med njim in tovornjakom, ki bo zavil v desno, pa so še ovire v obliki parkiranih avtomobilov. In med preskusom sistemov po drugem scenariju se je pokazalo, da noben preskušeni sistem ni zaznal kolesarja. Prostora za nujne izboljšave je torej še veliko.
Sistemi za varnost kolesarjev in pešcev morajo postati obvezni
Pri Adacu zato proizvajalcem gospodarskih vozil in zakonodajalcem svetujejo, naj uvedejo obvezno vgradnjo sistemov za varnost kolesarjev in naj jih povežejo tudi z zaviranjem v sili, naj kritično obravnavajo sisteme za naknadno vgradnjo in naj vsem sistemom dodajo tudi video kamero za nadzor nad mrtvim kotom in da naj zagotovijo, da bodo sistemi delovali tudi v primeru drugega scenarija. Predvsem pa bi morali voznike tovornjakov podučiti tudi o načinu delovanja varnostnih sistemov in o njihovih pomanjkljivostih.
dezurni@zurnal24.si
Kolesarji so prav tako udeleženci prometa in se naj temu primerno obnašajo in vozijo ne pa da se vsak po …
Do leta 2023 je treba pešcem in kolesarjem obvezno vgraditi sistem za zaznavo tovornih in drugih vozil. Končno se je …