Še ena stvar, ki bo izginila iz avtomobilov

Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala Foto: Saša Despot Audi e-tron Foto: Saša Despot Audi e-tron Foto: Saša Despot Audi e-tron Foto: Saša Despot Audi e-tron Foto: Saša Despot Audi e-tron Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala
Kar samoumevno se nam zdi, da ima avtomobil tri vzvratna ogledala, a vedno ni bilo tako. In videti je, da tudi ne bo.
Oglej si celoten članek

A vzvratna ogledala so potrebovala kar nekaj časa, da so se uveljavila kot varnostni pripomoček v avtomobilih. Strokovnjaki iz Mercedesovega muzeja v Stuttgartu pravijo, da je vzvratno ogledalo prva (vsaj uradno) uporabila britanska avtomobilska dirkačica in novinarka Dorothy Levitt, ki je v nasvetih voznicam leta 1909 zapisala, naj imajo med vožnjo vedno pri roki zrcalce. A ne zaradi nečimrnosti. Z njegovo pomočjo bodo namreč lahko brez nevarnosti, da izgubijo pregled nad cesto pred avtomobilom, vedno preverile, kaj se dogaja za avtomobilom.

Že v Sloveniji Pogled nazaj ne bo več enak, preizkusili smo digitalna ogledala

Foto: Saša Despot Audi e-tron

Digitalna vzvratna ogledala smo lansko jesen praktično preskusili na Audijevem električnem križancu e-tron, na katerega so jih po eni strani vgradili zato, da so dosegli manjši zračni upor, saj so ohišja video kamer veliko bolj vitka od ohišij konvencionalni vzvratnih ogledal, po drugi strani pa se nekako tudi skladajo s celotno idejno zasnovo avtomobila, ki naj bi bil tudi tehnološka napoved prihodnosti.

Obvezna v petdesetih letih

Kljub temu je minilo še nekaj desetletij, preden je vzvratno ogledalo postalo obvezni del vsakega avtomobila. V letih med obema vojnama so se vzvratna ogledala počasi začela uveljavljati kot del dodatne opreme, ki je bila na voljo za doplačilo. Sprva je bilo pritrjeno na armaturno ploščo ali pod strop, kjer je najpogosteje še danes, potem pasi je utrlo pot tudi na bok na voznikovi strani, nazadnje pa še na desni strani (seveda tam, kjer vozimo po desni, v Angliji je bili denimo obratno).

Šele sredi petdesetih let prejšnjega stoletja so vzvratna ogledala končno našla pot tudi v prometne predpise, ki so jih začeli zahtevati kot obvezno opremo avtomobila.

Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala

Zdaj pa se klasičnim vzvratnim ogledalom morda obeta izumrtje, saj bi jih lahko nadomestile vzvratne kamere. Proizvajalci za zdaj z njimi opremljajo predvsem študije, saj jim kamere olajšajo rešitve na področju oblikovanja in aerodinamike, a občasno se pojavijo tudi na serijskih avtomobilih.

Pri Audiju so zaslone digitalnih vzvratnih ogledal vgradili v sprednji zgornji del oblog vrat, zaradi česar mora voznik žal med vožnjo pogosto spustiti pogled s cestišča. Tega mu pri klasičnih, ki so vgrajena više, ni treba. To sicer velja predvsem za zaslon na voznikovi strani, saj na nasprotni strani ni tako moteče in deluje bolj intuitivno.

Kako delujejo? Lexus ES 300h je dobil elektronska vzvratna ogledala

Prva leta 1996

Zgodovina uporabe kamer in zaslonov namesto vzvratnih ogledal sicer sega poltretje desetletje v preteklost. Leta 1996 je namreč Daimler z njimi prvič opremil eksperimentalno vozilo mercedes-benz F200 »immagination«, s katerim je napovedal veliki kupe Mercedes-benz CL, ki je na ceste zapeljal leta 1999, a s konvencionalnimi vzvratnimi ogledali.

Foto: Lexus Lexus ES 300h digitalna vzvratna ogledala

Prvi serijski avtomobil, ki je imel vgrajene kamere namesto ogledal je tako šele leta 2011 postal Vokswagnov »litrski avtomobil« XL1. VW XL1 je »elektronska ogledala« dobil zato, ker so si inženirji prizadevali prihraniti vsak mililiter goriva, zato so bila dobrodošla tudi minimalna izboljšanja aerodinamke, ki jih je prinesla vitka kamera namesto vzvratnih ogledal.

Slaba stran digitalnih ogledal sta tudi razmeroma ozko vidno polje, ki ga pokrivata kameri, ti bi lahko bili bolj širokokotni, prav tako pa tudi dvodimenzionalna slika, ki ne daje vtisa globine. To so sicer pri Audiju rešili z opozorilnimi svetilkami, ki vozniku dajo vedeti, da je pot prosta, ali pa ga opozorijo na oviro in druge nevarnosti v bližini avtomobila, a takšna opozorila ne nadomestijo povsem intuitivnega občutka globine, ki ga vozniku posredujejo konvencionalna vzvratna ogledala.

Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala

V audiju in lexusu

Iz enakega razloga jih je dobil tudi Audijev prvi električni model e-tron, pri katerem poskrbijo za nekaj dodatnih kilometrov iz polne baterije. Pri Audiju pravijo tudi, da olajšajo manevriranje z avtomobilom, saj se prilagajajo vsaki situaciji posebej, pozitivno pa sliko izboljšaj tudi ob močnem direktnem soncu ali v močnem dežju in megli. Iz podobnega razloga jih je v svoji admiralski ladji ES za doplačilo ponudil tudi Lexus.

Zanimiva izkušnja Z električnim Audijem smo se odpeljali na Vršič in nazaj

Digitalna vzvratna ogledala pa niso povsod omejena le na boke avtomobila, saj se poleg konvencionalnega v oplu amperi-e, range roverju evoque ali novem land roverju defenderju lahko kupci odločijo tudi za notranje »digitalno vzvratno ogledalo«. Za sliko na zaslonu v tem primeru skrbi kamera, k je vgrajena na zadku avtomobila.

Foto: Saša Despot Audi e-tron

V primerjavi s klasičnimi ogledali je nastavljanje vidnega polja na za dotik občutljivih zaslonih zelo preprosto. Voznik seveda oba zaslona nastavlja na tistem, ki je na njegovi strani. In kako poteka? Najprej se ga dotakne s prstom, potem tapne na simbol ustreznega »ogledala«, potem pa s prstom preprosto drsi po zaslonu in za seboj »vleče« sliko, dokler mu ni všeč. Leče kamer so v svojih vdolbinah dobro zaščitene pred vremenskimi vplivi in umazanijo in se hitreje odrosijo ali odmrznejo, nanje pa tudi ne vpliva dež. Sistem na zaslone tudi predvaja »popravljeno2 sliko in poskrbi, da voznika ne zaslepijo močno sonce nizko na obzorju ali žarometi avtomobila, ki vozi za njim. Okrepi tudi svetilnost predvajanja ponoči, zato voznik opazi tudi predmete, ki jih sicer ne bi.

Klasična vzvratna ogledala se torej vse bolj umikajo digitalnim. Kdaj pa bi jih lahko povsem nadomestila? Strokovnjaki pravijo, da sicer še ne prav kmalu, a se bo to gotovo zgodilo, če ne prej, ko bodo naše ceste obvladali avtonomni avtomobili.

Foto: MatijaJanežič audi e-tron, digitalna vzvratna ogledala

 
Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 13:25 29. Maj 2020.

    Ne vidim niti ene prednosti teh zadev, vidim pa veliko slabosti. Ena njih je cena, potem je veliko večja možnost, …

  • 12:40 29. Maj 2020.

    Kakšna traparija. Namesto vetrobranskega stekla pa naj vgradijo velik ekran. Zakaj bi gledal direktno na cesto skozi šipo, če lahko …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.