Brez ponyjev bi bil svet veliko revnejši

Foto: www.rogbikes.com Pony Foto: www.rogbikes.com Foto: www.rogbikes.com Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony Foto: Saša Despot Pony
Kolesa, s katerimi so na ceste prvič zapeljale generacije Slovencev.
Oglej si celoten članek

Sodobni pony, ki ga od leta 2017 izdeluje podjetje Rog Bikes v Velenju, obuja dolgoletno izročilo ljubljanske tovarne koles Rog, ki je v najboljših časih izdelovala več kot 200 tisoč koles na leto.

Prav danes se odvija poseben dogodek v počastitev ponyja - Goni Pony vzpon na Vršič, na katerem več sto ljubiteljev ponyev s temi kolesi osvaja naš legendarni prelaz.

Začetki proizvodnje koles v Rogu segajo v obdobje po drugi svetovni vojni, ko je petletni plan razvoja socialistične Jugoslavije predvidel tudi tovarno, ki bi na leto izdelala okoli 50 tisoč koles in s tem zadovoljila potrebe po najbolj dostopnem in tedaj pogosto tudi edinem prevoznem sredstvu. Oktobra 1949 je bila ustanovljena tovarna koles Rog (in v začetku tudi pisalnih strojev), ki so jo poimenovali kar po sedežu glavnega poveljstva partizanskih enot v kočevskem Rogu.

Foto: www.rogbikes.com

A do dejanskega začetka proizvodnje je minilo še nekaj časa. Šele leta 1951 so začeli v Rogu v sodelovanju z graškim Puchom izdelovati dele za kolesa, leta 1953 so se z začetne lokacije preselili na Trubarjevo ulico, proizvodnjo povsem lastnih koles pa so zagnali leta 1957. A razvoj je bil hiter in že leta 1963, ko se je usmeril tudi v izvoz, je bil Rog največji proizvajalec koles v Jugoslaviji in ta status obdržal vse do leta 1991.

Leta 1964 pride pony

V Rogu so v začetku izdelovali turna in športna moška in ženska kolesa, velika sprememba pa je prišla leta 1964, ko so po italijanskem zgledu začeli izdelovati pony, majhno zložljivo kolo z 20-palčnimi kolesi, ki se je kot prevozno sredstvo hitro priljubil predvsem mladim, prav tako pa tudi starejšim kolesarjem. Pozneje je nastalo še več različic ponyja, tudi takšne z nezložljivimi okvirji in vzmetenimi kolesi ter maxi pony z večjimi kolesi, konec šestdesetih let pa je na ponyjevi osnovi nastalo tudi lahko kolo z motorjem pony express.

Pony je hitro prevzel večino proizvodnje, a ni bilo edino kolo, ki so ga izdelovali v Rogu. Rog je namreč še v sedemdesetih letih izdeloval tudi turna kolesa, ki so izvirala iz obdobje pred ponyjem, kakršni so bili modeli touring ali hercules, prav tako pa tudi športna kolesa šport in record, v ponudbi pa so bila tudi dirkalna kolesa. Leta 1979 je Rog v industrijski coni Moste zgradil novo tovarno in se v začetku osemdesetih let preusmerili na vse bolj iskana športna in otroška kolesa, kakršen je bil kekec, ki so ga lahko opremili tudi s pomožnimi kolesi, ki so otrokom pomagala pri učenju vožnje koles. Za mlade so v osemdesetih letih izdelovali tudi tedaj priljubljena akrobatska kolesa BMX, prav tako pa tudi popularna športna kolesa, kakršna so bila maraton, senior ali horizont. V devetdesetih letih se je Rog usmeril tudi v proizvodnjo gorskih koles, a tedaj so se nad njim že začeli zgrinjati temni oblaki.

Zaton v začetku tisočletja in ponovno rojstvo

Z razpadom Jugoslavije je namreč Rog izgubil velik jugoslovanski trg, kar se je sprva odrazilo v zmanjšanju proizvodnje in odpuščanju zaposlenih, pozneje pa tudi v zaostajanju v razvoju in počasnem ugašanju podjetja, ki je kljub obetavni kratki epizodi v obliki podjetja Elan Bikes, končno privedlo do stečaja leta 2006.

Foto: Saša Despot Pony

In tako je bilo dobro desetletje, do leta 2017, ko se je Rog v podobi velenjskega podjetja Rog Bikes vrnil s ponyjem kot s svojim najbolj prepoznavnim izdelkom v zgodovini in oživil izročilo majhnega zložljivega mestnega kolesa, ki z obliko spominja na starodobnega predhodnika, a je narejeno po sodobni tehnologiji in s sodobno opremo ter kolesarjem omogoča predvsem udobne vožnje v mestnem okolju.

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.