Kar ekologi, združenje uvoznikov vozil in strokovna javnost opozarjajo že nekaj let, je sedaj uradno ugotovilo še računsko sodišče: ministrstvi, pristojni za okolje in promet, v letih 2012 in 2013 nista bili učinkoviti pri zagotavljanju pogojev za doseganje ciljev v sistemu ravnanja z izrabljenimi vozili. Zaradi tega naša država vsako leto utrpi najmanj za 4,4 milijona evrov škode, piše v revizijskem poročilu.
Izrabljena vozila veljajo za nevarni odpadek, ki ga je prepovedano pustiti v naravnem okolju, ga odvreči, razstaviti ali z njim drugače nenadzorovano ravnati. Zadnji imetnik mora izrabljeno vozilo oddati na zbiralnem mestu zbiralcu ali v obratu za razstavljanje, ki izvaja prevzem izrabljenih vozi.
V izgradnji po pravilih končala komaj desetina vozil
V praksi je v naši državi vse drugače. Čeprav je bilo v Sloveniji ravnanje z izrabljenimi vozili od 1. aprila 2012 iz gospodarskih družb prenešeno na proizvajalce vozil, sprememba sistema ni prinesla večjega zajema izrabljenih vozil v razstavljanje. Od izrabljenih vozil, ki naj bi nastala v enem letu, je bilo po ugotovitvah revizorjev v letu 2012 v obratih za razstavljanje zajetih komaj 11 odstotkov, v letu 2013 pa 12 odstotkov vozil.
"Računsko sodišče je med drugim ugotovilo, da je bil zajem izrabljenih vozil v obrate za razstavljanje v letih 2012 in 2013 zelo nizek. Obstaja tveganje, da so bila vozila prodana in/ali razstavljena izven organiziranega sistema in v neskladju z okoljskimi pravili," pravijo pri sodišču.
"Vsako leto se je skupno število aktivnih izjav o lokaciji vozila povečevalo, tako da jih je bilo 31. 12. 2013 v evidenci registriranih vozil evidentiranih že okrog pol milijona. Za del teh vozil obstaja tveganje, da so bila prodana in/ali razstavljena na nelegalen način, izven organiziranega sistema ravnanja z izrabljenimi vozili, in na način, ki ni v skladu s pravili okoljsko sprejemljivega razstavljanja izrabljenih vozil."
Niso sposobni oceniti niti, koliko se jih na leto izrabi
Ministrstvo, pristojno za okolje, ni pripravilo novega nacionalnega programa varstva okolja in ni določilo novih ciljev na področju ravnanja z izrabljenimi vozili, ki naj bi jih v Sloveniji dosegali od leta 2012 naprej. Prav tako sploh ni znalo oceniti, koliko izrabljenih vozil nastane v letu dni, povzema revizijo STA.
Ministrstvo za infrastrukturo in prostor pa tudi do konca obdobja revizije ni začelo s postopki uvedbe letne dajatve na lastništvo vozila ob sočasni ukinitvi izjave o lokaciji vozila, ki so jo na okoljskem ministrstvu predlagali, da bi zadnje lastnike spodbudili k legalni predaji izrabljenih vozil v razstavljanje. Prav tako ni pripravilo dogovora, na podlagi katerega bi obe ministrstvi povezali svoji evidenci o izrabljenih vozilih.
"Računsko sodišče je prikazalo tudi različne prakse držav članic Evropske unije glede ravnanja z izrabljenimi vozili, s poudarkom na možnosti odjave vozil iz prometa in ukrepih držav za večji zajem izrabljenih vozil v organiziran sistem ravnanja z izrabljenimi vozili."
Slovenija bo imela prej ali slej problem v Bruslju
Na odziv ministrstev še čakamo. Je pa Mirko Fifolt iz Sekcije za osebna motorna vozila za Žurnal24 dejal, da je glavni problem neučinkovitost sistema izjave o lokaciji, saj ogromno voznikov odjavi vozilo in ga proda na črnem trgu, medtem ko ministrstvo za okolje tudi zaradi nedelovanja informacijskega sistema ne zmore preverjati, koliko avtov je sploh dejansko tam, kjer navaja izjava. Letno namreč natisnejo tudi po 150 tisoč takšnih izjav.
Druga anomalija sistem je po Fifoltovem mnenju nedosledno spremljanje, kaj se z avtom zgodi, ko ga prevzame neki sicer licencirani avtoodpad. Tako se ne ve, koliko od tega avta je bilo sploh dejansko recikliranega in kam so šle odpadne tekočine.
"Slovenija bo imela zaradi tega prej ali slej velik problem v Bruslju," dodaja Fifolt.
andrej.leban@zurnal24.si
Dejstvo je da gre večina odjavljenih avtomobilov na jug in se bodo on ukvarjali z njimi. Jaz v tem ne …
Seveda, da sistem ne deluje, če ga pa ministri raje žlampajo po rok žurih in ponočujejo namesto, da bi kaj …
v Poljska je podobna. Na žalost ne moremo privoščiti novih avtomobilov. tako kot na Poljskem in v Sloveniji... Ampak denar …