Ministrstvo za infrastrukturo, ki ga vodi Alenka Bratušek, je objavilo besedilo novega Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah. Nadomestil bo devet let star in večkrat noveliran pravilnik, ki ni bil več usklajen z zahtevami prenovljenega zakona o cestah.
Kot pravijo na ministrstvu, vsebina novega predpisa "ne prinaša bistvenih sprememb na področju prometne signalizacije. Predpis je le nomotehnično posodobljen, v celoti so prenovljeni grafični prikazi, bistvena novost pa je uskladitev posameznih rešitev z zadnjim stanjem tehnike."
Vse pomembne nove vertikalne in talne znake ter dopolnilne table si lahko oglejte v zgornji galeriji.
Kaj imajo na ministrstvu "za zadnje stanje tehnike", je sicer stvar debate, saj bodo morala imeti že od letošnjega julija 2024 prav vsa nova vozila obvezno vgrajen inteligentni pomočnik za ohranjenje hitrosti. V praksi pa imajo ta asistenčni sistem že danes vsi novi avti na trgu, njegovo pravilno delovanje pa je zelo odvisno od načina in jasnosti postavitve znakov za hitrost.
V Sloveniji glede tega veljajo določene posebnosti v predpisih, predvsem glede razveljavitve omejitev hitrosti z vsakim naslednjim križiščem, česar pa asistenčni sistemi, ki delujejo zgolj na podlagi kamere, in takšni so v večini, ne razumejo. Nič ne kaže, da bo z novim pravilnikom kaj bistveno bolje.
V pravilniku piše, da bodo morali upravljavci cest novosti z novim pravilnikom uskladiti do julija 2026. Izjeme so varnostne ograje, ki so bile postavljene pred letom 2016, te bodo lahko upravljavci še naprej posodabljali po lastni presoji oz. potrebi. Kako smrtno nevarne so lahko nekatere stare varnostne ograje na naših cestah, ki izhajajo celo še iz "jugoslovanskega" obdobja, smo pisali TUKAJ.
Znaki naj bi bili bolje vidni
Delno se spreminjajo zahteve glede vidnosti oziroma odbojnosti znakov ter talnih označb, uporabljale se bodo nove folije na znakih.
Kamen spotike ostaja znak za cono 30 km/h, ki je zaradi nedosledne postavitve velikokrat slabo opazen, saj sodi v velikostno kategorijo 2 z zunanjimi merami 60x60 cm, notranji znak 30 km/h pa je še bistveno manjši. Sodobni asistenčni sistemi, od katerih je odvisen novi obvezni pomočnik za hitrost, ga zato velikokrat spregledajo. Pravilnik ne prinaša novosti niti glede morebitnega obveznega kombiniranja tega znaka s talnimi označbami.
Nič več pasov za počasna vozila
Omenjena ukinitev je del širše spremembe, ki ukinja tudi pasove za počasna vozila. Namesto njih se vzpostavlja signalizacija za odpiranje in zapiranje dodatnih prometnih pasov ter označitev števila pasov v posamezni smeri, pojasnjujejo na ministrstvu.
Adijo 'čuhapuha', dober dan pas za najmanj dva potnika
Med novimi oziroma spremenjenimi znaki je nekaj zanimivih. Končno se bo tudi v Sloveniji poslovil znak 'čuhapuha', namesto tega bo na bližino nezavarovanega prehoda čez železniške tire opozarjala grafika sodobnega vlaka.
Ena večjih novosti v pravilniku predstavlja novi znak z oznako 2451 - Cesta oziroma prometni pas za osebna vozila z najmanj dvema osebama. Ta znak zdaj tudi v Sloveniji odpira povsem nove možnosti glede boljšega izkoriščanja cestne infrastrukture in zmanjševanja števila vozil v središčih s samo enim potnikom.
Med spremembami je tudi prometni znak za območje umirjenega prometa, ki ima po novem izpisano hitrost 10 km/h. Ta je sicer že doslej veljala na območju, a marsikateri voznik, še manj pa sodobni avto nista vedela, kakšna je.
Novosti za kolesarje in ograje
Med novimi pravili glede postavljanja cestnih oznak velja omeniti tisto, da bodo na kolesarskih stezah talne označbe nadomestile vertikalno signalizacijo (znake na drogovih) skorajda povsod. Klasične znake na kolesarskih stezah bodo postavljali le še tam, kjer bo to nujno potrebno.
Odslej lahko znaki za prenehanje omejitev tudi na križiščih
Novi pravilnik delno posega tudi v pravila glede veljavnosti prepovedi in omejitev, pri katerih dosedanja ureditev predpisuje, da veljajo od mesta postavitve znaka do mesta, kjer je postavljen znak o njihovem preklicu, "sicer pa do prvega naslednjega križišča javnih oziroma nekategoriziranih cest, ki se uporabljajo za javni cestni promet." Najbolj pogost primer so hitrostne omejitve, ki veljajo do prvega naslednjega križišča.
Tega pravila pa marsikje drugod po Evropi ne poznajo in zato pri nas povzroča velikanske težave sistemom za prepoznavo in uravnavanje hitrosti pri sodobnih vozilih. Asistenčni sistemi namreč pričakujejo jasno signalizacijo z znakom, ki prekliče omejitev. Zato v Sloveniji v modernih avtih ti sistemi velikokrat delujejo neustrezno.
Omenjeni znak je sicer uvedel že eden od popravkov prejšnjega pravilnika.
Sigurno od kakšnega funkcionarja žlahtnik izdeluje prometne znake ali pa je kako drugače udeležen.
hm zdej me pa res zanima kako bodo vsi tisti 500 kW električarji s 4krogci in podobna šara upravičel svojih …
Treba bo razmisliti o nakupu starodobnika. Takega, ki pelje ob vsakem času in ne le takrat, ko mu to dovoli …