Rabljeni: Tako na lahko vas bodo ogoljufali za nekaj tisoč evrov

Foto: Anže Petkovšek Ford Kuga EcoBlue Hybrid
Foto: Anže Petkovšek Ford Kuga EcoBlue Hybrid
Manipulacija s prirejanjem števila prevoženih kilometrov je še vedno mogoča tudi pri najnovejših avtomobilih. Kot ugotavljajo pri nemškem Avtoklub ADAC je to za prevarante »mala malica.« Pred nakupom »mačka v žaklju« opozarjajo tudi na AMZS.
Oglej si celoten članek

ADAC je v svoji nedavni raziskavi pod drobnogled vzel odčitke števcev prevoženih kilometrov treh sodobnih avtomobilov. Ugotovili so, da je merilnike hitrosti še vedno možno s poceni napravami, ki se jih kupi za nekaj več kot 100 evrov, hitro in enostavno prirediti.
Pri nemškem avtoklubu na ta način opozarjajo EU, da je manipuliranje s števci kilometrov kljub predpisom EU mogoče in se tudi dogaja v praksi.

Foto: Andrej Leban Števec avtomobila

V ta namen so pri ADAC s prosto dostopno napravo naključno manipulirali s tremi avtomobili: fordom kugo iz leta 2019, opel grandland X iz leta 2020 in peugeotom 208 iz leta 2019. "Število kilometrov lahko ponavadi ponaredite po želji b zgolj nekaj minutah," poroča ADAC. Ohlapne ocene pravijo, da ima nazaj prevrtene števce kar vsak tretji avtomobil, ki se vozi po cestah! Ker je to goljufija, zaradi katere je po podatkih Euroactiva nov lastnik zaveden glede resnične vrednosti avta, so evropski potrošniki na leto oškodovani za med 5,6 in 9,6 milijard evrov. Nemška policija po podatkih, ki jih je razkril ADAC, ocenjuje, da je pri vsakem tretjem prodanem vozilu v Nemčiji prirejeno število kilometrov. S tem goljufi vrednost rabljenemu vozilu v povprečju povečajo za 3000 evrov in tako zavedejo kupce rabljenih avtomobilov ali lizinške družbe.

Tudi pri nas Velike spremembe pri nakupu in prodaji rabljenih in novih vozil

V dveh od treh testnih avtomobilih je zadostovalo, da so napravo za manipulacijo priključili v vgrajeno diagnostično vtičnico. V primeru opla je bilo treba napravo pritrditi tudi na merilnik hitrosti. Za več kot 170 drugih modelov od leta 2019 naprej so v napravah, ki se jih uporablja za prirejanje števca kilometrov, tudi ustrezni elementi menija. Pri ADAC-u so se brez težav registrirali na prosto dostopnih straneh proizvajalcev naprav.

Foto: Žurnal24 Nakup avtomobila preko interneta

Števila prevoženih kilometrov se ne prireja zgolj tik pred prodajo rabljenega avtomobila. Običajna praksa je prilagajanje števila kilometrov, ko je vozilo v uporabi. V zgodovino se vnašajo napačni podatki in s tem simulira manjše število prevoženih kilometrov. Na ta način želijo uporabniki na primer prevarati lizinške družbe glede dogovorjenega števila prevoženih kilometrov.

Naprave, ki so zakonito na voljo

Tako po mnenju ADAC še vedno ne velja veljavna uredba EU, po kateri je treba kilometrino v avtomobilu sistematično varovati. Zakon velja za nove modele vozil od septembra 2017, za vsa nova vozila pa od septembra 2018.

Rabljeni 10 najbolj zanesljivih do 5.000 evrov

Prevaranti uporabljajo preproste manipulacijske naprave, ki so zakonito na voljo že za 150 evrov. Te naprave vsebujejo programsko opremo, s katero je možno za veliko število različnih modelov avtomobilov število prevoženih kilometrov nastaviti poljubno v nekaj sekundah.  V večini vozil je mogoče število kilometrov po potrebi prilagoditi, ne da bi odstranili dele vozila. To je mogoče narediti tako, da se krmilna naprava priključi na zakonsko zahtevano diagnostično vtičnico.

Foto: Profimedia Avto, prodaja, kupovanje, avtosalon

Veliko žrtev je tudi zasebnih kupcev rabljenih avtomobilov. Na primer, ko je na vrsti večji servis vozila, kar za lastnika predstavlja večji strošek za servis in se zato želi znebiti vozila, na drugi strani pa kupec vozila ne ve, da bi moral na primer nujno zamenjati jermen vozila. "Če pride do okvare motorja, ker jermen ni bil zamenjan, lahko to lastnika stane več tisoče evrov.

Pri ADAC svetujejo, da pred nakupom preverite račune za popravila, poročila o pregledih, račune za gorivo (pri uporabi kartice za gorivo je tam prikazana kilometrina), datume servisov in vpisane kilometrine vozila v knjižici vozila ali nalepki za zamenjavo olja. Svetujejo celo, da se obrnite na prejšnjega lastnika, ki je vpisan v potrdila o registraciji. Naj pojasni, koliko je imelo vozilo prevoženih kilometrov, ko je bilo prodano. Dodajajo, da se ne zanašate na podatke, ki vam jih zaupa prodajalec. Večinoma so nezavezujoči. Vztrajajte, da se v prodajni pogodbi pisno navede "dejanska kilometrina“.

Iz prve roke Neverjeten skok cen rabljenih vozil

Zelo aktivni so tudi v AMZS

»Četudi je veliko govora o raznih rešitvah in zaščitah (tudi v obliki »črne skrinjice«), ki bi preprečevale manipulacijo oziroma spreminjanje podatkov o prevoženih kilometrih oziroma jo naredile tehnično neizvedljivo oziroma težko izvedljivo, izdelovalci vozil zastavljenih ciljev na tem področju (še) niso uresničili,« je za zurna24.si pojasnil Jurij Kočar iz AMZS, ki dodaja, da s porastom elektronskih sistemov in tehnologij (gre za t.i. povezani avtomobil oziroma angleško connected car) se ti podatki shranjujejo po vseh komponentah in tudi v strežnikih izdelovalcev vozil in drugih ponudnikov določenih storitev.

Foto: Saša Despot Pregled rabljenega avtomobila pred nakupom

Slovenski zakon določa, da se z globo 1.000 evrov kaznuje lastnik, če se ugotovi manipulacija kilometrskega števca "z namenom zmanjšanja ali napačnega prikaza prevožene razdalje vozila, če je zanjo vedel". Za pravno osebo je globa 2.000 evrov, za odgovorno osebo pa 400 evrov. Pravna ali fizična oseba, ki izvede manipulacijo števca, tvega globo 4.000 evrov.

S tem je povečana sledljivost in kronološka skladnost prevoženih kilometrov. »Medtem ko je zapis števila prevoženih kilometrov na inštrumentni plošči sicer še vedno dokaj enostavno spremeniti, je lahko sprememba zapisa po posameznih elektronskih komponentah pravi strokovni zalogaj. Manipulacija z zapisi po strežniških shrambah pa je praktično nemogoča,« pojasnjuje Kočar.

V AMZS so prepričani, da je z vse bolj digitalnimi avtomobili, ki zbirajo in posredujejo podatke, povezan drug problem, in sicer, da to v veliki meri počnejo brez voznikove vednosti in soglasja, vozniki pa do njih tudi težko ali sploh ne moremo dostopati. Evropski avtomobilski klubi, med njimi tudi AMZS, si zato prizadevajo, da bi s podatki, ki jih zbirajo sodobni avtomobili, razpolagali vozniki oziroma lastniki avtomobilov in sami odločali, komu jih bodo zaupali oziroma posredovali v nadaljnjo obdelavo.

Foto: Profimedia Avto, okvara, popravilo, servis

Vozilo naj pregleda strokovnjak

Še dodatna možnost, da se zaščitite je, da pred nakupom rabljen avtomobil pregleda strokovnjak, ki bo ocenil, ali se glede na videz in stanje vozila število kilometrov ujema ali ne. Eden od načinov ugotavljanja posegov v števec je s pomočjo računalniške diagnostike. Njena uspešnost je po zagotovilih AMZS odvisna od temeljitosti izvedbe goljufije.

Pozor Pozor, na trgu poplavljeni avtomobili

Na trgu so nove možnosti, med drugim tudi spletna stran za rabljena vozila Doberavto.si, kjer kupec rabljenega dobi tudi pregled dokumentacije pred nakupom rabljenega avtomobila? Kočar o tem pravi: »Na portalu Doberavto se za zdaj preveri zgodovina vozila na podlagi podatkov iz nacionalnega portala odprtih podatkov Slovenije. Podatki se preverijo avtomatsko in se jih ne da spreminjati.«

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 4

  • 17:28 28. Avgust 2021.

    Povečati kazni x10, ustrezna kontrola in poglejmo kdo se upa? Pa brez odgovora *nisem vedel* ali nisam znao......

  • 15:51 28. Avgust 2021.

    ja no napisali ste da se cena rabljenega vozila poveča za 3k€, kazni so pa od par100 pa do 2k€. …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.