Veliko Slovencev se odloča za nakup rabljenih avtomobilov. Nekateri se odločijo za uvoz vozil iz držav Evropske unije, drugi iščejo avtomobile doma. Pri tem imajo dve možnosti, ali se odločijo za nakup rabljenega avtomobila pri podjetnikih, ki se ukvarjajo s tovrstno prodajo, ali pa avtomobil kupijo od druge fizične osebe.
Ko gre za prodajo med podjetjem in fizično osebo, odnose med njimi ureja Zakon o varstvu potrošnikov, ki kupcu daje dodatne pravice v primerjavi z obligacijskim zakonikom, za nadzor pa je pristojen Tržni inšpektorat RS. Kaj pa v primeru prodaje med dvema fizičnima osebama?
Ko se zaplete ...
Če vse deluje, kot je treba, se s prepisom avtomobila zadeva zaključi. Zaplete pa se lahko, če kupljeno vozilo ni takšno, kot je bilo obljubljeno. Določene tako imenovane skrite napake se lahko pokažejo šele čez nekaj časa.
V primeru prodaje med dvema fizičnima osebama, pri čemer prodajalec ne opravlja pridobitne dejavnosti prodaje vozil, se za problematiko skritih stvarnih napak uporabljajo določbe Obligacijskega zakonika, zlasti od 458. do 487. člena. "O skritih napakah govorimo, če se pokaže, da ima kupljena stvar napako, ki je z običajnim pregledom ob prevzemu ni bilo mogoče opaziti. V takšnih primerih mora kupec obvestiti prodajalca na napako v roku 8 dni, šteto od dneva, ko je napako opazil, sicer izgubi pravice, ki mu gredo iz naslova stvarnih napak, razen če je prodajalec za napako vedel. Prodajalec pa pri tem ne bo odgovarjal za takšne skrite napake, ki so se pokazale po preteku 6 mesecev od izročitve stvari, razen če sta se stranki dogovorili za daljši rok ali če je prodajalec za napako na stvari vedel," opozarja Jernej Radež iz Odvetniške družbe Čeferin. Tovrstni problemi se še posebej, ko gre za avtomobile srednjega ali višjega cenovnega razreda, pogosto ureja tudi ob sodelovanju odvetnikov.
Kaj lahko kupec naredi?
Kupec ima v primeru, da odkrije takšno skrito napako, več možnosti. "Kupec lahko v primeru odkrite skrite napake od prodajalca zahteva odpravo napake ali znižanje kupnine, v skrajnem primeru pa lahko tudi odstopi od pogodbe, se pravi vrne avtomobil in zahteva vračilo celotne kupnine. V vsakem primeru pa lahko od prodajalca zahteva tudi povrnitev škode, ki mu je zaradi takšne napake nastala," našteje Radež.
Seveda bo moral kupec napako dokazati. "Kupec bo moral dokazati, da je vozilo kupil od prodajalca ter da ima kupljena stvar napako (npr. s fotografijami vozila, mnenjem mehanika itd.). Prodajalec pa se bo lahko razbremenil odgovornosti, če bo dokazal, da vzrok za napako na vozilu ne izvira iz njegove sfere in je na primer posledica naravnega dogodka, ravnanja kupca itd.," dodaja Radež.
Kaj pomeni "videno-kupljeno"?
Po Radeževih besedah kupci in prodajalci v pogodbe o prodaji vozil pogosto vključijo tako imenovano klavzulo "videno-kupljeno", ki prodajalca razbremeni vsakršne odgovornosti za prikrite stvarne napake na stvari. "V takšnih primerih kupec nima zgoraj naštetih pravic v odnosu do prodajalca," razlaga Radež, a hkrati opozarja, "da je takšen dogovor ničen ter da kupec te pravice ohrani, če je prodajalec za napako na stvari vedel".
Razmeroma težko je dokazati, da je prodajalec za napako vedel. Radež izpostavlja dva primera, v katerih bi kupec lahko dokazoval, da je prodajalec moral vedeti za obstoječo napako. "Kupec bi lahko na primer dokazoval, da gre za neodpravljivo napako, za katero je prodajalec (zlasti, če je vozilo uporabljal dlje časa) moral vedeti oziroma mu ni mogla ostati skrita ali, da je prodajalec vgradil oziroma dal vgraditi neprimeren rezervni del, za katerega je vedel ali moral vedeti, da je neustrezen in da ima posledično vozilo napako," pojasnjuje sogovornik.
dezurni@zurnal24.si
Ljubodoma, daj spokaj komentirati na svoje Ognjisce, nas pusti pri moru,piz..d.un fa..rš ki
Komentator "ljubodoma", bi res rad, da še ti na tem portalu prepovejo komentiranje zaradi žaljivih in prostaških komentarjev, kot so …
V Sloveniji je težko, ko vsi sanjajo nakup rabljene limuzine s 120.000 prevoženimi, da je kot nov, za 3 jurje. …