Kar nekaj avtomobilskih znamk pri aktualnih modelih oziroma tistih, ki so prišli na ceste v zadnjih nekaj letih, ne predvideva menjave olja v avtomatskem menjalniku. Govorijo o tako imenovani doživljenjski zmogljivosti olja, ki naj bi ohranilo primerne lastnosti tudi po visokem številu prevoženih kilometrov.
Kaj natančno pomeni doživljenjska doba olja v menjalniku, proizvajalci vozil seveda ne pojasnjujejo. Da imajo v mislih prevoženih 500 tisoč kilometrov, ne gre računati, nenazadnje je celo skladiščni rok olja za menjalnik lahko le pet let.
Dejstvo je, da obstajajo povsem drugačna priporočila, če glede menjave olja v istem menjalniku vprašate tistega, ki ga je izdelal.
Isti menjalnik, različna priporočila
Takšen primer je na primer znamka BMW. Številni njegovi modeli uporabljajo avtomatski menjalnik, ki ga izdeluje priznani proizvajalec ZF. Ta proizvaja tudi menjalnike za Audi in še številne druge znamke. BMW za svoje modele pravi, da menjava olja v menjalniku ob normalni uporabi avtomobila ni potrebna. ZF pa za mehanike na izobraževanjih in v servisnih podatkih izdaja priporočila, da je potrebno olje menjati vsakih 80 do 120 tisoč kilometrov, vendar najkasneje v osmih letih.
Enake šeststopenjske menjalnike ZF, kot jih je uporabljal BMW, so vgrajevali v nekatere modele Land Roverja. Ta znamka recimo lastnikom vseeno priporoča menjavo olja v rednih intervalih na 60 tisoč kilometrov.
Tudi drugi veliki svetovni proizvajalec avtomatskih menjalnikov, japonski Aisin (Lexus, Volvo, BMW, Ford ...), se v svojih priporočilih prav tako lahko razlikuje od izdelovalcev vozil. Švedski Volvo lastnikom že vrsto let obljublja doživljenjskost olja v menjalniku, Aisin pa za iste menjalnike priporoča menjavo na 80 tisoč kilometrov.
Raje prej kot prepozno
"Na vsak način bi upošteval priporočila proizvajalca menjalnikov," pravi Primož Rožnik, tehnični inštruktor pri GMT. "Redna menjava olja je najboljši porok, da bo življenjska doba menjalnika dolga, da bo prestavljanje ostajalo gladko in da ne bo prihajalo do pretirane obrabe sestavnih delov. Ob tem pa je potrebno opozoriti na pomen kakovostnega nadomestnega olja."
Čeprav olje v menjalniku ni izpostavljeno takšnim pritiskom in temperaturam, kot motorno olje, pa z veliko prevoženimi kilometri vseeno pride do izgubljanja viskoznosti in zasičevanjem s kovinskimi delci ali celo vodo. V teh primerih bo prihajalo do hujših posledic, kot so zdrs mokre sklopke, abrazije sestavnih delov ali v najslabšem primeru do popolne odpovedi menjalnika.
Novo olje v menjalniku je največkrat rdečkasto rožnate barve. Ko olje potemni ali postane mlečno (vdor vode), je to znak, da je menjava nujna. Mehaniki sicer poročajo, da pri marsikaterem že preveč prizadetem menjalniku menjava olja le še pospeši proces dokončne odpovedi delovanja.
Vendar pozor! Če se nameravate menjave olja v menjalniku lotiti sami na domačem dvorišču, premislite znova. Sestava menjalnika s pretvornikom navora je namreč lahko takšna, da bo na klasičen način iz menjalnika iztekla le manjša količina olja. Delna rešitev je, da olje v menjalniku dobesedno drenirate, dokler se barva ne spremeni v rdečkasto, kar pa pomeni izdatno porabo novega olja, pri čemer lahko del starega olja še vedno ostane v menjalniku, medtem ko je zelo pomembno, da je nivo olja ravno pravšnji.
Drugi način menjave, ki ga priporočajo tudi izdelovalci menjalnikov, je uporaba specialne opreme oziroma črpalne postaje, ki izčrpa celotno količino starega olja in ga nadomesti z novim. Ta postopek je seveda daljši.
Poleg same menjave olja je pri sodobnih vozilih obvezna tudi ponastavitev avtomobilskega računalnika.
dezurni@zurnal24.si
Ne vsega verjeti temu genericnemu mehaniku ker veckrat samo naklada...novejsi 7 ali 9 stopenski mercedesi imajo zeleno olje...da ne bo …