Vsaka družina prej ali slej pride do točke, ko potrebuje nov, večji avto. Danes je glavna dilema v marsikaterem gospodinjstvu ali kupiti enoprostorca ali SUV. Dati prednost glavi ali srcu?
Mlade družine v Sloveniji (oba zakonca mlajša od 30 let), imajo v povprečju že 1,36 otroka, hkrati pa so podatki statistikov pokazali, da je v zadnjih letih pri družinah občutno naraslo število takšnih, ki imajo tri in več otrok. Ko je mladež še majhna, je glavna vloga družinskega avta, poleg prevoza do službe in domov, še vožnja do vrtca oziroma šole ter vikend izleti in vožnja na dopust. Ko otroci rasejo, pa zrastejo tudi zadolžitve prvega avta pri družini. Število popoldanskih dejavnosti se eksponentno veča gledena število otrok, potem pa so tu še razna družinska srečanja, skupni obiski različnih dogodkov, prevozi sorodnikov do letališč … Številne družine so zelo aktivne in se vsak konec tedna odpeljejo na drug konec države na kolesarski izlet ali obisk hribov, kar pomeni, da je treba vzeti s seboj tudi kar nekaj opreme, ki zasede prtljažnik, streho ali vlečno kljuko.
Vprašanje, ki ga postavimo ob vsakem testu enoprostorca
Nakup avta, ki bo vsaj nekaj let kar najbolj ustrezal družinskim potrebam, je še posebej pri mlajših družinah torej nujen. Tu pa večina trči na izbiro med klasičnim enoprostorcem ali danes tako modnim SUV-jem oziroma križancem. Slednji so v velikanskem zagonu, saj jih avtomobilski proizvajalci predstavljajo kot modne avtomobile, s katerimi posameznik izžareva samozavest in moč, hkrati pa naj bi bili zaradi višje oddaljenosti od tal tudi prilagojeni za avanturistične družinske potepe. Na drugi strani se zdi, kot da klasični družinski enoprostorci, pri katerih oblikovalci namensko niso nikoli prestopili meje škodovanja uporabnosti, odhajajo v zgodovino, saj je vse manj znamk, ki jih sploh še ponujajo. Kot alternative se ponujajo družinski kombiji ali iz dostavnih vozil razvite potniške izpeljanke. Ampak, ali so enoprostorci res že rekli zadnjo besedo? To je vprašanje, ki si ga postavimo vedno, kot na test prejmemo enoprostorca, zato smo na primeru Grand C4 SpaceTourerja enega takih, ki še vztraja na trgu in je med najbolj tipičnimi predstavniki tega razreda, povrh vsega pa ponuja še do sedem sedežev, preverili pluse in minuse v primerjavi z SUV vozili.
Enoprostorec proti SUV vozilu: pet izzivov
Starša in trije otroci, kam jih dati
Večino enoprostorcev je bilo zasnovanih tako, da bi glede na svojo skupno dolžino ponudili kar največ prostora za potnike in njihovo prtljago. Pomembna razlika, ki enoprostorce loči od recimo karavanov, je prostornost druge vrste. Sedežna klop je višja, tako da se lažje in udobneje sedi, skoraj nikoli ne manjka prostora ne za kolena in niti za glave, kar v primeru športnih terencev zaradi oblikovnih prijemov s padajočo streho ni vedno samoumevno. Večina srednje velikih in večjih enoprostorcev ima tri ločene zadnje sedeže, ki so tudi vzdolžno pomični in jim je mogoče nastavljati položaj hrbtišča. Ta trend je že zašel tudi med nekatere športne terence, a so še redki. Enoprostorci so tudi narejeni tako, da je prostor od enega do drugega dela po širini maksimalno izkoriščen, da se potnikom ni treba stiskati z rameni.
Ti podatki so za družinsko uporabo zelo pomembni iz več razlogov. Predvsem je nameščanje različnih tipov in kategorij otroških sedežev veliko lažje, prav tako avti s tremi ločenimi sedeži lahko tudi dejansko prevažajo zadaj tri otroke v pravilno pritrjenih otroških sedežih. Pri vozilih SUV so ločeni sedeži druge vrste velika redkost, kar pomeni tudi, da treh otrok na kolikor toliko udoben in varen način v klasičnem SUV-ju ni mogoče prevažati.
Vzporedni primer sta recimo enoprostorec Grand C4 SpaceTourer, ki smo ga imeli med zadnjimi na testu, in še vztraja na trgu in ga primerjali z predstavniki razreda suvov, ki so v Sloveniji med najbolj prodajanimi. Enoprostorec meri v dolžino 4,43 metra, najbolj priljubljena vozila SUV pri nas pa so celo daljša za nekaj centimetrov. Ko smo najbolj prodajni SUV primerjali z omenjenim enoprostorcem po širini, pa smo ugotovili, da je Grand C4 SpaceTourer za centimeter tudi širši. Primerjava prostornosti za potnike pa je občutno v korist klasičnemu enoprostorcu, ki ima od roba do roba za centimeter več prostora. Še pomembneje pa je, da ima enoprostorec tri po obliki enako zasnovane ločene sedeže, zato isto udobje nudi tudi sredinskemu potniku, kar pri veliki večni SUV-jev ne drži. Enoprostorec ima ISOFIX pritrdišča na vseh treh zadnjih mestih, najbolje prodajan SUV pri nas, ki smo ga vzeli za primerjavo, pa samo na zunanjih.
Pet ali šest sopotnikov, kam jih dati?
Vse več ljudi si želi imeti v avtu več kot pet sedežev. Razlog sploh ni nujno v tako številčni družini, temveč ta možnost pride velikokrat prav pri prevozu dodatnih potnikov. Tudi proizvajalci SUV-jev v marsikaterem večjem modelu že nudijo šesti in sedmi sedež, ki sta med neuporabo zložena v prtljažnem dnu. A je treba pri takšnih rešitvah vedeti, da sta dodatna sedeža bolj zasilne narave, saj običajno nudita malo prostora za kolena, še posebej, če sedeži druge vrste niso pomični. Tudi po tej plati so praviloma enoprostorci v prednosti, saj je njihova streha ravnejša in zato prijaznejša do visokih potnikov. A niti pri enoprostorcih ni mogoče zaobiti dejstva, da se zaradi dodatnih dveh sedežev močno zmanjša prtljažnik. Je pa prevoz sedmih ljudi v avtu zaradi ločenih sedežev druge vrste dejansko mogoč, medtem ko je pri sedemsedežnih SUV-jih to še vedno lahko bolj teorija kot dejstvo. Če imate zares veliko družino in stalno potrebujete več kot pet sedežev, pa vseeno velja razmisliti o nakupu kombija.
Prostor za prtljago
Enoprostorci prtljažnik postavljajo na visoko mesto med prioritetami. To pomeni, da je njihova prostornost velika in dobro izkoriščena. Ker gre za vozila, pri katerih se zadnji del praviloma dokaj oglato zaključuje, so vsi izmerjeni litri prostornine tudi uporabni in manjkrat prihaja do kompromisov glede večjih in daljših predmetov, kot na primer nalaganje nekoliko večjega otroškega vozička ali kolesa brez razdiranja. Nakladalni rob enoprostorca je zaradi zasnove avta skoraj vedno nižji kot pri SUV-ju, marsikdaj pa celo poravnan s prtljažnim dnom, kar je prezrto dejstvo, na katerega postane uporabnik pozoren šele, ko je treba dvigati težke predmete. Pozabiti ne gre niti na že omenjeno pomično zadnjo klop, s katero je mogoče prilagajati velikost prtljažnika. Pri SUV-jih je ta rešitev še vedno redkost. V primeru dveh dodatnih sedežev v prtljažniku, je prtljažnik lahko nekoliko zmanjšan, a je po drugi strani več proizvajalcev enoprostorcev razvilo večjo, oziroma podaljšano različico, z večjim prtljažnikom in dovolj prostora za vseh sedem sedežev.
Konkretna primerjava. Že omenjeni neimenovani vodilni SUV v razredu, ki je na zunaj večji od petsedežnega enoprostorca, ima po uradni metodologiji 472 litrov prostora v prtljažniku, pri podrtih zadnjih naslonjalih pa 1.478 litrov. 4,6 metrov dolgi Grand C4 SpaceTourer ima pri zloženi tretji vrsti celo 645 litrov prostora, ki lahko narastejo na kar 704 litrov, če pomaknemo sedeže naprej. Mogoče je prevažati tudi konkretno daljše predmete.
Udobje med vožnjo
V enih in drugih se sedi višje in z boljšim pregledom na cesto, kar je danes ena glavnih zahtev kupcev. Dejstvo je, da se niti enoprostorci niti SUV-ji po cesti ne morejo peljati tako športno kot na primer kombilimuzine ali karavani. A tudi med enoprostorci in SUV-ji lahko prihaja do razlik, ki so povezane s skupno višino, velikostjo koles, skupno maso in s tem povezanimi nastavitvami podvozja. Pogled v tehnične podatke pokaže, da je primerjalni SUV s približno enako močnim dizelskim motorjem za okoli 200 kilogramov težji kot pa Citroënov enoprostorec! To se pri udobju na cesti pozna, pozna pa se tudi pri težjem ustavljanju, vožnji skozi ovinke, zavijanju, obrabi podvoznih elementov …
Med udobje sodijo tudi nekatere druge lastnosti ureditve notranjosti. Enoprostorci po pravilu med vsemi tipi avtov dajejo največ poudarka na raznih odlagalnih mestih in predalih. Praktično brez izjeme med dodatno opremo nudijo poličke, vgrajene v hrbtno stran naslonjal in senčnike na stranskih ogledalih.
Napredna tehnologija
To je področje, kjer lahko SUV-ji vrnejo udarec enoprostorcem. Slednji so bili namreč zasnovani še v nekem drugem obdobju, ko se je manj govorilo o asistenčnih sistemih in digitalizaciji. Zato imajo novejši SUV-ji lahko v ponudbi daljši seznam raznih pomagal, a tudi marsikateri enoprostorec pri tem ne zaostaja. Citroën je pokazal, da je mogoče tudi ob prenovi obstoječ avto precej nadgraditi in ga pomladiti, saj je Grand C4 SpaceTourer dobil na primer sistem samodejnega zaviranja v sili, opozorilnik na utrujenost, prilagodljiv tempomat, … Že prej pa je bil z infotainment sistemom na dotik eden najnaprednejših avtov na trgu.
Raba v izrednih razmerah je še ena stvar, kjer imajo SUV-ji na papirju prednost. Govora je o 4x4 pogonu, ki pa ga velika večina kupcev ne potrebuje, niti ne izbere, saj se vloženi denar le redkim izplača. Tudi proizvajalci ga nudijo le pri nekaterih najdražjih različicah. SUV je zaradi odmika od tal v prednosti pri vožnji po zelo slabem makadamu, če se družina že zares kdaj znajde v takšnih razmerah.
Razmišljanje o enoprostorcih in SUV-jih je marsikdaj podobno zgodbi o glavi in srcu. Tehtni premislek na dolgi rok pokaže, da so za določeno družinsko obdobje veliko prikladnejši pravi enoprostorci, saj je pri njih kompromisov precej manj in so ne nazadnje glede na svojo velikost lahko tudi cenovno precej dostopnejši tako za nakup kot vzdrževanje. Na drugi strani je odločitev za nabite SUV-je marsikdaj pogojena s čustvenim pristopom k nakupu, saj gre za danes zelo popularno vrsto vozil, ki jih ima že vsak. A enoprostorci nikakor še niso rekli zadnje besede, tega se dobro zavedajo vsi, ki jih imajo.
Vcasih so skoraj vse znamke imele velike enoprostorce, sedaj pa ni več prakticno nobene Tudi sharan in alhambra naj ne …
Najbolj zaj... je Renault, ker ni naredil novega Espaca bolj podobnega staremu... Motor je bil res zanič, ampak oblike in …