Fiat tipo je pred kratkim doživel prenovo. Italijani so tipa, nekdaj enega najbolj priljubljenih modelov pri nas, ki se je v devetdesetih letih »ruval« z astro in golfom, sicer obudili leta 2015. A izhajali so iz modela egea, nizkocenovnika, zato tipo kljub dodanim asistenčnim sistemom, zaslonom in kameram, ki sp mu jih dodali ob prenovi, v prvi vrsti stavi na racionalnost in manj na čustva. Ne pričakovati modnega krika ali zadnje tehnologije, ki jih predstavi avtomobilska industrija.
Fiat s tipom vseeno poskuša ostati v koraku s časom, kar jim deloma uspeva, zato tudi različica tipo cross z robustnimi in bolj atraktivnimi elementi zunanjosti, ki smo jo preizkušali na testu.
Prenova tipa, ki ga še naprej izdelujejo v turški tovarni Tofas in je na voljo tudi v limuzinski in karavanski različici, se na zunaj kaže po drugačni maski z aktivnimi lamelami ter novim velikim napisom FIAT, ki ga je prvi predstavil električni fiat 500. Nova je tudi polna led svetilna tehnika z žarometi, ki lahko dolge luči prižigajo tudi samodejno. Avto je na zunaj videti moderen, čeprav kakšnih izvirnih kreacij ne ponuja. Cross v imenu pomeni, da je malo bolj primeren za vožnjo po makadamu, saj je v primerjavi s klasičnim modelom še dodano oddaljen od tal, to pa pomeni kakšna praska od kamenja manj na karoseriji, tudi na račun zaščitnih elementov po karoseriji. Dodatno robustnost mu zagotavljajo serijskih strešni nosilci. Med drugim se ponaša tudi s specifično zasnovo sedemnajstpalčnih lahkih aluminijastih platišč, pa tudi prednjimi meglenkami s funkcijo osvetlitve v ovinkih ter parkirnimi senzorji spredaj in zadaj.
Na zunaj moderen, znotraj ne
Drugače je, ko se preselimo v kabino. Ta v marsičem spominja na nekatere druge čase. Ne deluje ravno zadnji krik mode, povedano na kratko, pa čeprav ima avto presenetljivo kar nekaj pripomočkov za udobje in varnost. Razočara predvsem estetično. Gumbi niso lični, so taki, kot če bi si jih izposodili iz kakšnega Fiata starejšega letnika. Stara šola utegne morda biti nekaterim celo všeč, saj so stikala velika in pregledna (na primer okrogla za nastavljanje klimatske naprave), prav tako ni treba vseh nastavitev in ukazov iskati v menijih na zaslonu na dotik.
Prav tako je veliko trde in na dotik manj prijetne plastike, ki za seboj pušča praske. Ne pričakujte mehkih materialov, dizajnerskih vložkov, velikih zaslonov. To je avto za manj zahtevne in bolj racionalne, saj avto na drugi strani ponuja veliko pripomočkov, ki vožnjo delajo preglednejšo in udobnejšo. Predvsem pa je serijska oprema različice cross opening edition precej bogata.
Veliko serijske opreme
Sedeži bi sicer lahko ponudili več bočne opore, a so zdaj oblečeni v prijetnejšo tkanino in so resnično udobni. Pozimi vas bo v zadnjico tudi grelo. Pohvalno je tudi sopotnikov sedež nastavljiv po višini. Analogne instrumente je nadomestil 7-palčni digitalni barvni zaslon za voznika, ki prikazuje informacije o vožnji. Na vrhu armaturne plošče standardno kraljuje 7-palčni zaslon na dotik, ki je bil tudi del testiranega vozila (doplačate pa lahko 10,25-palčni za dotik občutljivi zaslon za upravljanje infozabavnega sistema nove generacije Uconnect5, ki ga je tipo tudi prejel kot drugi model takoj za fiatom 500e). Možno je brezžično zrcaljenje pametnega telefona. Na zaslonu lahko voznik spremlja tudi sliko kamere za vzvratno vožnjo, ki pa je slabše kakovosti kot pri najboljših predstavnikih razreda, zato pa je voznik opozorjen na prečni promet za vozilom, kar je že nekaj časa standard v avtomobilski industriji.
Graja pa, ker voznik informacij na zaslonih še vedno ne pridobiva v slovenskem jeziku.
Kompaktni Italijan premore samodejno klimatsko napravo, prilagodljivi tempomat, naslon za roko s prostorom za shranjevanje. Na naboru asistenčnih sistemov se med drugim najdejo sistem za ohranjanje avtomobila na voznem pasu, sistem za prepoznavanje prometnih znakov s prilagoditvijo hitrosti, samodejne dolge luči, avtonomno zaviranje z upoštevanjem pešcev in kolesarjev, radarski tempomat, nadzor mrtvega kota, sistem za zaznavanje utrujenosti voznika in še marsikaj. Torej Italijani le niso preveč zaspali.
Nismo se pritoževali nad prostornostjo, zaradi večjih zastekljenih površin se tudi potniki zadaj ne bodo počutili utesnjeno. Ima tudi dva isofix sedeža zadaj, a bi lahko bile pritrdilne odprtine bolje dostopne, tako pa se moramo s prsti prebijati skozi tkanino, da pritrdimo otroški sedež. Prtljažni prostor s prostornino 440 litrov je nadpovprečno velik in družinsko uporaben. Je pravilne oblike, z zlaganjem druge vrste nastane skoraj ravna nakladalna površina.
Od turba smo pričakovali veliko več
Tipo je ob prenovi novosti doživel tudi pri motorjih. Osnovno, oziroma edino bencinsko izbiro, predstavlja litrski turbobencinski trivaljnik z močjo 74 kilovatov (100 KM), ki nadomešča dosedanji 1,4-litrski atmosferski štirivaljnik. Prav tak motor v kombinaciji s petstopenjskim menjalnikom smo preizkušali na testu. Sicer nimam nič proti trivaljnikom, sploh, če gre za prisilno polnjeni motor, a Fiat bi lahko, oziroma bi moral nalogo opravil veliko bolje. Motor se nikakor ne ujame z menjalnikom, ki že tako ni med najbolj natančnimi, ima razvlečene prestave in teh je le pet. Vožnja v visokih vrtljajih je precej glasna in naporna, predvsem »turbo sunek« med prehitevanjem bi bil lahko bolj izrazit. Hitro prehitevanje počasnih tovornjakov na regionalni cesti je bilo s tem vozilom kar naporno, na avtocesti pa se boste polno obremenjeni v vožnji v kakšen strmejši klanec morali postavili na desni pas. Pa še zelo glasno je v kabini. Od turbo trivaljnika bi pričakoval več agilnosti. Na izbiro je samo še 1,6 Multijet turbo dizelski motor, ki je, sploh, če želite več »življenja med vožnjo« in več časa preživite na avtocesti, boljša izbira.
Na relaciji Kamnik Ljubljana je bila poraba bencina okoli sedem litrov, v povprečju je bila pri mešani vožnji (mesto-podeželje-avtocesta) poraba bencina 8,5 litra na 100 prevoženih kilometrov, na avtocesti pa se že nevarno približa dvomestnim številkam.
Vožnja je sicer udobna, a nikakor vznemirljiva. To ni avto, s katerim bi dinamično vozili skozi ovinke. Če že, se avto bolj nagiba kot bi si želeli.
S popustom razlika v ceni občutna
Pod črto. Avto za 21.580 evrov (brez popusta) sicer ponuja veliko serijske opreme, a bi ga brez popusta težko označili za racionalni nakup. Glede na dražjo cross izvedenko in dodatni popust, ki ga lahko izborite in je oglaševan na spletu, je razlika v primerjavi z najnovejšimi in najbolj modernimi izdelki razreda C, občutna, skoraj pet tisočakov. Za primerjavo, zmagovalec PRIMA testa ford focus z 1.0 ecoboost trivaljnim turbo motorjem z znatno večjo močjo 92 kilovatov ter šeststopenjskim ročnim menjalnikom ter vključenim popustom stane 22.600 evrov. A avtomobila v marsičem nista primerljiva.
Podatki o vozilu: Fiat tipo cross 1.0 GSE 74 kW (Opening edition)
Motor: turbobencinski, trivaljni , 999 ccm
Največja moč: 74 kW (100 KM) pri 5.000 vrtljajih/min
Največji navor: 190 Nm pri 1.500 vrtljajih
Zmogljivosti: 183 km/h, 12,2 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 4, 386x 1.802 x 1.556, medosna razdalja 2.638
Prtljažnik (v litrih): 440
Poraba: 8,5 litra/100 km (kombinirani cikel WLTP), izpusti CO2 (WLTP): 137 g/km
Cena v evrih: 21.580 (Cena testnega vozila z dodatki po ceniku)
Plusi: Videz, cena s popustom, serijska oprema;
Minusi: Motor in menjalnik, v kabini smisel za estetiko, poraba goriva, vozne lastnosti;
Google zdaj za spletno delo od doma plačuje od 99 do 140 dolarjev na uro. Moja zadnja plača 26395 USD …