Statistika pravi, da bo z letošnjim letom s samodejnimi menjalniki opremljenih že več kot 57 odstotkov novih avtomobilov in več kot polovica med njimi bo vozniku omogočala, da ročno poseže v menjavanje prestav. Takšna zasnova je namreč zelo priljubljena, saj omogočajo gladko menjavanje prestav, dobre vozne lastnosti in gospodarno porabo goriva.
Seveda takšni menjalniki potrebujejo tudi ustrezno olje, ki zagotavlja kombinacijo visoke temperaturne stabilnosti, zaščite komponent menjalnika pred obrabo in gospodarne porabe goriva, hkrati pa je kompatibilno z menjalniki v avtomobilih zelo različnih proizvajalcev. A vsi menjalniki ne delujejo dobro z univerzalnimi olji.
Pri izbiri olja moramo biti preudarni
Pri proizvajalcu olj Wolf Lubes poudarjajo, da pri izbiri olja ne smemo biti preveč površni, saj nekateri menjalniki zahtevajo posebno olje. Takšen je denimo Daimlerjev 8-stopenjski samodejni menjalnik, za katerega univerzalno olje ni najbolj primerno, ampak so razvili olje posebej zanj.
Ustrezno olje lahko sicer z zaščito pred obrabo močno podaljša življenjsko dobo menjalnika. Z zmanjševanjem trenja med gibljivimi deli zagotavlja zelo gladko menjavanje prestav brez vibracij, z visoko odpornostjo pred temperaturo in oksidacijo pa povečujejo tudi lastno življenjsko dobo, saj nanj vplivajo opilki in druga umazanija, ki nastane med delovanjem menjalnika, prav tako pa tudi visoke temperature, oksidacija in druge obremenitve.
Različne zahteve različnih menjalnikov
V sodobnih avtomobilih so vse bolj pogosti tudi menjalniki z dvojno sklopko, ki jih v splošnem poznamo pod kratico DSG. Od olj za menjalnike DSG se pričakuje zagotovitev zaščite pred obrabo, ki občutno poveča njihovo življenjsko dobo, preprečevanje trenja za gladko prestavljanje brez tresljajev ter odlično toplotno in oksidacijsko stabilnost, hkrati pa je pričakovana tudi manjša poraba goriva.
Posebna vrsta samodejnih menjalnikov so neskončno stopenjski menjalniki, ki jih v splošnem poznamo pod kratico CVT, od olja pa prav tako zahtevajo specifične lastnosti. Ker je za delovanje takšnega menjalnika ključnega pomena trenje med jermenom in jermenicami, ki s svojimi medsebojnimi razmerji spreminjajo tudi prestavna razmerja, mora olje poskrbeti predvsem za povečanje trenja med temi komponentami. A hkrati so pomembni tudi oksidacijska in strižna stabilnost ter zaščita pred obrabo. Ker se te zahteve v marsičem izključujejo med seboj, so olja postala tudi integralni del razvoja menjalnikov CVT.
Menjava olja je zahteven in težak postopek
Dodajmo opozorilo, da je menjava olja v samodejnem menjalniku bolj kot v ročnih zelo zahteven in težak postopek, zato se ga je treba lotiti s pravim znanjem in aparaturami. Proizvajalci priporočajo uporabe namenskih naprav za menjavo olja v samodejnih menjalnikih, s katerimi jo mehanik izvede hitreje in bolj temeljito.
Izpostavljajo dejstvo, da s tradicionalno statično zamenjavo olja, ko tega zgolj zlijemo iz menjalnika in ga nadomestimo z novim, lahko v samodejnem menjalniku zaradi njegove zapletene zgradbe zamenjamo le od 30 do 50 odstotkov olja, pri čemer se sveže in izrabljeno olje premešata in imamo tako v menjalniku že v začetku degradirano olje. V primerjavi s tem namensko razvite naprave omogočajo celo devetdeset do sto odstotno zamenjavo olja in menjalnik med postopkom tudi sperejo.
Preverite račun!
Stranke bi zato na računu po opravljeni servisni storitvi morale vedno preveriti količino olja, ki je bila zamenjana, saj v primeru, ko postopek ni bil izveden dinamično in je bila dejansko s svežim nadomeščena zgolj dobra tretjina ali največ polovica olja, lahko to slabo vpliva na delovanje menjalnika in lahko celo vodi do njegove okvare. Popolnoma sveže olje poleg tega močno izboljša delovanje menjalnika in odpravlja manjše motnje, kakršne so trzanje in tresenje ob zagonu, podaljša pa tudi njegovo življenjsko dobo.
Menjavo olja in filtra v AT (redni srvis AT) ni zaupati servisu, ki opravlja redni servis avtomobila, naj bo to …
Problem torej niso menjalniki, ampak mehaniki.,kot v večinj primerov jih z težka kontroliraš če stojiš stalno zraven. Pač barabe na …
menjava in olje avtomatskih menjalnikov drago kot zlato, tudi 500, 1000 in več €. Pri mojih 50t km letno z …