Zakaj se je Peugeot odločil za Slovaško in ne Slovenijo?

Foto: Gregor Prebil
Foto: Gregor Prebil
Slovaška je leta 1998 začela z izvedbo obsežnih reform, s katerimi je v naslednjih letih privabila številne investitorje, predvsem iz avtomobilske industrije. PSA Peugeot-Citroën je bil prvi večji investitor, ki je v tovarno na Slovaškem vložil okoli 700 milijonov evrov. Zakaj je Slovaška na področju investicij tako uspešna, smo se pogovarjali z direktorjem tovarne v Trnavi Rémijem Girardonom.
Oglej si celoten članek

Slovaška je v zadnjem desetletju postala mamljiva za tuje, predvsem avtomobilske investitorje. Danes na Slovaškem proizvajajo vozila skupine PSA Peugeot-Citroën (Trnava), Volkswagen (Bratislava), Kia (Žilina), kmalu pa bodo v Slovaški Nitri proizvajali tudi vozila skupine Jaguar-Land Rover.

Statistike so mnogokrat varljive, a je 5,4 milijonska Slovaška na vrhu seznama držav po izdelavi avtomobilov na 1.000 prebivalcev. Še več, avtomobilski proizvajalci v tovarnah ne izdelujejo "nepomembnih modelov", v majhnih količinah, ampak nekatere najbolj pomembne volumenske modele, kot je prenovljeni peugeot 208, ki ga izdelujejo v Trnavi in zaradi katerega so morali povečati kapacitete tovarne in zaposliti nove delavce.

Slovenske 208-ce prihajajo iz Trnave

Foto: Gregor Prebil Rémi Girardon To je eden najpomembnejših modelov francoske avtomobilske znamke, katerega proizvodnjo smo si prišli pogledati na Slovaško. Peugeot 208 igra pomembno vlogo tudi na slovenskem trgu, saj je bilo v mesecu septembru registriranih 78 modelov s strani fizičnih oseb, kar avtomobil uvršča na tretje mesto najbolje prodajanih modelov na slovenskem trgu v mesecu septembru, skupaj pa je bilo leto prodanih 605 modelov peugeota 208 fizičnim osebam, kar pomeni 11,7 % tržni delež v segmentu B2, kar jih uvršča na drugo mesto v segmentu. Peugeot 208 predstavlja 80 odstotkov vseh proizvedenih vozil v tovarni, kjer izdelujejo še model citroën C3 picasso, letos pa naj bi tudi zaradi modernizacije proizvodnje, prvič proizvedli preko 300.000 vozil. Za primerjavo, Revoz naj bi letos v Novem mestu proizvedel okoli 90.000 twingov in smartov forfour.

Trnava najlepša

Vse to pomeni nove zaposlitve in nižjo brezposelnosti, ki je v Trnavi, ki velja za najmodernejše slovaško mesto in šteje okoli 70.000 prebivalcev, le okoli šest odstotna. To je šest odstotkov pod slovaškim povprečjem. "Večina delavcev je iz Trnave, oziroma njene okolice. Imamo tudi nekaj delavcev iz vzhodnih delov Slovaške, nekaj pa je tudi tujih delavcev, Romunov, Srbov," pravi Rémi Girardon, ki si je kljub natrpanemu urniku vzel čas za daljši pogovor za naš spletni portal. Pravi, da je bilo več vzrokov, zakaj se je podjetje odločilo, da bo vozila proizvajalo na Slovaškem in ne v kateri drugi državi, recimo Sloveniji: "Slovaška je geografska umeščena v del Evrope, ki je srce evropske avtomobilske industrije. V tem delu ni samo veliko proizvajalcev, ampak tudi veliko dobaviteljev povezanih z avtomobilsko industrijo. Sam že dobro leto delam in živim na Slovaškem, v Bratislavi, tako, da sem zelo dobro spoznal tovarno PSA v Trnavi, ki jo vodim. Standardi kakovosti so visoki. Smo med najbolj odzivnimi in prilagodljivimi podjetji v državi. To je pomembno, saj se lahko stvari v avtomobilski industriji spremenijo v zelo kratkem času. Na Slovaškem je delo vrednota in do njega vlada tudi spoštovanje. Hkrati smo v podjetju v vseh letih zgradili močno vez z okoljem in njegovimi prebivalci."

Foto: Gregor Prebil PSA tovarna v Trnavi

Tudi Slovaška je morala subvencionirati projekt

PSA Peugeot Citroën se je za investicijo v tovarno na Slovaškem odločil leta 2003, v projekt pa so vložil več kot 700 milijonov evrov. V to vsoto je bila vključena tako izgradnja tovarne, kot njena tehnološka opremljenost. "Seveda smo se morali o pogojih dogovoriti z državo, določili pa smo tudi državne subvencije," pravi prvi mož tovarne. Skupaj je bilo v začetku za 120 milijonov evrov državnih subvencij, ki so bile razdeljene na več področji: davčne olajšave, izgradnja infrastruktura kot je cestna in železniška povezava, energetike, vse potrebne infrastrukture za normalno obratovanje tovarne.

"Na delu, kjer se nahaja tovarna, pred tem ni bilo nikakršne infrastrukture. Tu so bili travniki in polja," dodaja in izpostavlja še eno pomembno vlogo državne pomoči: "Slovaška je poskrbela za izobraževanje kadrov, od profesionalnih izobraževanj, do učenja francoskega jezika. Pomembno je, da deluješ partnersko. Mi smo za Slovaško pomemben investitor. Že več kot 10 let. Proizvodnja avtomobilov je pomembna z vidika številnih zaposlitev. Ne sodelujemo dobro le z državo, ampak tudi z regijo in mestom Trnava. Na primer, organiziramo razne športne in druge dogodke, tudi zato je Trnava eno najlepše urejenih mest z moderno infrastrukturo."

Reforme ključne za pridobitev investitorjev

Foto: Gregor Prebil PSA tovarna v Trnavi Predstavnik podjetja za stike z mediji Peter Švec, ki je v tovarni od začetka njenega obratovanja leta 2006, pravi, da je PSA je iskal nov prostor za zagon nove proizvodnje, s katero bi povečali svoje kapacitete. Države v tej regiji so sprejemale ambiciozne ekonomske reformne ukrepe, krepile so potrebe po vlaganjih in hkrati zelo napredovale. Slovaška je bila v času reformnih politik med vodilnimi državami. "PSA je izbiral med štirimi državami, Poljsko, Madžarko, Češko in Slovaško, in izbral nas. Slovaška je zmagala, ker je država delala prav vse v prid temu, da bi privabila tuje investitorje. PSA je postal eden prvih velikih investitorjev po letu 1998, ko so se začele prave reforme. Pred PSA je na Slovaško prišel še velikan na področju jeklarske industrije US Steel. PSA je bil prvi avtomobilist in prvi, ki je zgradil tovarno. US Steel ni bilo potrebno nič graditi, saj je prevzel tovarno, ki je že imela zgrajeno večine infrastrukture. Na Slovaškem je prav tako veliko infrastrukture, ki je zapuščena, oziroma je nihče ne uporablja. PSA je dal veter v jadra vsem ostalim investitorjem, ki so na Slovaško prišli kasneje."

V treh mesecih od papirjev do gradnje tovarne

Investitorji se za Slovaško odločajo tudi zaradi hitrih rešitev na področju administrativnih zadev in birokracije. "Vedno bi lahko bilo bolje. Naše izkušnje niso slabe. Komunikacija z oblastmi, vlado in lokalnimi oblastmi, je zelo dobra. Na naše zahteve, oziroma potrebe se odzovejo zelo hitro. Primer, pred nekaj tedni so najavili novo investicijo na območju, kjer se nahaja naša tovarna. Gre za novega investitorja, ki bo v obrat investiral 50 milijonov evrov in v začetku na novo zaposlil 150 ljudi, kasneje pa še 150. V treh mesecih je imel investitor zbrane vse papirje in dovoljenja, gradnja tovarne pa se je že začela," pojasnjuje Švec.

Foto: Gregor Prebil PSA tovarna v Trnavi

Nadpovprečna plača, podpovprečna brezposelnost

Tudi zato je brezposelnost v mestu in njegovi okolici nizka. Preden se je PSA odločil za prihod v Trnavo, je bila stopnja brezposelnosti v mestu okoli 13-odstotna, danes je več kot prepolovljena. A zakaj Trnava in ne katero od drugih mest? "Med mesti, ki se potegujejo za tuje investitorje, vlada velika konkurenca. Trnava je bila v preteklosti povezana z avtomobilsko industrijo. V obzir smo vzeli  različne kriterije. Danes vemo, da smo se odločili pravilno. Trnava ima tudi zelo dobro cestno povezavo. Z Bratislavo, ki je oddaljena le nekaj deset minut, jo povezuje avtocesta, ima zelo dobro železniško povezavo. Dunaj je blizu, blizu je Budimpešta. Logistično pomembno je, da je v neposredni bližini reka Donava, po kateri poteka veliko tovornega prometa. Zaenkrat avtomobile še ne tovorimo na ladje, ki pljujejo po Donavi, a v tem v prihodnosti vidimo potencial. Za nameček ima Trnava dogo vez z avtomobilisti. V mestu je bila tovarna, v kateri so proizvajali model škodo 1203 namenjen srednjemu razredu, uporabljali pa so ga tudi v zdravstvu. Ta model je bil v času komunizma zelo popularen, takrat pa bilo je v tovarni zaposlenih več kot 10.000 ljudi. Tovarno so zaprli, ker ni bila učinkovita, ni bilo vizije in novih idej. PSA je izkoristil priložnost, da se poveže z zgodovino mesta in Trnavi ponudi novo priložnost za povezovanje z avtomobilsko industrijo," dodaja Švec in na naše vprašanje, kako velik vpliv na odločitev, da je PSA izbral Slovaško, so imele višine plače, ki so v povprečju veliko nižje, kot na primer v Sloveniji, odgovoril: "Poceni delavna sila ni bila glavni vzrok. Na Slovaško smo gledali kot državo z velikim potencialom. Bistvena je bila tudi lokacija. Na Slovaško gledamo kot dolgoročno investicijo. Ne le za neko krajšo obdobje, dokler bodo plače delavcev na nekem nizkem nivoju. Plače na Slovaškem rastejo in bodo rasle. Ta regija je generalno gledano zelo pomembna za PSA."

Delavec v tovarni si lahko privošči novega peugeota

Foto: Gregor Prebil PSA tovarna v Trnavi Zaposleni v PSA tovarni v Trnavi prejemajo plačo, ki je nad slovaškim povprečjem, pri čemer vsak delavec dobi tudi 13 plačo. Za razliko od nekaterih drugih vzhodno evropskih držav, kjer poteka proizvodnja avtomobilov, si lahko slovaški delavci za svojo plačo privoščijo avtomobil, ki ga proizvajajo s svojimi rokami - recimo model peugeota 208. In tudi večje in dražje peugeote, v kar smo se prepričali s pregledom avtomobilov na parkirišču pred tovarno.

"V tovarni imamo uveljavljen program nagrajevanja. Plačujemo jim prispevke v pokojninski steber za čas, ko bodo upokojeni, redna avtobusna linija delavce pripelje do vhoda v tovarno. Tudi pri nakupu novega avtomobila, bodisi peugeota, ali citroëna, imajo tri vrste ugodnosti. Lahko dobijo gotovinski popust, ki je odvisen od modela in velikosti vozila, dobijo lahko ugodnejše pogoje za lizing vozila, pred dobrim letom pa smo začeli z novim programom operativnega lizinga, pri katerem lahko najamejo vozilo za deset mesecev. Ljudje plačujemo mesečni znesek, v katerem imajo zajete vse stroške razen goriva – od stroškov registracije, zavarovanja … Čez 10 mesecev se lahko odločijo za novo vozilo," pojasnjuje Girardon, ki še dodaja, da je njihova prisotnost pomagala pri prodaji vozil Peugeot in Citroën na Slovaškem.

Na Slovaškem je bilo sicer so sicer lani prvič registriranih 73.000 novih vozil. Na slovenskem trgu je bilo leta 2014 prvič registriranih 53.242 osebnih avtomobilov.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 17

  • 20:18 3. Oktober 2015.

    Koliko pa je med temi prefarbanih rdečih?

  • 20:16 3. Oktober 2015.

    Vsakomur, ki odkloni ustrezno delo je treba nemudoma ukiniti nadomestila in vso socialo. Kdor noče delat naj tudi ne je!

  • 20:00 3. Oktober 2015.

    a uni ta drugi pa ne...A NISI DOJELA, DA SO VSI ISTI??

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.