Pazite pri dolivanju hladilne tekočine

Foto: Newspress
Foto: Newspress
Zakaj so hladilne tekočine za avtomobilske motorje različnih barv, kaj te pomenijo in katere se lahko mešajo med seboj?
Oglej si celoten članek

Hladilna tekočina skrbi za veliko več kot zgolj varovanje motorja pred pregretjem. Preprečiti mora tudi zamrzovanje hladilnih vodov in ne sme agresivno delovati na kovine, plastike in tesnila. Na trgu je veliko vrst hladilnih tekočin, zato so ljudje upravičeno zmedeni, ko gre za izbiro prave za njihov avtomobil.

Hladilni sistem motor ščiti pred nevarnim pregretjem in to ne velja le za poletni čas z visokimi temperaturami, ampak tudi za nizke zimske temperature, čeprav je motor tedaj laže hladiti. Pogoj za pravilno delovanje hladilnega sistema je, da je v njem dovolj hladilne tekočine in da je ta pravilnega tipa. Sicer je motor izpostavljen tveganjem.

Foto: Profimedia Hladilna tekočina

Pozimi lahko denimo neustrezna hladilna tekočina v hladilnem sistemu zamrzne, kar lahko privede do usodnih poškodb motorja. Če je tekočina neustrezna, lahko poškoduje tudi tesnila ali pa zaradi stika z napačno hladilno tekočino pride do korozije kovinskih delov.

Naloge hladilnih tekočin

Glavna vloga hladilne tekočine je, da iz motorja odvaja presežno toploto in jo v hladilniku odvaja v okolico. Tokokrog hladilne tekočine je precej preprost. Motorna glava in valji imajo dvojne stene, med katerimi se vdolbine napolnijo s hladilno tekočino. Ko se motor segreje, termostat sproži črpalko, ki hladilno tekočino vodi čez motor, od tam pa v hladilnik, kjer toploto odda v okoliški zrak, od tam pa se vrne v motor.

Tipi hladilnih tekočin

G10/rumena

Hladilna tekočina, ki je primerna za starejše motorje, pri katerih motorne glave niso izdelane iz aluminija.

G11/modro-zelena

Hladilna tekočina, ki je primerna za novejše motorje z glavami iz aluminija.

G12/rdeča

Visoko kakovostna sodobna hladilna tekočina, ki je zelo nežna do materialov, plastik in gumijastih tesnil. Namenjena je novim avtomobilom z motornimi glavami iz aluminijastih zlitin.

G12+/škrlatno-rožnata

Od tekočine G12 se v glavnem razlikuje le po barvi.

G13/škrlatno-vijolična

Hladilna tekočina za nove avtomobile, ki pa lahko nadomesti tudi vse hladilne tekočine v starejših avtomobilih. Kovinskim delom zagotavlja visoko stopnjo zaščite proti koroziji.

V skrajni sili lahko sicer vlogo hladilne tekočine opravlja tudi destilirana voda, vendar pa ta ne more ustrezno opraviti vseh nalog, ki se jih od hladilne tekočine pričakuje. Hladilna tekočina mora namreč poleg samega hlajenja motorja tokokrog hladilne tekočine tudi obvarovati pred zamrzovanjem in ne sme zavreti, kovinske dele mora zaščititi pred korozijo, gumijaste dele pred pokanjem in staranjem, raztopiti pa mora tudi morebitno umazanijo. Hladilna tekočina skrbi tudi za gretje kabine in v primeru, da je je premalo, je v avtomobilu lahko hladno.

Hladilno tekočino sicer 92-odstotno tvori mono etilen glikol, ki preprečuje zamrzovanje, dviguje vrelišče in skrbi za mazanje vodne črpalke. Dva odstotka koncentrata sestavlja voda, preostalih šest odstotkov pa aditivi, ki so zelo pomembni.

Preprečevalci korozije ščitijo kovinske dele, ki pridejo v stik s hladilno tekočino. Disperzanti preprečujejo tvorbo vodnega kamna, stabilizatorji pa preprečujejo izločanje mineralnih usedlin, saj jih zadržujejo v raztopini. Dodatki proti penjenju preprečujejo penjenje tekočine, ki bi lahko poškodovalo vode. Dvigovalci pH v tekočini zmanjšajo kislost, ki bi lahko povzročila povečano korozijo aluminijastih delov in tesnil. Barvila pa označujejo tip tekočine in sposobnost njenega mešanja z drugače obarvanimi tipi hladilnih tekočin.

Kdaj je čas za zamenjavo?

Vsaka hladilna tekočina sčasoma izgubi svoje lastnosti, saj njene sestavine izhlapijo ali pa se ji spremeni kemična sestava. Zato mora mehanik redno preverjati njeno stanje in jo pravočasno nadomestiti z novo. To je koristno predvsem pred zimo, ko mehanik izmeri točko zamrzovanja, to pa stori s hidrometrom, v katerega posesa nekaj tekočine in preveri njeno stanje.

Kateri tipi hladilnih tekočin se lahko mešajo?

Če v sistem prilivate hladilno tekočino, je pomembno, katero izberete, saj vse niso kompatibilne. Proizvajalci sicer odsvetujejo mešanje različnih tipov tekočin, vendar se ne bo zgodilo nič hudega, če boste zmešali tekočine s podobnimi lastnostmi. Pri tem se ravnajte po barvah. Med seboj lahko po eni strani mešate tekočine s toplimi barvami, kot so oranžna, rdeča ali vijolična, po drugi strani pa lahko med seboj mešate tekočine s hladnimi barvami, kakršne so zelena, rumeno-zelena ali modra.

Med seboj lahko denimo zmešate tekočine z oznakami G11 in G12+. Tekočino G12 lahko nadomestite s tekočinama G12+, tekočina G12++ pa je kompatibilna s tekočino G13. Poleg barv lahko preverite tudi oznake na embalaži. Tekočino dolivajte v hladen ali mlačen sistem, nikakor pa v vročega, saj se lahko zgodi, da bo po odvitju pokrova vroča tekočina pljusknila iz posode in vas opekla.

Menjava tekočine je v splošnem sicer priporočljiva na vsake tri leta, sodobne hladilne tekočine z oznakama G12 in G13 pa imajo življenjsko dobo celo do pet let oziroma 250.000 prevoženih kilometrov. Nekateri proizvajalci sicer zatrjujejo, da njihova tekočina zdrži življenjsko dobo avtomobila, vendar je njeno občasno menjavanje kljub temu priporočljivo. Sodobni 4-valjni motor sicer potrebuje okrog 6 do 10 litrov hladilne tekočine.

Kaj storiti, če pade nivo hladilne tekočine?

Na prenizko raven hladilne tekočine v sistemu vas bo sicer v večini avtomobilov opozorila opozorilna lučka, vendar lahko njeno stanje preverite tudi vizualno. Posoda za nalivanje tekočine je namreč prosojna in ima vidni oznaki za najvišji (MAX) in najnižji (MIN) priporočljivi nivo tekočine.

Če v sistemu ni dovolj hladilne tekočine, lahko vanj zaide zrak, hlajenje je lahko manj učinkovito, prekine pa se tudi delovanje gretja kabine. Če pride do hitrega padca nivoja hladilne tekočine, če ta izteče iz sistema, je avtomobil najbolje čim prej ustaviti in ugasniti motor. Če pa morate prevoziti le še nekaj kilometrov, lahko vožnjo sicer nekaj časa še nadaljujete, vendar pa je treba pazljivo nadzorovati temperaturo motorja. Do resnih poškodb namreč pride šele tedaj, ko temperatura naraste čez 115 stopinj Celzija.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 08:23 27. Januar 2024.

    A v navodilih piše da za vožnjo avta je potrebno napraviti vozniško?

  • 07:32 26. Januar 2024.

    Antifriz je zelo strupen,kdor ne verjame naj ga proba

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.