- NE SPREGLEJTE: Priprava motocikla na prve kilometre v novi sezoni
Ivan Špehar, vodja tehnične službe pri podjetju Actinia, ki je nacionalni distributer maziv Shell za osebni, tovorni in industrijski program, ter motornih olj za motociklistični program Motorex, pravi, da se motorna olja za avtomobile ne sme uporabljati za motocikle in manjše dvotaktne motorje skuterjev. Za slednje morajo biti motorna olja zelo mešljiva z bencinom, olje pa mora zagotavljati mazanje v visokih vrtljajih, ponavadi med 8.000 in 16.000 vrtljajih. V nasprotnem se pojavlja garež in usedline na izpušnem kanalu in izpušni cevi. Olje se med delovanjem v mešanici z bencinom sicer popolnoma porabi in izgori skozi izpušno cev.
Specifikacija je merilo
"Načeloma bi olje za avtomobil lahko uporabili pri štiritaktnih motorjih v skuterjih, vendar je priporočljivo upoštevati specifikacijo olja, ki se zahteva za vsak motor,“ pravi strokovnjak in dodaja, da olje za avtomobile vseeno ni primerno za uporabo pri motociklih - tudi zaradi različne vsebnosti aditivov – olje za štiritaktne motorje motociklov vsebuje povsem drugačen paket aditivov (protiobrabne aditive, detergente, dispergente, anti-oksidante). Špehar pojasnjuje, da se štiritaktni motor maže preko oljne črpalke, ki pošilja olje na vitalna mesta (glavno gred, ojnico, stene valja in odmične gredi), in s tem skrbi za optimalno mazanje.
Bat ima tudi posebne posnemovalne obročke, ki skrbijo, da se olje pobira nazaj s sten valja in ne pušča v izgorevalno komoro. Prav tako za to poskrbijo teflonska tesnila na ventilih. To je zaprt mazalni krog, saj ne prihaja do porabe olja in je treba olja menjati pri določenih intervalih, ki jih določa proizvajalec motorja. Vsi štiritaktni motorji imajo tudi oljni filter, pri nekaterih skuterjih pa je namesto filtra dodana gosta kovinska mrežica (sito), ki opravlja nalogo filtra. Štiritaktna olja so multigradna za razliko od dvotaktnih, ki so monogradna.
Pri dvotaktnih motorjih se bat maže tudi z zgornje strani, ko preko pretočnih kanalov mešanica olja in bencina pride na vrh bata, ta pa se potem povzdigne in stisne mešanico dokler se ta ne vžge preko vžigalne svečke. To povzroči eksplozijo in s tem izgorevanje. Menjava olja in filtra ni potrebna, ker je ves način mazanja v mešanici olja in bencina, oljnega filtra pa motor zato ne potrebuje.
Sintetična olja za cestne dirkalnike
Pri motorjih z letnico starejšo od 2000 in z agregati nad pol litra prostornine je priporočljivo olje menjavati na vsakih 6.000 prevoženih kilometrov, pri motociklih novejših letnikov pa je interval menjave olja podaljšan na vsakih 10.000 kilometrov in več, odvisno od znamke in modela motorja. Pri dirkalnikih amaterjev, ki zapeljejo tudi na dirkalne steze, je treba motorno olje menjati na vsakih 500 do 1000 kilometrov, oziroma desetkrat hitreje od predpisanega normalnega režima delovanja. Profesionalna moštva to naredijo po vsakem treningu oziroma dirki. Špehar ob tem dodaja, da je priporočljivo nivo olja v motorju preverjati na vsakih 1.000 kilometrov.
Uporabljajte preverjene znamke motornih olj
"Kakovost olja je težko dokazati kar „čez prst“. Mnogi mislijo, da je največji pokazatelj kakovosti poraba, kar pa ni res. Poraba je lahko samo ena od slabših strani olja,“ pravi Špehar in pojasnjuje, da je vzrok za to lahko tudi, da olje vsebuje manj aditiva proti porabi olja, ima pa odlične mazalne sposobnosti. "Kakovost olja laik realno oceni šele po nekaj tisoč prevoženih kilometrih, ko je motor razdrt in se pokažejo obraba, garež in obloge. Tudi teza „izpustili smo olje in je bilo na pogled kot novo“ je zgrešena," dodaja strokovnjak za motorna olja. Tako olje je imelo verjetno premalo detergentov in ni opravilo naloge čiščenje motorja. Špehar prav zato priporoča uporabo preverjenih znamk z dolgoletnimi izkušnjami v motošportu, saj prav tam motorna olja testirajo, izkušnje in znanje pa uporabijo za izdelavo motornih olj za klasične motocikle.
Zaradi nepravilne izbire možna tudi okvara motorja
Pri napačni izbiri motornega olja za motocikel lahko pride tudi do okvare motorja. "Tu se poraja vprašanje preverjanja specifikacij, ki jim ustrezajo posamezna olja. Proizvajalci cenenih olj ponavadi nimajo dolgoletnih izkušenj in tradicije, zaradi katerih bi lahko njihova olja zagotavljala pričakovano kakovost. Ti proizvajalci tudi ne vlagajo tolikšnih denarnih sredstev in drugih resursov v razvoj novih tehnologij,“ pravi Špehar, ki vse motoristom svetuje, da izberejo motorno olje, ki odgovarja normativom proizvajalca in zahtevam glede viskoznosti.