Sprejel sem izziv in poskušal premagati rezultat, ki ga je s hibridnim toyota aurisom postavil slovenski boksarski šampion Dejan Zavec. Podal sem se na 20 minutno vožnjo po vnaprej določeni trasi, ki jo je določil eden izmed Toyotinih prodajalcev.
Trasa je bila pisana v prid izkoriščanja hibridne tehnologije, saj je vsebovala primestno in mestno vožnjo, ne pa tudi vožnjo po hitri cesti in avtocesti. Baterija je bila pred začetkom vožnje polna, pnevmatike pa zimske.
Hibridni auris je "doma“ ravno na takih relacijah, kjer je vožnja umirjena oziroma lahko izkoriščamo električni motor. Najnižjo porabo, nižjo celo od dveh litrov, je merilnik kazal na primestni vožnji, ko se je cesta rahlo spuščala in sem lahko vozili v električnem načinu.
Zelo konstantno porabo pod tremi litri sem "držal" pri vožnji po nakupovalnem središču, kjer je več ustavljanj in speljevanj, najvišjo porabo pa takrat, ko sem moral pospeševati do višjih hitrostih. Takrat števec povprečne porabe hitro poskoči. Po 20 minutah je potovalni računalnik pokazal, da sem v povprečju porabil 2,7 litra bencina na 100 kilometrov poti, povprečna hitrost je bila 32 km/h.
Kako sem dosegel tako porabo?
Hibridna vozila od voznika terjajo, da v prid čim bolj učinkovite vožnje in s tem nižje porabe prilagodi svoj vozniški slog vožnje. Kako torej učinkovito uporabljati tovrstne avtomobile?
Hibridi porabijo manj goriva na račun baterije v vozilu, ki bi morala s pravilnim vzdrževanjem delovati tudi 250.000 kilometrov in več. To je treba znati izkoristiti. Kolesa lahko namreč pri kombiniranem hibridu poganja posamični elektromotor ali bencinski motor, lahko pa pri poganjanju sodelujeta oba agregata skupaj.
Hibrid se je na testu za najbolj uporabnega izkazal pri primestni vožnji in v mestu, kjer so bile hitrosti nižje. Tudi na račun zračnega upora, ki je manjši, ko sem vozil počasneje. Pri pospeševanju energija v bateriji "kopni", zato sem do želene hitrosti pospeševal hitro, nato pa sem ohranjal konstantno hitrost.
Dogajanje v prometu sem vseskozi spremljal. Ko sem videl, da se je na semaforju prižgala rdeča luč, sem zaviral počasi in z občutkom, saj motor deluje kot generator in povrne energijo bateriji, ki sem jo lahko izkoristil kasneje pri vožnji skozi naselja. Dlje, kot sem upočasnjeval, več energije se je vrnilo v baterijo. Če bi pred semaforjem ustavljali sunkovito, bi večino dela opravile zavore, energija pa bi šla v nič. Na testu sem se lahko tako na elektriko nekaj kilometrov daleč vozil tudi pri hitrostih med 60 in 70 km/h.
Še posebej na ravninskih delih cest in tam, kjer ni veliko prometa, sem uporabil tempomat, tako sem motor ohranjal na konstantnih vrtljajih. Eden od možnih režimov vožnje, ki ga ponuja hibridni auris, je električni način (EV). S pritiskom na stikalo sem EV uporabljal predvsem tam, kjer je izkoristek največji, torej pri vožnji skozi naselja in v mestih. Na osrednjem monitorju na armaturni plošči se mi je prikazovalo delovanje elektromotorja, stanje baterije in trenutna poraba. Sprotne podatke sem izkoristil v prid nižje porabe, saj sem v vsakem trenutku vedel, kje bi lahko vozil bolj varčno in koliko baterije imam še na voljo. Tako sem lahko v naprej načrtoval, na katerem delu trase bom izkoristili energijo, shranjeno v bateriji.
Hibrid ni za vsakega
Pred nakupom hibridnega vozila je treba pretehtati prednosti in slabosti hibridnega pogonskega slopa v primerjavi z dizelskim ali bencinskim. Hibridni auris v primerjavi z dizelskim ponuja občutno več moči pri nizkih vrtljajih, boljše pospešuje, vožnja pa je tudi zaradi samodejnega menjalnika udobnejša in v primeru električnega načina vožnje povsem tiha, na drugi strani pa se dizel bolje obnese na avtocesti, kjer porabi manj goriva.
Večina jih vozi kot atmosferske motorje
Toyotin prodajalec svetovalec Marko Lipužič pravi, da se velika večina strank, ki pride na vožnjo s hibridom, z njim v praksi spozna prvič. "To se pozna na prvi vožnji. Sploh pri tistih, ki vozijo atmosferske pogonske motorje in prestavljajo pri visokih vrtljajih. Ti vozniki vozijo zelo sunkovito. Vožnja hibrida zahteva drugačen pristop, predvidevanje dogajanja v prometu tako, da lahko čim bolje izkoristimo potencial, ki ga omogoča hibridni pogonski sklop. Na začetku je pri voznikih in voznicah tudi strah do soočenja s samodejnim menjalnikom, ki pa pri testni vožnji hitro mine. Tudi zaradi daljšega spoznavanja z načinom vožnje so testni termini pri hibridih daljši,“ pravi Toyotin prodajalec, ki dodaja, da se z morebitnim kupcem pred nakupom pogovorijo, ali je glede na tip uporabe vozil hibrid sploh ustrezen nakup zanj, na primer, če se veliko vozi po avtocesti.