Nikar ne kupujte gum tako kot naši policisti

Foto: Andrej Leban
Foto: Andrej Leban
Policisti se zaradi kupljenih pnevmatik bojijo za svoje zdravje pri opravljanju nalog na nujni vožnji. Vodstvo policije odgovarja, da je z izbiro pnevmatik za najhitrejša in najbolj zahtevna policijska vozila vse v redu. S prakso "okrogla, črna in z vsemi potrebnimi oznakami" bodo nadaljevali.
Oglej si celoten članek

Poročali smo o sporu Sindikata policistov Slovenije (SPS) z vodstvom policije glede izbire pnevmatik, ki so nameščene na hitrih prestreznikih. Ti avti so namenjeni najbolj zahtevnim cestnim vožnjam, ki ne glede na vremenske okoliščine vključujejo velike hitrosti, nagla zaviranja in bliskovite manevre. V policiji v ta namen uporabljajo močne izvedenke avtomobilov, kot so VW passat, audi A4, škoda octavia ali BMW serije 5. Nekateri med njimi so opremljeni z videonadzornim sistemom provida, hitrosti takšnih vozil med opravljanjem nalog velikokrat presegajo 200 kilometrov na uro. Ustrezno zmogljive gume so pri tem ključnega pomena za varnost vseh udeleženih.

V sindikatu so prepričani, da na nekaterih vozilih trenutno uporabljajo ne dovolj varne pnevmatike. Prek javnega naročila so namreč na svoja vozila morali namestiti pnevmatike kitajskega proizvajalca Sailun, natančneje model atrezzo ZSR2 in sicer hitrostnega razreda Y, ki naj bi bil primeren tudi za hitrosti do 300 km/h. 

Na zahtevnem vzporednem testu 16 sodobnih pnevmatik, ki ga opravljajo evropski avtoklubi, med njimi slovenski AMZS, pa je bil model te pnevmatike na samem repu glede zmogljivosti, uvrstil se je šele na 14. mesto z oceno zadovoljivo. Povedano drugače, avtoklubi to pnevmatiko glede na njene lastnosti in obnašanje v realnih okoliščinah priporočajo nekomu, ki je nezahteven voznik in na cesti velja za defenzivnega, v ospredju pa mu je ugodnejša nabavna cena.

Iz poročila nemškega avtokluba ADAC (2024): 

Sailun atrezzo ZSR2 glede varnosti vožnje ne dosega več kot zadovoljivih rezultatov ... Vozniku ponudi le zadostno povratno informacijo na volanu na suhi cesti ... Testni avtomobil pri nenadnih manevrih izogibanja preveč pretirava ... Pnevmatika je dobila dobro oceno glede zavorne poti ... V celoti gledano pa na suhem ne dosega nič več kot zadovoljiv rezultat ... 

Na mokrih cestah je sailun za las zgrešil oceno dobro tako glede zaviranja kot akvaplaninga, njegovo delovanje je ocenjeno kot dobro le pri rokovanju na mokrem ... Na splošno na mokrih cestah ne preseže ocene zadovoljivo ...

Zaključek o okoljskem ravnovesju: sailun se zadovoljivo obnese ... Predvidena kilometrina kot obraba sta ocenjeni za zadovoljivi, čeprav je slednja slaba.

"Izpostavljamo dejstvo, da policisti niso zgolj turisti na cesti in običajni udeleženci v prometu," pravijo v sindikatu, kjer imajo izbor podpovprečnih pnevmatik za odraz slabega odnosa in podcenjevanja zaposlenih, pa tudi odraz odnosa do splošne varnosti v cestnem prometu ravno od tistih, ki bi morali skrbeti zanjo. Trditve so policisti podkrepili z opisom dogodka na tečaju varne vožnje na Vranskem, ko naj bi imelo vozilo na Sailunovih pnevmatikah najdaljšo zavorno pot na mokrem. Težave pri obvladovanju vozila naj bi imel tudi certificiran inštruktor varne vožnje, ki se je po navedbah sindikata čudil, kako ima lahko policijski avto, namenjen za avtocesto, nameščene takšne gume.

Foto: Anže Petkovšek Avtocestna policija provida

Pripravljavci razpisa: nobene pnevmatike niso odsvetovali

Pisci policijskega razpisa gledajo drugače. "Pri javnem naročilu za pnevmatike naročnik sledi temeljnim okoljskim zahtevam, skladno z Uredbo o zelenem javnem naročanju. Vse pnevmatike morajo prav tako ustrezati standardu – priporočilom D. O. T. (Department of Transportation) ali E. T. R. T. O. (The European Tyre and Rim Technical Organization)," so pojasnili za Žurnal24. Prepričani so, da so v razpisu zelo dobro poskrbeli za največjo mogočo kakovost ponujenih pnevmatik, saj so področju energijske učinkovitosti boljšega izkoristka goriva in boljšega oprijema na mokri podlagi skupaj namenili 65 od 100 točk. Preostalih 35 odstotkov odpade na ceno. 

Ključni razkorak v razmišljanju piscev policijskega razpisa za pnevmatike glede na pričakovanja sindikata je v tem, da pripravljalci razpisa zmogljivost pnevmatik ocenjujejo glede okoljske učinkovitosti oziroma črkovne lestvice EPREL. "Avtomobilske pnevmatike proizvajalca Sailun Atrezzo imajo oprijem najvišjega kakovostnega razreda A," so na ministrstvu za notranje zadeve utemeljili svoj izbor in dodali: "Glede na rezultate testiranja AMZS omenjene pnevmatike izpolnjujejo vse zahtevane standarde. Na podlagi teh rezultatov ne spoznamo pravno utemeljenega razloga za izključitev pnevmatik iz uporabe. Še več, AMZS je v svojih objavah oziroma testiranjih poudaril, da na letošnjem testu letnih pnevmatik nobena pnevmatika ni dobila najslabše ocene, kar pomeni, da med njimi ni nobene, za katero bi odsvetovali njen nakup."

Ob tem je treba vedeti, da ima EPREL oznaka med poznavalci le malo veljave in je zgolj minimalne informativne narave za potrošnika o dejanski zmogljivosti pnevmatik. Pri certificiranju nekega novega modela pnevmatike za oznako EPREL izvedejo zgolj test zaviranja na mokri podlagi od 85 km/h do 20 km/h. Glede na zavorno pot nato razvrstijo pnevmatike po razredih. Med posameznimi razredi je med 3 in 6 metri razlike. Med najboljšim razredom A in najslabšim razredom F je 18 metrov razlike, kar je v realnih razmerah vožnje ogromno. Preostali dve oznaki na EPREL certifikatu sta še hrupnost in ekološki razred.

Certificiranje zmogljivosti pa ne vključuje nobenih drugih testov, na primer kako se ta ista pnevmatika obnaša pri zavijanju v mokrem, upira akvaplaningu, zavira v suhem, kakšen bočni oprijem dovoljuje ... Ravno zato so za kupca neodvisni vzporedni testi, ki veliko bolj realno naslavljajo dejanske okoliščine na cestah, pomembni pri izbiri pnevmatik.

Foto: Policija Avtocestna policija

Sindikat: za vožnjo po omejitvah mogoče, za kaj več ...

V sindikatu so z odzivom vodstva policije in ministrstva nezadovoljni. Strinjajo se sicer, da je izbrana pnevmatika primerna za vožnjo vozil, ki se uporabljajo za hitrosti v skladu s postavljenimi omejitvami na cestah. "Vprašanje, ki se pri tem pojavlja, je, kako delodajalec označuje nujno vožnjo in vožnjo službenih vozil pri zelo velikih hitrostih?", se sprašujejo v policijskem sindikatu. "Da je že po obstoječih testiranjih primerljivih pnevmatik, sporna pnevmatika na repu med testiranimi, je za delodajalca premalo pomembno. Zadostili so kriterijem razpisa, to je njihov odgovor, opozorilo ne nevarne lastnosti pnevmatik pri visokih hitrostih, predvsem pa na mokri cesti, pa niso ovrednotili kot resno opozorilo z naše in vaše strani."

"Nujna vožnja in sledenje najhujših kršiteljev v prometu s strani policistov predvsem na slovenskih avtocestah, ki so same po sebi zelo obremenjene, ne predstavlja običajne vožnje in ne običajne uporabe vozil pri vožnji. Vsi sklopi v vozilu so pri visokih hitrostih ekstremno obremenjene, posebej pnevmatike."

"Ne pričakujemo nakupa najboljših in najdražjih pnevmatik za delo pod ekstremnimi pogoji zato, da bi nam imena blagovnih znamk predstavljale posebno zadovoljstvo. Pričakujemo zgolj to, da se nevarne pnevmatike umaknejo iz službenih vozil, ki se za takšne vožnje uporabljajo, zaradi varnosti vseh udeležencev v prometu."

Sindikat policistov Slovenije

V sindikatu menijo, da je vodstvo policije skrb za zdravje uporabnikov vozil s temi pnevmatikami in drugih udeležencev v prometu pokazal tako, da je pri nakupu storil vse za gospodaren nakup pnevmatike, "ki je črne barve, okrogla in ima vse potrebne oznake na pnevmatiki."

Svoje članstvo zdaj pozivajo, naj vodstvo sindikata takoj obvestijo, če bodo z vozili s temi pnevmatikami udeleženi v prometni nesreči ali če bodo opazili kakršnekoli deformacije na pnevmatikah zaradi vožnje in velikih hitrosti.

Foto: Policija Provida merilnik hitrost

V teku že nov razpis, spet so pomembne le črke

Pri MNZ, ki v imenu policije izvaja nabave opreme, vztrajajo, da imajo policisti ustrezna in dovolj varna vozila s prednostjo in vozila za spremstvo, tudi zato, ker vsakih šest mesecev opravijo tehnični pregled. "Glede na to, da že sedaj v skladu z zakonom o javnem naročanju zahtevamo izpolnjevanje najvišjih standardov za zagotavljanje varnosti, bomo s to prakso nadaljevali," so dodali. 

Trenutno je tako odprt nov postopek javnega naročila za nabavo zimskih in letnih pnevmatik "z boljšim oprijemom na mokri podlagi," pri čemer so pogoji glede izbire kakovostni enaki dosedanjim razpisom. Eden od sklopov razpisa je namenjen pnevmatikam za razreda Y (do 300 km/h) in W (270 km/h), išče se 1080 kosov takšnih letnih pnevmatik, ki morajo glede zaviranja na mokrem soditi vsaj v razred C. Kot je razvidno z velikostnih oznak, policisti iščejo tudi pnevmatike za svoje paradne prestreznike BMW serije 5, ki uporabljajo 19-palčna kolesa s tehnologijo run-flat. Dodatno za zmogljivejše avte iščejo še 1.644 zimskih pnevmatik. 

Ponudniki imajo še nekaj dni časa za oddajo ponudb. Pod razpis je podpisan državni sekretar Egon Pagon, nekdanji gradbeni inšpektor.

andrej.leban@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 26

  • 17:30 12. Maj 2024.

    Tako kot imajo ''šlosarji'' za svoje delo ''švasaparat'' tako imajo tudi policisti za delo poleg prisilnih sredstev tudi vozila. In …

  • 15:56 12. Maj 2024.

    Dragi možje v modrem, če se jaz moram držat predpisov velja to tudi za vas pi mam gume, ki ne …

  • 15:46 12. Maj 2024.

    BMW z srednjo kvaliteto gum ali manj je navaden voz ,ker začne plesat po cesti ,bognedaj na naglo zavit,zabrenzat,pogoj pri …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.