Agencija Reuters je pridobila osnutek predloga nove direktive EU o cestninah, ki izvira iz kabineta nemškega transportnega ministra Andreasa Scheuerja. Nemčija namreč trenutno za pol leta predseduje svetu EU, skupaj z njo pa sta v trojki odločujočih držav še Portugalska in Slovenija, ki bo svoj polletni ciklus nastopila med julijem in decembrom 2021.
Dokument predvideva vzpostavitev poenotenega modela cestnin za vožnjo po praktično vseh avtocestah v EU, tako za avtomobile kot tovorni promet. Iz enotnega sistema bi bili izvzeti le motoristi in avtobusi.
V skladu s predlogom bi morale vse članice svoje obstoječe sisteme prilagoditi v osmih letih po nastopu veljavnosti direktive, poroča Reuters. ARD je dodatno poročal, da Scheuerjev načrtovani sistem predvideva dve možnosti obračunavanja - časovno ali glede na prevožene kilometre. To je novost, saj je znano, da si je prejšnja evropska komisija oziroma takratna komisarka za transport Violeta Bulc prizadevala za vzpostavitev sistema zgolj po prevoženih kilometrih. To pa je povzročilo veliko negodovanja v tistih članicah, ki imajo uveden vinjetni sistem, tudi v Sloveniji.
Sistem, kot ga zdaj snuje Nemčija, bi poleg dvojnega sistema omogočal rabate za vozila z nižjimi emisijami in dodatno plačilo v višini do 50 odstotkov za vožnjo po odsekih z visoko gostoto prometa.
Številne članice še ne poznajo cestnin za določene kategorije vozil. V Nemčiji je vožnja po avtocesti zastonj za osebna vozila, na Nizozemskem trenutno še vedno za tovornjake.
Težave že v "domači hiši"
A ideje ministra Scheuerja so na ostro opozicijo naletele že v koalicijski vladi CDU-SPD, saj ga je nemško ministrstvo za okolje, ki je v rokah socialdemokratov, že označilo za "napačno smer". Bojijo se dvojnega obdavčevanja glede na ogljični odtis vozila, časovno omejeno cestnino (zdajšnji vinjetni sistem) pa označujejo kot nagrado za pogoste voznike.
Podpora vseh ministrov nemške vlade je pogoj, da lahko država pošlje predlog naprej v evropsko proceduro. Scheuerja zdaj čaka iskanje kompromisa, ali pa bo moral predlog direktive počakati na kakšno notranje bolj enotno vlado.
Nemčija ima sicer za seboj bolečo epizodo poskusa uvajanja cestnin za osebna vozila na svojih avtocestah. Cestnino je prek obvoda skušala prevaliti zgolj na tuje voznike, a je evropsko sodišče lani ugotovilo, da je to v nasprotju s pravnim redom EU, zato so morali projekt ustaviti. Vmes je bilo med državo in zasebnimi podjetji sklenjenih že več pogodb.
Seveda je odličen predlog, za kogar je. Rabati za manj emisijska vozila se lepo sliši in sevda hitro kaznovat tiste, …