Trivaljni motorji so eni od najbolj razširjenih agregatov v novih vozilih, predvsem v priljubljenih kompaktnih SUV-jih, mestnih avtomobilih in tudi enoprostorcih. Že pred skoraj dvema desetletjema so trivaljnik s turbopuhalom vgrajevali v smarte, a to so bili skromno zmogljivi motorji in zato niso množično prodrli v srca kupcev. Delovne prostornine takšnih motorjev v večini primerov segajo od približno 900 kubičnih centimetrov do 1,2 litra, torej je razpon delovnih prostornin kar velik.
Trivaljniki s pomočjo turbine z močjo in pospeški niso podhranjeni, njihova prednost je, da združujejo najboljše iz sveta bencinske in dizelske tehnologije. V začetku so imeli mnogi pomisleke glede trivaljnikov s prostornino primerljivo s steklenico vode. Kmalu so tudi strokovnjaki priznali, da tako zmanjševaje motorjev predstavlja priložnost za avtomobilsko industrijo, ki se bori z zmanjševanjem izpustov škodljivega CO2 v ozračje. Poleg tega naj bi bili v primerjavi s štirivaljniki do 15 odstotkov gospodarnejši s porabo goriva. Strokovnjaki med prednostmi naštevajo še večjo prožnost agregatov, navor v nizkih vrtljajih in manjšo maso. Številni motorji, na primer Fordov Ecoboost so večkrat prejeli "avtomobilske oskarje" za najboljši agregat leta. Nazivi so zagotovo pripomogli k večji prepoznavnosti malih motorjev med kupci vozil. Kaj pa po več kot desetletju opažajo mehaniki in prodajalci rabljenih vozil? Vprašanja smo naslovili na spletnega prodajalca preverjenih rabljenih vozil DoberAvto, ki deluje v okviru AMZS. Kakšne so izkušnje mehanikov na AMZS servisih, so kakšne razlike pri vzdržljivosti v manjših in večjih modelih?
Odgovarjajo: "Težko primerjamo starejše motorje, ki so robustnejši in večji in tehnološko manj zapleteni ter posledično manj obremenjeni z ekologijo in seveda s temi novejšimi trivaljnimi motorji kjer so tudi ekološke zahteve danes, oziroma v zadnjih letih bistveno bolj zaostrene. Prav zaradi ekologije so zato pogonski sklopi bolj kompleksni. A vseeno lahko rečemo, da je osnova pri tem kako bo nek motor vzdržljiv predvsem v ustreznem in rednem servisiranju."
Glavne prednosti trivaljnikov
Kot glavne prednosti teh malih turobmotorjev, ki jim pravijo tudi mlinčki, sogovorniki izpostavljajo njihovo težo, manjši pa so tudi po dimenziji. Nekoliko cenejše je tudi vzdrževanje saj gre predvidoma v te motorje nekaj manj olja, predvsem pa je en valj manj kot v primerjavi s starejšimi štirivaljnimi motorji, "kar seveda tudi zmanjša strošek popravil, ko govorimo o na primer vžigalnih svečkah, servisu vbrizgalnega sistema goriva in podobno." Med slabosti na AMZS uvrščajo bolj nemiren tek. "Proizvajalci sicer skušajo s tehničnimi rešitvami vse skupaj omiliti a trivaljnik ima pač te svoje specifike, kar se odraža na zvoku in malce bolj nemirnem teku. Morda lahko rečemo, da so tudi nekoliko bolj požrešni pri priganjanju, če so nameščeni v težje avtomobile, ampak to je pravzaprav že zelo specifika vsakega posameznega proizvajalca in modela avtomobila," še dodajajo.
Kaj moramo kot kupci rabljenih vozil torej paziti, če se zanimamo za vozilo s trivaljnim turbo motorjem? Na Dober Avto tako kot za vsa rabljena vozila naštevajo, da je absolutno na prvem mestu zgodovina vozila in torej tudi zgodovina servisiranja. Pojasnjujejo, da so turbo motorji bolj zapleteni od atmosferskih in zato lahko tudi več sestavnih delov odpove. A v osnovi je vedno tako, da je na primer okvara turbo polnilnika posledica slabega delovanja ali okvare nekega drugega sestavnega dela motorja oziroma celotnega pogonskega sklopa. "Če na primer ni ustreznega mazanja turbine, bo seveda ta prva odpovedala. Toda razlog ni v turbini ampak v sistemu mazanja motorja. Seveda pa je pred nakupom rabljenega avtomobila nujno dobro preveriti delovanje. Vsakršni sumljivi zvoki, slabo delovanje motorja so lahko znak, da je na s pogonskim sklopom nekaj narobe."
Specifični servisi in materiali
Kako pa izbira med trivaljnikom in štirivaljnikom vpliva na stroške servisiranja? »Stroški vzdrževanja pa so celo nekoliko nižji,« pravijo na Dober Avto, ki nakup vozila s tako majhnim turbo motorjem priporočajo širokemu spektru kupcev. Pri trivaljnih motorjih so pravila uporabe in vzdrževanja enaka kot pri štirivaljnih. Najprej so se motorji našli le v manjših mestnih avtomobilih. Sčasoma pa so se ti motorji začeli pojavljati tudi v večjih in težjih avtomobilih. Še vedno velja pravilo, da dizelski motor ni najbolj primeren za kratke razdalje, saj sistem v avtomobilu, ki je narejen, da po določenem ciklu poskrbi za proces regeneracije filtra. Ampak zato je treba , da se avto pelje na nekoliko daljši razdalji po recimo avtocesti, v nasprotnem primeru se DPF filter zamaši in lahko nastanejo dodatni visoki stroški popravila.
Nasvet Dober Avto
glede tega, kakšno gorivo je priporočljivo točiti v turbo bencinske trivaljnike? Je priporočljivo več oktansko gorivo?
Večoktansko gorivo prinese nekaj boljši izkoristek oziroma več moči. Je pa seveda dražje! Sicer ti motorji ne zahtevajo drugačnega ali boljšega goriva, to, ali imajo tri ali štiri valje nima nobene povezave s tem, katero od omenjenih goriv je treba točiti v posodo za gorivo.
"Opozorili pa bi, da so servisi in materiali ter predvsem olje lahko zelo specifični za trivaljne motorje in je to treba upoštevati. Se pravi nekaj, kar je neki mehanik ali domači mojster pod kozolcem, če se lahko tako izrazimo vgrajeval leta in leta v vozilo stranke ni nujno da je še vedno enako, ko govorimo o teh novih motorjih. Tu lahko pride do večjih težav in seveda dragih okvar," pravijo na AMZS, kjer kupce pomirjajo, da je pri uporabi vse enako kot pri predhodnih avtomobilih s turbo motorji. Velikost motorja ne vpliva na obremenitve med vožnjo. "Kdor svojemu avtomobilu hoče dobro bo poskrbel, da se ta dobro ogreje predno ga polno obremeni in enako tudi ko se ustavi in ugasne motor."
Nekaj preverjenih rabljenih s trivaljim motorjem
Tudi kar zadeva okvaro turbine AMZS mehaniki ne opažajo razlik v primerjavi z večjimi turbo motorji. "Z novimi tehnologijami so napredovali tudi materiali in če je motor z vsemi sklopi dobro zasnovan ne bo nobenih posebnih težav. Najbolj pomembno je, da je bil avto ustrezno vzdrževan, da je bilo uporabljeno ustrezno olje, filtri in ne neki poceni nadomestki ali ponaredki."
Pri bajti imamo samopolnilni toyotin hibrid s 184 KM sistemske moči in 2 bencinska, 3valjni VW s 116 KM in …
Enostaven odgovor na zastavljeno vprašanje je NE
Včasih smo vozili fičkote in podbno 750 kubični,peglica še manj ,danes pa je problem narediti napreden motor v teh zmogljivostih,lahko …