Izkušeni strokovnjak na področju pnevmatik in vulkanizerstva Boštjan Gorc iz podjetja Špan nam je odgovoril na 10 pomembnih vprašanj, povezanih z zimskimi pnevmatikami.
Zakaj ljudem ne bi priporočali, da sami, doma, menjajo letne pnevmatike za zimske?
Zavedati se moramo, da pnevmatike omogočajo edini stik vozila s cestiščem. Mi se zavedamo odgovornosti, ki jo to tudi prinaša. Zato mora osebje poskrbeti za profesionalno premontažo, pregledati mora tudi vitalne dele podvozja in stranko opozoriti, če opazijo kar koli nenavadnega. Dnevno se srečujemo s poškodbami pnevmatik, ki lahko kmalu povzročijo tudi nesrečo. Verjetno tudi zdravja ne prepuščamo sami sebi, temveč se v primeru težav obrnemo na strokovnjaka – zdravnika.
Katere so največje težave, s katerim se soočate vulkanizerji pri tistih, ki sami ne poskrbijo za profesionalno premontažo? Koliko polomljenih senzorjev za merjenje tlaka v pnevmatikah ste videli in kakšna je škoda, če jih polomimo?
Najpogostejše so poškodbe povezane s trkom vozila z robniki. V tem primeru prihaja do poškodb platišč, poškodb pnevmatik in tudi do poškodb na podvozju. Tako pride do neenakomerne obrabe pnevmatik, slabšega stika s podlago. Posledično tudi bistveno daljše zavorne poti. Z zlomljenimi senzorji se srečujemo predvsem pri strankah, ki so pnevmatike menjavale pri za to neusposobljenih mojstrih. Pri nas smo prvi uvedli premontažo pnevmatik z robotom. Popolnoma nova generacija montirnih premontažnih strojev kaže, v katero smer gre razvoj v gumarski industriji. Robot je namenjen premontaži najzahtevnejših nizko-presečnih pnevmatik in velikih ter dražjih aluminijastih platišč. Namenjen je montaži vseh kompletov gum, ki imajo vgrajen senzor za nadzor tlaka.
Imam pet let staro zimsko pnevmatiko, s katero sem prevozil 20 tisoč kilometrov. Profila ima še povsem dovolj. Naj jo uporabljam še eno zimo?
V konkretnem primeru je najboljše, da pnevmatiko pregleda vulkanizer. Ocena ali je profila dovolj, ali ne, je najbolje prepustiti strokovnjaku. So tudi stranke, ki pri treh milimetrih profila vztrajajo, da želijo takšne pnevmatike imeti na vozilu. Zavedati se moramo, da je velika razlika med zakonsko dovoljeno pnevmatiko in novo pnevmatiko. Zakonsko ustreznih štiri milimetre, se šteje za zelo nizko globino profila, pri kateri se zavorna pot podaljša kar za 50 odstotkov.
Kdaj je pnevmatika res prestara in ne zagotavlja dovolj oprijema, čeprav ima dovolj profila?
Če se na pnevmatiki poznajo poškodbe, ali so na njej vidne razpoke, potem se obvezno odločimo za zamenjavo. Ne glede na globino profila. Same pnevmatike lahko sicer zdržijo tudi 6 let ob primerni obrabi.
Pnevmatike skladiščim doma v garaži, na kartonu. Je to dobro ali ne?
Težko je podati odgovor, ne da bi si ogledali, kako so pnevmatike hranjene. Pomembno je, da so primerno zložene, druga na drugi. Na pnevmatiko najslabše vpliva sonce oz z njim povezani UV žarki. Ti vplivajo na hitrejše staranje pnevmatik. Za skladiščenje je tako pomembno, da so v temnem prostoru, na primerni temperaturi, primerni vlažnosti in brez prisotnosti agresivnih sredstev. Najslabše je pnevmatike hraniti v kurilnici na toplem, po možnosti izpostavljene neposredni sončni svetlobi ali celo kakšnim kemikalijam v neposredni bližini.
Je dovolj je, da samo zamenjam pnevmatike in jih ne centriram? Kaj s tem pridobim oziroma izgubim?
Centriranje ali bolje rečeno uravnoteženje pnevmatik in platišč je izravnavanje sil glede na os platišča, ki se pojavijo pri vrtenju zaradi neenakomerne razporeditve mase tako na pnevmatiki kot na platišču. Neuravnoteženost se pri vozilu kaže kot tresenje, ki se prenaša preko volana in karoserije. Pri premontaži je tako obvezno tudi centriranje, saj le to omogoča optimalne vozne lastnosti.
Ali res velja pravilo, da se menjajo pnevmatike od zadaj naprej? Zakaj?
Sprednje gume so na večini vozil bistveno bolj obremenjene, saj ima večina avtomobilov pri nas pogon spredaj, obenem pa morajo gume tudi usmerjati avtomobil. Tako se prednje pnevmatike bolj obrabijo. In mnogo lastnikov tako prestavi prednje (bolj obrabljene) pnevmatike na zadnjo os. Za optimalne vozne lastnosti je pomembno, da imamo čim bolj enakomerno obrabljene pnevmatike. Zelo obrabljene pnevmatike na zadnji osi bodo namreč v kritični situaciji vozilo še bolj odnesle iz želene smeri, ker ne bodo imele oprijema.
Zakaj so nove pnevmatike premazane s premazom?
Pnevmatike so pred prvo vgradnjo opremljene s posebnim premazom, ki jih ščiti pred staranjem. Le ta zaščitni sloj se iz pnevmatik spere, ko pride do uporabe. Številne stranke so namreč prepričane, da je DOT oznaka, ki pomeni datum izdelave pnevmatike, najpomembnejša. Pomembno je, kdaj je bila pnevmatika nameščena na vozilo. Če je bila pred tem primerno skladiščena in zaščitena, se namreč lahko brez skrbi namesti s starejšo DOT oznako.
Za pnevmatiko pa že ne bom dal 100 evrov, če jo dobim za 20 evrov. Zakaj na pnevmatikah ne gre varčevati?
Kot že rečeno so pnevmatike edini stik vozila s podlago. Danes ima kupec res široko izbiro pnevmatik in tako ob pomoči strokovnjaka najde zase najustreznejšo pnevmatiko. Zakaj ne gre varčevati? Vsak izmed nas se zelo dobro spomni, kako s čevlji z nizkim profilom. Le ti enostavno zdrsnejo na ledeni podlagi. Povsem drugače je, če imamo obute zimske čevlje z globljim in bolj agresivnim profilom. Podobno je s pnevmatikami in treba je najti primerno “obutev” za svoje vozilo.
Letos bom pa kupil kar rabljeno pnevmatiko. Bom tako privarčeval. Kaj bi takemu vozniku dejal izkušeni vulkanizer?
Treba je omeniti, da je pri nakupu rabljenih pnevmatik zelo velik razpon. Od tistih, ki so skoraj nove, do tistih, ki so le še za na odpad. Če si jih stranka lahko privošči, si seveda naj kupi nove pnevmatike. V primeru nakupa rabljenih pnevmatik pa je pomembno, da se le te pnevmatike prej temeljito pregledajo. Se preveri, ali so bile kje poškodovane in ali je profil enakomerno obrabljen.
Glede na to, kako se slovenčki dajo na....nit, bodo lobiji kmalu zahtevali da se zavore menjajo na vsako leto, ker …
A kje piše da je to plačan oglas? Ker bi moralo! Kupil sem že rabljene gume, menjam jih sam itd...seveda …
Še ta teden je bil na tem portalu članek, kako bodo nekateri avtomobili čez nekaj let izginili iz naših salonov …