Pa je res tako? Danes brizgalni tiskalnik in avtomobil nimata še nič skupnega, že v nekaj letih pa se bo v velikoserijska vozila začela vgradnja sistema poenostavljene, hitre in čiste menjave olja s kartušami. Kot to že dolgo poznamo pri ink-jet tiskalnikih.
Pri Castrolu so zato leta 2015 predstavili koncept oljne kartuše Nexcel. Koncept menjave olja v 90 sekundah. V štirih letih od predstavitve je ideja dozorela, opravljeni so bili številni testi, Nexcel kartušo pa so vgradili tudi v maloserijski avtomobil.
Superšportnik aston martin vulcan je dokazal, da se sistem kartuš odlično obnese tudi pri tako ekstremnih dirkaških pogojih, kot so na primer pojemki sil pri 1,8 G, v testni fazi pa so dosegali pretok olja skozi kartušo celo 600 litrov na minuto, kar je daleč več, kot bi potreboval katerikoli motor v klasičnem potniškem avtomobilu. Pri znamki Aston Martin resno razmišljajo, da bi v vse svoje modele začeli serijsko vgrajevati Nexcel oljne kartuše.
Tudi izkušeni mehaniki za menjavo olja na avtomobilu potrebujejo vsaj 20 minut. Avto je treba dvigniti, s posebnim ključem odviti vijak, pustiti, da olje povsem odteče, zamenjati filter, nato pa skozi drugo odprtino naliti olje do priporočene meje. Pri proizvajalcu motornih olj Castrol so prišli na idejo, da bi celoten postopek menjave olja močno pospešili in ga naredili podobnega denimo menjavi kartuše za črnilo na tiskalnikih.
Andreas Koutsohionis iz družbe Castrol je na tehnološki konferenci, ki jo je GMT organiziral konec januarja za mehanike in druge strokovnjake s področja vzdrževanja vozil, povedal, da so do danes že uspeli standardizirati modularno tehnologijo umestitve in menjave oljne kartuše. Ta bo prilagojena širokemu krogu vozil in proizvajalcev. Tako z nekaterimi proizvajalci lahkih gospodarskih vozil že pripravljajo integracijo Nexel kartuš za prihajajoče velikoserijske modele. Po Koutsohionisovih besedah tako lahko že kmalu po letu 2020 že pričakujemo prihod prvih vozil z Nexcel kartušami v Slovenijo.
Prednosti je veliko
Kakšna je danes standardna menjava olja pri avtu? Serviser mora dvigniti vozilo ali zlesti pod njega, pod vozilom odviti oljni čep in skušati uloviti olje s kar najmanj polivanja. Nato pa mora v predelu motorja še z orodjem odviti in zamenjati oljni filter, kar je prav tako vse prej, kot čisto opravilo, hkrati mora še ustrezati zahtevam proizvajalca. Šele nato sledi dolivanje olja, pri čemer je treba paziti na pravilno količino doziranja glede na model motorja.
In kakšne bodo prednosti menjave olja po tehnologiji Nexcel? Obstajajo najmanj tri pomembne razlike v primerjavi s klasično menjavo. Prva je enostavnost menjave. Pri novem načinu je treba v predelu motorja pod motornim pokrovom le sprostiti oljno kartušo z zbranim oljem, jo z vgrajenim držalom dvigniti in na njeno mesto vstaviti drugo. Celotna menjava olja pri vozilu se tako zgodi v komaj minuti in pol!
Druga prednost je čistost postopka. Pri menjavi zaradi zgradbe kartuše s samodejno zaporo dovodov ne pride do nikakršnega polivanja, tudi mehanik ohrani povsem čiste roke. Sama kartuša vsebuje hkrati tako oljni filter kot tip in količino olja, ki je že vnaprej prilagojeno posameznemu tipu vozila.
Za mnenje o kartušah Nexcel smo vprašali tudi trikratnega Mehanika leta Primoža Rožnika, ki je danes tehnični inštruktor pri podjetju GMT
Nexcel kartuše so za sedaj bolj v razvojni fazi in realnost pri nekaterih vozilih. Njihova prednost je v prihranku časa, potrebnega za zamenjavo olja in oljnega filtra, čistosti postopka in bolj nadzorovanemu ravnanju z odpadnim oljem in filtri. Koliko bo tega v prihodnosti za zdaj še ne vem.
Tretja prednost pa je ekološkost. Z zaprtimi oljnimi kartušami in odpadnim oljem v njih je precej enostavnejše manipulirati. Vsako kartušo je mogoče znova uporabiti, celotno odpadno olje iz vozila pa bolj preprosto in nadzorovano zbirati za nadaljnjo reciklažo. Hkrati integracija olja in filtra na enem mestu pomeni tudi, da se olje po zagonu motorja segreje hitreje in tako pomaga pri boljši zaščiti motorja ter znižanju porabe goriva.
Cena ostaja enaka
Koutsohionis je poudaril, da za končno stranko storitev menjave olja s kartušami Nexcel ne bo nič dražja od klasičnega načina. Postopek menjave kartuš z oljem in filtrom je sicer tako preprost, da bi ga lahko brez težav opravljali tudi vozniki sami, vseeno pa je Koutsohionis glede na raziskave, ki so jih opravili pri Castrolu, prepričan, da bodo lastniki veliko raje prepustili to opravilo strokovnjakom med postopkom servisiranja.
5 min. dela =60 minut plačila = 35 EUR + ddv????'?
Jaz bom olje in oljni filter kar sam menjal na elektro motorju...
Mehanik bo rekel kjer si menjal skatlo z oljem naj ti menjajo se sklopko in popravijo podvozje...jaz imam zadosti dela …