Miti o samodejnih menjalnikih ne držijo

Foto: Gregor Prebil
Foto: Gregor Prebil
Delež prodanih vozil s samodejnimi menjalniki v primerjavi z modeli z ročnimi menjalniki, razen v segmentu premium vozil, ne presega 10-odstotkov tržnega deleža. Vzrok za to so še vedno tudi predsodki voznikov, ki temeljijo na mitih o samodejnih menjalnikih, češ, da so z njim avtomobili dolgočasni, da so na voljo le v dragih avtomobilih, da porabijo več goriva, da so dragi za vzdrževanje … Ali res držijo?
Oglej si celoten članek

Še vedno je velik predsodek pred samodejnimi menjalniki tudi strah, saj se veliko voznikov z njimi še ni spoznalo.

Pri Peugeotu Slovenija so nas zato povabili na karavano „avtomatikov“, kjer smo imeli na atraktivnih cestah po Notranjskem, Posavju in Dolenjski, priložnost spoznati tretjo generacijo Peugeotovega avtomatskega šeststopenjskega menjalnika (EAT6), ki ga vgrajujejo v celotno paleto osebnih vozil: 208, 2008, 308 in 308 SW, 3008, 5008, 508, 508 SW in 508 RXH.

V nižjih razredih so še vedno izjema

Pri Peugeotu Slovenija so razgrnili statistiko trga prodaje vozil s samodejnimi menjalniki v Sloveniji. Še vedno so v večji meri (38 odstotkov) prisotni zgolj v premium razredu, torej od D segmenta naprej, katerega pripradnik je model 508. V nižjih razredih so še vedno redkost (nikjer delež ne presega 10 odstotkov).

Pri Peugeotu so zato navedli štiri mite, zaradi katerih naj bi ročni menjalniki še vedno prevladovali nad samodejimi, a ne držijo več.

Foto: Gregor Prebil Peugeotova karavana avtomatikov

Prvi mit

Samodejni menjalniki so na izbiro samo pri dražjih vozilih v višjih segmentih.

Pri Peugeotu Slovenija pravijo, da temu ni tako, saj je njihov samodejni šeststopenjski menjalnik na voljo v skoraj celotni paleti modelov, od 208 do 508, tako v kombinaciji z bencinskim trivaljnim 1,2-litrskim PureTech motorjem z 81 kilovatov moči (110 KM) za modela (208, 2008), oziroma z 1,2-litrskim e-THP motorjem z 96 kilovatov moči (130 KM) za model 308, kot 1,6-litrskim štirivaljnim turbobencinskim THP motorjem z 121 kilovatov moči (165 KM), ki ga vgrajujejo v modele (308, 3008, 5008 in 508). Avtomatski menjalnik je sinhroniziran tudi z 1,6-litrskim turbodizelskim motorjem BlueHDi z 88 kilovatov moči (120 KM) za modele (308, 3008, 5008 in 508) in 2,0-litrskim turbodizelskim motorjem BlueHDi z 110 kilovatov moči (150 KM) za model 308, in z 133 kilovatov moči za modela 308 in 508.

Drugi mit

Vozilo s samodejnim menjalnikom porabi več goriva.

Foto: Gregor Prebil Peugeotova karavana avtomatikov Največji napredek pri najnovejši generaciji samodejnih menjalnikov je peugeotovim inženirjem uspel na področju nižje porabe goriva in emisij CO2. V primerjavi z drugo generacijo avtomatskega menjalnika je zasnova enaka, a so pri tretji generaciji (EAT6) izboljšali oljno črpalko, notranje trenje posameznih delov, s čimer so omogočili manjši upor menjalnika in hitrejše prestavljanje pri nižjih vrtljajih, kar se kaže z bolj uglajeno in bolj tiho vožnjo ter boljšim pospeševanjem.

Glede na tehnične karakteristike so danes samodejni menjalniki ekološko zelo enakovredni ročnim. Iz homologacijskih podatkov je moč razbrati, da je največja razlika med ročnim in samodejnim menjalnikom pri modelu 2008 s turbobencinskim trivaljnikom, ki je 0,4 litra v prid ročnega menjalnika, medtem, ko je poraba pri 88 kilovatnem turbodizlu v primeru samodejnega menjalnika v povprečju celo za 0,1 litra nižja kot pri ročnem prenosu.

Tretji mit

Vzdrževanje je dražje.

Pri Peugeotu Slovenija navajajo, da so stroški in plan vzdrževanja, torej kontrolni pregled, zamenjave tekočin in filtrov … enaki za ročni in avtomatski menjalnik.

Četrti mit.

Vožnja z avtomatskim menjalnikom je "dolgočasna“

Primerjava homologacijskih podatkov vozil znamke Peugeot razkriva, da je pri nekaterih modelih pospešek s samodejim menjalnikom boljši, pri drugih slabši. 308 s trivaljnim turbo bencinskim agregatom v primerjavi z enakim motorjem z ročnim menjalnikom z mirovanja do 100 km/h pospeši 1,4 sekunde hitreje, prednost ročnega menjalnika pri pospeševanju je najbolj izrazita pri modelu 5008 z 1,6-litrskim turobdizelskim agregatom z 88 kilovatov moči (120 KM), kjer v primerjavi s samodejnim do 100 km/h pospeši za 0,7 sekunde hitreje.

Foto: Gregor Prebil Peugeotova karavana avtomatikov

Današnji samodejni mejalniki, kot je EAT6, poleg funkcije drive, ki omogoča, da računalnik sam določa, kdaj in pri katerih vrtljajih bo menjalnik prestavljal, ponujajo še funkcijo ročnega pretikanja, bodisi s prestavno ročico ali obvolanskima ročicama, peugeotovi samodejni šeststopenjski menjalniki ponujajo tudi športni način pretikanja. S pritiskom na tipko S ob ročici menjalnika, ko je funkcija vklopljena, se to vozniku izpiše na zaslonu med merilniki, se način prestavljanja spremeni. Računalnik dovoli, da se motor zavrti v višje vrtljaje in prestavlja kasneje, kar omogoča bolj dinamično vožnjo.

Robotizirane menjalnike opuščajo

Pri Peugeotu še vedno uporabljajo tudi robotizirani ročni menjalnik, ki je v osnovi klasični ročni menjalnik z dodanimi aktuatorji za prestavljanje. Njegova prednost je nižja masa, ki je za več kot polovico manjša od klasičnih menjalnikov, a je slabost ta, da so reakcije menjalnika daljše. Zato ga Francozi že opuščajo, s prihodom Euro6 motorjev in EMP2 platforme pa so razvoj usmerili v klasični šeststopenjski avtomatski menjalnik. Nekateri drugi proizvajalci poznajo še dvosklopčni samodejni menjalnik in CVT brezstopenjski menjalnik, a pri Peugeotu trenutno največji potencial vidijo v klasičnem avtomatskem menjalniku, ki ima šest stopenj prenosa, Peugeotov inženir pa nam je v pogovoru na salonu v Frankfurtu povedal, da bo kmalu na voljo tudi osemstopenjski menjalnik. Slednji bo omogočil še bolj idelano lovljenje najprimernejših vrtljajev motorja in vožnjo v idelani prestavi.

Od 600 do 1300 evrov dražji od ročnega menjalnika

Foto: Gregor Prebil Peugeotova karavana avtomatikov Na Peugeotovi karavani avtomatikov smo preizkusili šest vozil, vsa so bila opremljena s klasičnim šeststopenjskim menjalnikom z novim računalnikom za prestavljanje in s tehnologijo quick shift, ki omogoča za 40 odstotkov hitrejše prestavljanje.

Boljši odziv menjalnika so dosegli s kompaktnim toroidnim konverterjemin, izboljšanim filtriranjem olja za prestavljanje pri nižjih vrtljajih, menjalnik pa je kombiniran tudi s sistemom Stop&Start, s čimer so znižali porabo in emisije.

Zgradba samodejnega menjalnika je v primerjavi z ročnim menjalnikom veliko bolj kompleksa. Če bi razstavili vse dele samodejnega in ročnega menjalnika na mizi in bi primerjali njihovo število, bi takoj dobili sliko, zakaj so samodejni menjalniki dražji od ročnih. A je tudi razkorak med cenami vse manjši. V primeru 308-ice je doplačilo za samodejni menjalnik v povprečju okoli 600 evrov. Zelo sprejemljivo, če vemo, da so glavne prednosti samodejnega menjalnika enostavnejša, bolj sproščena in varna vožnja, saj ima voznik roke vseskozi na volanu, ni mu potrebno pritiskati sklopke in prijemati ročice.

Menjalnik se uči voznikovega sloga vožnje

Model 308 smo s samodejnim menjalnikom preizkusili v petvratni različici s turbo bencinskim trivaljnikom z 96 kilovatov moči (130 KM) in 1,6-litrskim turbodizelskim štirivaljnikom z 88 kilovatov moči (120 KM), ki je bil vgrajen v karavansko različico.

Prednost trivaljne bencinske enote je umirjeno delovanje, a na željo voznika močno vleče že pri zelo nizkih vrtljajih, od okoli 1.500 vrtljajev naprej. Samodejni menjalnik zagotavlja gladko in hitro prestavljanje. Nekaj kasneje prestavlja zgolj iz četrte v peto na avtocesti, ko se zavrti v nekoliko višje vrtljaje, da pridobi na hitrosti. V kombinaciji z majhnim volanom v 308 in samodejnim menjalnikom je vožnja lahko tako udobna, kot zelo športna. Na ovinkasti cesti od Mokronoga proti Sevnici se je 308-ca s trivaljnim motorjem izkazala za zelo dinamično. V načinu S je prestavljanje kasnejše, saj se vozilo zavrti v visoke vrtljaje, a nikoli tako visoko, da bi trpela ušesa potnikov. Vsaj enako dobro se je trivaljnik v kombinaciji s samodejnim menalnikom obnesel v najmanjšem modelu 208, saj omogoča zelo dinamično vožnjo, prestavljanje pa je bilo kljub temu, da smo se vozili v klanec gor in dol, natačno. Le ko sem se vozil čez prelaz Strma reber, kjer smo se iz nadmorske višine 993 metrov po 20-ih serpertinah spustili na nadmorsko višino 300 metrov, sem moral iz samodejnega načina drive, prestaviti ročno v nižjo prestavo.

Koz zanimivost nam je peugeotov tehnični strokovnjak pojasnil, da računalnik vozila na dolgi rok, na določeno število prevoženih kilometrov posname obnašanje voznika, spozna njegov slog vožnje in temu primerno prilagodi način prestavljanja.

Menjalnik zelo dobro sodeluje tudi z dizelskim motorjem. Vožnja ni tako športna kot pri bencinarju, a se je izkazal za dovolj agilnega, da nismo pogrešali ročnega pretikanja, medtem, ko v kombiaciji z večjimi modeli omogoča mirno križarjenje po avtocesti.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 11

  • 22:42 9. Oktober 2015.

    no ja, po pravici tudi škodljivec ni neki biser od avta....

  • 17:07 9. Oktober 2015.

    Zadnih 5let si lastim automatika in negrem vec na rocnega. Voznja udobna in brez prestavljanja pred ovinki,klanci,prehitevanjem,... v glavnem super. …

  • mib
    14:45 9. Oktober 2015.

    Vožnja, sploh na dolge ture super. Priporočam pa da se na daaaleč izognete OPLOM z avtomatskimi menjalniki!!! Pri 100 000 …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.