Vrhunska pametna naprava na štirih kolesih? Potujoča spa kabina z gibljivimi sedeži in barvno terapijo? Sogovornik, ki se nikoli ne naveliča šoferjevih ukazov in kapric ter jih celo zna uganiti? Veliko je primerjav, ki govorijo o posebnostih novega mercedesa razreda A. V osnovi je seveda še vedno avto, ki pa je poslanstvo premikanja ljudi med dvema točkama ob vsem, kar ponuja in omogoča, pripeljal do novih razsežnosti.
Je namreč oprijemljiv produkt vseh tistih sprememb, ki jih napovedujejo avtomobilski strategi ne glede na znamko v zadnjih letih: premik k stalno povezljivim in izredno varnim avtomobilom, ki bodo omogočali vse bolj avtonomno vožnjo, hkrati pa ne bodo nujno v lasti le enega človeka.
Pet ključnih poudarkov mercedes-benza A
- Popolnoma nova generacija najmanjšega mercedesa premika mejo, kar smo glede udobja in naprednosti doslej videli pri kompaktnih kombilimuzinah. Zvezda razreda S v dimenzijah "malega" razreda A.
- Gladek zunanji dizajn, v fantastični notranjosti pa tehnološki stampedo, zapakiran v dva lična zaslona.
- Že v osnovi zelo dobro poskrbi za kombilimuzinsko udobje, z doplačili pa se prelevi v kabino vsestranskega udobja.
- Za začetek trije motorji, pri katerih moč določa tudi tip podvozja. Meni najljubši je A 200. Prihajajoči AMG obljublja presenečenje.
- Cene se pričnejo tik pod 30 tisočaki, z dodatno opremo bodo krepko preko. Še en dokaz, da govorimo o premijcu prvega razreda.
Novi A je občutno zrasel v dolžino, saj je presegel mejo 4,4 metra in s tem konkretno prerasel oba glavna tekmeca, BMW serijo 1 in audija A3. Tako kot pri večjem sorodniku CLS je tudi za A-ja že značilno spremenjeno stuttgartsko oblikovno narečje, ki skuša še bolj poudarjati proporce in čiste linije. Slednje je pri manjših avtomobilih, pri katerih smo navajeni izrazito poudarjenih izboklin, še posebej težko, a oblikovalcem pod vodstvom "Roberta Leznika" (tako "našega" Lešnika imenujejo v Mercedesovem PR oddelku) je uspel zelo lep in gladek dosežek.
Prednje luči skupaj z nizkim nosom pustijo zelo dinamičen vtis, temu lepo sledijo mišičasti boki in zadek, ki ga zaključujejo dvodelna svetila. Pri obliki ni nobenega naključja, vse je tesno povezano z aerodinamiko (koeficient upora 0,25), uporabnostjo (večje odprtina prtljažnika, lažje vstopanje, ožji strebrički za boljšo preglednost ...), ali z vgrajeno tehnologijo (skriti senzorji krog in krog avta). Vse to nudi A serijsko, še veliko več raznih oblikovnih dodatkov in personalizacije, ki mu zvišujejo zunanjo karakternost, pa ponuja v različnih paketih ali samostojno na seznamu doplačil. Platišča merijo med 16 in 19 palci.
Sedeti med vožnjo v A-ju navduši že od prvega stika dalje. Od po tej plati precej bledega predhodnika gre za res velikanski premik naprej v vseh pogledih. Za prvi "uau" efekt seveda poskrbi digitalizirana armaturna plošča, če ji sploh tako še lahko rečemo. Sestavljata jo dva prostostoječa združena zaslona, ki stopnjujeta nivo in množičnost možnih vsebin skladno s tem, kako velika sta. Začne se pri kombinaciji 7 (levi) : 7 (desni) palcev, nadaljuje s 7:10 in konča pri 10:10 palcih. Sam sem imel stika le s funkcijsko prepolnim 10:10, saj pri Mercedesu za čim boljši prvi vtis še niso želeli pokazati siromašnejših dveh kombinacij.
Digitalni zaslon pred voznikom ima (lahko) tudi audi A3, vendar Mercedesova rešitev zaradi stikajočih se zaslonov deluje kot en velikanski tablični vmesnik, ki ga je mogoče prosto prilagajati po svojih željah. Se sliši preveč komplicirano, predvsem za starejšo generacijo? Ni problema, daljši pritisk na fizični gumb na volanu bo izgled vedno vrnil v originalno stanje.
MBUX platforma, kot pri Mercedesu imenujejo povsem nov grafični vmesnik, omogoča vse tipične servise, kot smo jih vajeni od klasičnih infozabavnih sistemov, vključno z internetom. Njegova posebnost pa je virtualni pomočnik oziroma pomočnica po zgledu OK Googla, Applove Siri ali Windows Cortane. Prebudi ga besedna zveza "Hi, Mercedes", nato pa mu je mogoče z glasom naložiti različne naloge, od upravljanja s klimo in odpiranja strešnega okna do iskanja stikov, prave radijske postaje, najljubše pesmi ...
Zakaj je drugačen od glasovnega ukazovanja, ki smo ga v avtomobilih poznali doslej? Prepoznava govora je skladno z velikim tehnološkim prebojem na tem področju v zadnjih letih veliko boljša, Mercedesova pomočnica se sproti uči posebnosti v navadah in govoru uporabnika, za svoje delovanje se lahko (ob strinjanju uporabniku) zanaša na zunanji podatkovni oblak. "I am bored", in že poišče živo glasbo. "I am cold", in že zviša temperaturo v avtu. "Do I have to wear glasses tomorrow?" in že odžebra vremensko napoved za trenutno lokacijo. Zelo je koristna pri hitrem vnosu destinacij v navigacijsko napravo, če le gre za angleščini razumljivo POI točko. Pa še kakšen duhovit odgovor lahko pričakuje uporabnik. Uganili ste, slovensko (še) ne zna …
Prav nenavadno se zdi, da je pri Mercedesu njihov "tamali" trenutno najnajprednejši avto. Pravzaprav je v A-ju na povprečni centimeter dolžine verjetno zgoščene največ tehnologije v avtomobilskem svetu doslej.
Druga posebnost oziroma korak naprej je pri kakovostni izdelavi (poglejte si samo "turbo" zračnike, na otip so enako kakovostni kot na izgled), tretji pa se tiče prostornosti. Tudi zadaj, saj mi je za voznikovim sedežem, nastavljenim za povprečno velikega voznika, ostajalo povsem dovolj prostora za kolena. Dodano vrednost A pokaže v detajlih, kot je zadnja klop, ki se deli po tretjinah, ali pa glede prtjlažnika pravilnih oblik, kjer je še bolj kot na 370 litrov povečana kapaciteta pomembno, da gre vanj sedaj več velikih kosov. Natančni Nemci navajajo dva dodatna zaboja piva. Prva opažena zamera? Da nima strešnih držal za roke.
Ena glavnih posebnosti A-jeve notranjosti pa je njegova aktivna skrb za dobro počutje potnikov. Nudi tri različne tipe sedežev, pri čemer tisti najboljši nudijo posebno funkcijo subtilnega premikanja med vožnjo, kar preprečuje, da bi se telo "zasedelo." Pri Mercedesu jih imenujejo kinetični sedeži. Omenili smo že virtualnega asistenta, posebnost je tudi močan poudarek na barvah. Po avtomobilu so množično razporejene LED diode, ki svetijo v kar 64 odtenkih. Za vsak teden v letu po ena, pa še bi jih ostalo za nekaj mesecev.
Med aktivno skrb bi lahko umestil tudi več deset različnih asistenčnih sistemov, ki skrbijo za varno in sproščeno vožnjo: serijski radarski tempomat, prepoznavanje pešcev in kolesarjev, tudi takšnih v mrtvem kotu pri ustavljenem avtu, kar je novost v avtomobilskem svetu, pa polavtonomna vožnja, ki dodatno omogoča samodejno menjavo pasov na avtocesti, 360-stopinjski pogled kamer …
Tu so napredni matrični LED žarometi (serijsko ima avto halogenske glavne luči), nekaj posebnega pa je možnost dodatne kamere na vetrobranskem steklu (vseh skupaj ima avto lahko kar sedem kamer!), ki je odgovorna za pomoč navigaciji. Na križišču, ko je potrebno spremeniti smer, se na osrednjem zaslonu pokaže živa slika izpred avta, na njej pa narisani smerokazi in hišne številke objektov, tako da je praktično nemogoče zgrešiti pravilni izvoz ali ulico. Seveda je potrebno za veliko teh pomagal seči globoko v žep.
Mercedes A je eden najbolj v oblak povezanih avtov na svetu v tem hipu. V ta namen izkorišča navigacijsko platformo Here, pri kateri sodelujeta tudi BMW in Audi. V skladu s car-to-X tehnologijo se tako v avto od drugih vozil (trenutno le mercedesov) pretakajo "živi" podatki o stanju na cestah in morebitnih nevarnostih (sprožen ESC sistem v vozilu).
Ko vozijo po mestnih ulicah, senzorji mercedesov samodejno iščejo prosta parkirna mesta, te podatke pa nato pošiljajo v skupno rabo, tako da lahko uporabnik ve, kje bo v tistem hipu našel mesto za avto. V celotni ekosistem je vključena aplikacija za pametne naprave, ki omogoča nadzor na daljavo nad vozilom in enostavno vnašanje podatkov, recimo v navigacijo.
Telefon lahko pri razredu A služi tudi namesto ključa, saj je mogoče pooblastiti do pet uporabnikov, ki avto odklenejo in zaženejo brez ključa. Še noben drug model doslej ni bil tako pripravljen na vse bolj aktualno delitveno ekonomijo.
Aja, motorji!
Morda je po pogonski plati novi A še najbolj konservativen, saj v tem hipu še ni govora o kakšni elektrifikaciji, čeprav bi jo potihem že pričakovali. So pa tudi klasični motorji tehnično zelo izpopolnjeni. Na začetku bodo slovenskemu trgu na voljo tri oznake: A 200, A 250 in A 180 d.
Pri A 200 gre za povsem nov, 1,33-litrski bencinski štirivaljnik, ki zmore moč 120 kW (163 KM). Za svoje učinkovito delovanje uporablja vrsto tehnologij, med drugim tudi samodejno izklapljanje dveh valjev. Na prvi testni vožnji se je izkazal kot zlata sredina med močjo in stroški in je moja prva izbira.
Drugi nosilni model po prodaji bo na začetku A 180 d, oziroma 1,5-litrski dizelski motor s 85 kW (116 KM). Pri tem motorju, ki izvira iz Renaulta, je že serijski sedemstopenjski menjalnik. Najbolj športen A pa bo v tem trenutku tisti z dvolitrskim bencinarjem in 165 kW (224 KM). Za razliko od vstopnih modelov ima športno vpetje zadnje preme, serijski je dvosklopčni 7G-DCT menjalnik. Od jeseni bodo na voljo tudi štirikolesni pogoni in dodatne (cenejše) motorne različice, morda pa že tudi AMG.
V Slovenijo prihaja A že na začetku maja, osnovna cena za A 200 do prihoda cenejših motornih izpeljank bo 29.340 evrov. Že letos naj bi navdušil sto Slovencev in Slovenk.
Razred A je v štirih generacijah prehodil dolgo pot. Sredi 90.-ih je začel kot mali enoprostorec s poporodnimi težavami pri izogibanju losov, v predzadnji generaciji, ki je svetovno predstavitev doživljala leta 2012 na slovenskih cestah, pa se je že prelevil v dinamično kombilimuzino po meri mlajših kupcev. Zdaj je tu novi A, za volan katerega smo prvič sedli v hrvaškem Trogirju, saj si je prav pisano hrvaško riviero Mercedes izbral za lokacijo, kamor te dni prihajajo avtomobilski novinarji z vsega sveta. Med drugim jih je prejšnji teden en dan gostil sam Dieter Zetsche, karizmatični vodja koncerna Daimler.
Kolicina ekranov, podatkov in kombinacij tipk je v novejsih avtomobilih tako visoka kot bi slo za letalo. In medtem ko …
Me zanima koliko te tehnologije bo delovalo, ko bo avto star 15 let.