Namen sistema za nadzor tlaka v gumah, ki je v Evropski uniji na novih avtomobilih obvezen od leta 2014, je jasen. Z njim so namreč hoteli doseči, da bi bil v tlak v gumah vedno ustrezen, saj se bo na ta način zaradi manjše obrabe podaljšala njihova življenjska doba, povečala prometna varnost in zmanjšala poraba goriva, hkrati pa tudi izpusti škodljivih snovi, ki nastajajo pri njegovem zgorevanju.
Vendar pa ima sistem, ki ga poznamo tudi s kratico TPMS (ki jo tvorijo začetnice izraza Tire Pressure Monitoring System), tudi svoje slabosti. Med drugim lahko precej poveča stroške sezonske menjave gum. Ta težava je znana predvsem tistim voznikom, ki imajo avtomobile z naprednimi »neposrednimi« različicami sistema.
Dve različici
Medtem, ko posredni sistem za ugotavljanje tlaka v gumah deluje s pomočjo tipal sistema ABS, ki zaznavajo razlike v hitrosti vrtenja koles, so neposredni sistemi opremljeni s tipali na notranji strani ventilov, ki podatke o tlaku neposredno pošiljajo avtomobilskemu računalniku. Ker je komunikacija brezžična, so takšna tipala opremljena tudi z baterijami, ki zdržijo približno štiri do šest let.
Posredni sistem za nadzor tlaka v gumah med vožnjo dejansko ne meri tlaka, ampak avtomobilski računalnik na osnovi podatkov iz tipal ABS ali ESP le ocenjuje hitrost vrtenja in vibracije koles in ju primerja s shranjenimi podatki. Ker ima guma s premajhnim tlakom manjši premer, računalnik zazna, da se kolo vrti hitreje od ostalih koles in na napako opozori voznika. Prednost tega sistema so nižji stroški, vendar pa deluje počasneje od neposrednega in le med vožnjo, ko se kolesa vrtijo.
Iz tega lahko sklepamo, da vzdrževanje takšnega sistema ni ravno poceni. Težava je namreč v tem, da ob vsaki menjavi gum tipala potrebujejo profesionalno obravnavo. Če se zazna nepravilnost v njihovem delovanju, jih mora vulkanizer seveda zamenjati. In to velja tudi v primeru, ko v bateriji zmanjka napetosti, saj so te integralni del tipala. Poleg tega menjava zimskih gum za letne in obratno, če so kolesa opremljena s tipali TPMS, zahteva več dela, saj mora vulkanizer zamenjati tudi gumijasta tesnila. Stroški menjave gum se zato lahko povečajo vse do 100 evrov.
In če kdo meni, da tipala na svoja kolesa preprosto ne bo vgradil in vozil brez delujočega sistema TPMS, se moti. Če avtomobil v skladu s predpisi mora biti opremljen s sistemom za nadzor tlaka v gumah, na ventilih pa ni ustreznih tipal, ne bo opravil tehničnega pregleda. Nedelovanje ali neustrezno delovanje sistema se namreč obravnava kot resna tehnična napaka.
Kakšnega imate?
Zato je dobro vedeti, s kakšnim sistemom za nadzor tlaka v gumah je opremljen vaš avtomobil. To izveste v navodilih za uporabo avtomobila ali pa preprosto s pogledom na armaturno ploščo. Če sistem prikazuje trenutni tlak v gumah, je opremljen z neposrednim sistemom za nadzor tlaka.
Neposredni sistem za nadzor tlaka v gumah je veliko bolj učinkovit od posrednega, saj podatke računalniku posreduje takoj in tudi, ko vozilo stoji. Tlak lahko meri celo v rezervnem kolesu. Vendar pa je tudi dražji. Kolesa morajo namreč biti opremljena s posebnimi ventili, ki so na notranji strani opremljeni s tipalom tlaka. Dodatni stroški so povezani tudi s platišči, ki morajo biti prilagojena za sistem za neposredno merjenje tlaka.
Cenejši je seveda posredni sistem za nadzor tlaka, ki ne zahteva dodatnih tipal. Ko vas opozori n neustrezni tlak v gumah, morate gume le napolniti na ustrezni tlak, potem pa sistem ponastavite in ABS si bo zapomnil nove podatke o rotaciji koles. Slaba stran tega sistema je le v tem, da ga je potrebno po vsaki spremembi tlaka v gumah spet ponastaviti.
nepotrebna balast.
pod krinko varnosti delajo vse, da se podrazi. temu so namenjeni vsi sistemi "za varnost", ker itak je vsakemu jasno, …
Mene še nikoli, pri nobenem vulkanizerju, ni stalo več kot je na ceniku zaradi TPMS. Menjave senzorjev pa ne moremo …