Mehanik leta 2017, ki ga skupaj organizirata spletna stran zurnal24.si in specializirana revija Mehanik in voznik, je Robert Eržen iz Avtoservisa Eržen. S strastnim ljubiteljem ameriških starodobnikov smo se pogovarjali v njegovi mehanični delavnici v Škofji Loki.
Osebna izkaznica:
Robert Eržen, za prijatelje Berto, pravi, da je naziv Mehanik leta osebna, življenjska potrditev, da gre v prav smer in je nekaj več kot le "garažni mehanik." Smer, ki jo je leta 1983 odprl njegov oče. Najprej kot splošni servis, kasneje pa, kot pooblaščeni servis mreže Renault, v katero so bili vključeni kar 20 let. Zdaj so že tri leta člani servisne verige MAXXservice. Za poklic mehanika se je odločil tudi zaradi družinske tradicije: "Še danes ne vem, ali bi se za ta poklic odločil, če moj oče ne bi bil mehanik,“, pravi. Sicer svoj poklic opravlja z velikim veseljem. Že od majhnega rad razstavlja razne stvari in ugotavlja, kako delujejo. Dejstvo, da lahko neko stvar popravi, ga preprosto osrečuje in izpopolnjuje. Rad sledi vsem novostim tehnike in je dovzeten tudi za "staro", saj se v prostem času veliko ukvarja z ameriškimi starodobniki. Na tekmovanje Mehanik leta so ga prijavili predstavniki servisne verige Maxxservice, saj je na njihovem internem tekmovanju osvojil 1. mesto.
Robert, čestitke za naziv Mehanik leta 2017. Nam za začetek pokažete prste? Črni so … Imajo danes mehaniki še umazane roke?
Eni bolj, drugi manj. Moji prsti so malo črni.
Kar nekaj mehanikov je na finale tekmovanje Mehanik leta 2017 prišlo s črnimi prsti. V tem času imate mehaniki kar veliko dela, kajne?
Res je, zima je pregnala voznike v mehanične delavnice na menjavo pnevmatik. V času okoli 15. novembra je samih vzdrževanj manj, saj se v glavnem menjavajo pnevmatike. Ljudje so tudi naredili preventivne preglede vozil pred zimo. Zdaj pa se delo v delavnicah spet vrača na ustaljene tirnice.
Kako imajo ljudje pripravljene svoje avtomobile na zimo?
Tako, tako. Ne bi rekel, da so vsi avtomobili, ki se vozijo na cesti 100-odstotni. Za ustrezne pnevmatike večina poskrbi, nekih 10-odstotkov voznikov pa avto pripelje na zimski pregled pred zimo, da se pregledajo tekočine, podvozje, gume. Tako kot se je včasih to delalo, da se je avto pripeljalo poleti na servis pred odhodom na dopust in pred zimo, da je bil avto pripravljen na sneg in nizke temperature. Takih voznikov je danes samo še 10-odstotkov.
Imate ravno zaradi brezbrižnosti ljudi pozimi kaj več dela z okvarjenimi vozili, praznimi akumulatorji …
Akumulator po navadi odpove med potjo, potem pa ob naslednjem obisku delavnice slišim le zgodbo, kako, kaj se je zgodilo. Zaradi tega nimamo več dela. Kar zadeva naše redne stranke, so avtomobili servisirani in morajo zdržati do naslednjega servisa. Tisti, ki letajo iz „cveta na cvet“ pa imajo več težav.
Po zmagi na Mehaniku leta ste bili gost večerne informativne oddaje na komercialni televiziji. Poudarili ste, da opažate, da so avtomobili, ki prihajajo na servise vse manj čisti, negovani, celo zanemarjeni. Se tudi zato kvarijo.
Dela je več, ko avto preseže 150 tisoč kilometrov. Do 100 tisoč kilometrov se ne pozna to, da bi vsi menjali le olje in filtre. Posledično pa se pri več prevoženih kilometrih varčevanje pozna. Naslednji, ki tak avto kupi, pa pravi, da je avto zanič. Ne, bil je preslabo vzdrževan. Opažam, da se pogosto ne menjajo filtri zaradi cvetnega prahu, zato smrdi v avtomobilu. Po 120 tisoč kilometrih pa je en kup stroškov.
Prihajajo stranke k vam s svojim materialom?
Tega ne dovolim.
Zakaj?
Ne zdi se mi prav, da lahko vsak kupi material s popustom, tako kot mi mehaniki, ki ne živimo le od dela, ampak tudi rabata. S tem si kupimo tudi orodje in vse ostale stvari. Vsaki stranki pojasnim, zakaj nočem delati s tujim materialom. Potem se dogaja, da kupijo material, ki ni pravi, jaz pa imam na dvigalu razdrto vozilo in je treba menjati material, pri tem gre denar in čas.
Kakšni so vaši začetki?
Oče je začetnik. Najprej kot neodvisen mehanik, vseskozi na Renaultih, nato pa je postal član mreže. 20 let je bil servis pooblaščen za Renaulte. Uradno sem se zaposlil pri 17 letih. Od takrat naprej delam doma. V delavnici sem bil že v petem razredu osnovne šole. Takrat je oče nekam odšel in sem ga moral čakati. V delavnici smo imeli renault 21, sam sem zamenjal zobat jermen. Vendar sem počakal očeta, da je vse preveril, preden sem ga zaprl. Sem ga pa povsem sam zamenjal.
Pred 30 leti je veliko otrok „šraufalo“ mopede. Danes mladi niti več ne vozijo mopedov. Kakšna so vaša opažanja?
Včasih je vsak otrok, ki ni niti kazal nagnjenja, da bi bil rad avtomehanik, popravljal svoj domači moped. Danes pa bolj „šraufajo“ po socialnih omrežjih.
Alojz Kranjc, pomočnik ravnateljice na Srednji poklicni in strokovni šoli Bežigrad – Ljubljana, kjer so poskrbeli za izvedbo tekmovanja Mehanik leta 2017, je dejal, da na šoli opažajo, da dijaki, pri katerih imajo doma avtomehanično delavnico, kažejo več zanimanja za ta poklic.
Tudi meni je bilo veliko laže, da me je v ta posel vključil oče. Doma sem imel veliko prakse. Za nekoga, ki nima doma nič, se nima na ničemer učiti. Tudi, če ima željo, je težje. Meni je bilo lažje, sam sem iz svoje sobe stopil v delavnico in se igral.
Zdaj ste Mehanik leta. Kakšni so bili odzivi?
Na tekmovanje sem prišel kot zmagovalec Maxxove mreže. Na začetku sem bil malo skeptičen, saj nisem vedel, v kaj se podajam. Težko je oceniti koliko res znaš. Vedno je en boljši od tebe. Zdaj se je dobro izteklo. Odzivi so bili zelo dobri. Od vsepovsod. Zanimivo je, kamorkoli pridem. To so opazile tudi moje stranke, vsi so veseli in ponosni, pravijo, da so se prav odločili, ko so avto zaupali našemu servisu.
Dobili ste tudi priznanje župana Škofje Loke.
Presenečen sem, da je to opazil. Do zdaj ni bila praksa, da bi se ta poklic nagradil. Presenečen sem. Mehanik leta je referenca. Verjetno bom drugo leto branil naslov.
Na tekmovanju Mehanik leta 2017 se je izkazalo, da ste mehaniki, ki imate svoje delavnice, zelo vsestranski. Morate poznati vse, od elektrike, do mehanike. Na večjih servisih imajo specialiste za posamezna področja. Je to, da morate biti vsestranski vaša prednost ali je lahko tudi slabost? Predvsem dolgoročno gledano, ko naj bi vse več potrebovali specialiste v mehaničnih delavnicah?
Slabost zagotovo ni, to je kvečjemu prednost, da na vseh področjih veš, kako sistemi delujejo. To ti pomaga pri raznih diagnozah. Danes so sistemi med seboj povezani. Ni tako kot včasih, ko je bil ABS povsem svoj sistem.
Sprašujem vas zato, ker je razmah avtomobilske industrije, njen napredek in razvoj tehnologij, vedno hitrejši. Kako se vi, kot mehanik s svojo mehanično delavnico soočate z vsemi novostmi? Kako ste v stiku z njimi?
V preteklosti je bila naša delavnica član Renaultove mreže. Tam so nas redno izobraževali. Nato smo bili eno leto povsem samostojni, nato pa smo se vključili v servisno mrežo Maxx. Prednost smo videli v njihovi akademiji in tudi zaradi marketinga, da nas tudi o tem izobražujejo. Servisne mreže so dobrodošle za mehanika, je pa treba izbrati pravo. Pri nekaterih mrežah zahtevajo, da moraš nakupovati pri njih materiali in podobno.
Ste že imeli stik z električnimi vozili. Ste že imeli kakšnega v svoji delavnici, ali pa hibridno vozilo?
To še ne. V akademiji imajo motorje in vse komponente že pripravljene, da se lahko tudi na tem področju izobražujemo. Mi smo še „sveži“ v mreži, tudi barva je podobna Renaultovi, to je rumena. Ljudje še danes mislijo, da smo Renaultov servis. Imamo večino renaultov na dvorišču.
Ena od ugotovitev na tekmovanju Mehanik leta je bila, da se veliko mehanikov, predvsem starejših, boji dela z visoko napetostjo. Prav to novost pa v delavnice prinašajo električna vozila.
Res bo treba paziti. Govori se, da bodo lahko samo določeni specialisti delali na visokonapetostnem omrežju. Mehaniki se bodo ločevali. Za tiste fante, ki ne bodo veliko vedeli o sistemu, bo to nerodna stvar.
Vi ste še mlad mehanik. Boste dočakali, da boste servisirali električna vozila?
Mislim, da bo do moje upokojitve dovolj bencinskih in dizelskih avtomobilov za servisirati in popravljati. To bo ostalo še lep čas.
Imate težave zaradi nepoznavanja pravil o garanciji? Pooblaščeni servisi veliko strank zadržijo pri sebi ravno na račun garancij, pa čeprav lahko vozila servisirate tudi vi?
Zelo so skeptični okoli tega, ali jim še naprej velja garancija, če vozilo servisirajo pri nas. Vsakemu povem, da lahko in še kar koleba ali bi, ali ne bi. S strani pooblaščenih servisov so drugačne zgodbe. Oni ne vedo, da lahko tudi mi „šraufamo“ vozila v garanciji.
Kakšna pa je zanesljivost avtomobilov danes v primerjavi s preteklostjo?
Danes so avtomobili veliko bolj zanesljivi. To sploh ni primerljivo. Včasih je bil podvig odpeljati se z avtomobilom na obalo. Danes niti ne pomisliš, da se ti bo avto pokvaril na poti na dopust.
Včasih bi marsikateri mehanik dal „roko v ogenj“, da se avtomobil določene znamke ne bo pokvaril. Bi dali danes „roko v ogenj“ za kakšno znamko vozil?
Kje pa. Danes so vsi avtomobili dobri in vsi zanič. Ko me stranke vprašajo, kateri avto naj kupi, pravim, da tisti, ki jim je všeč. Vsi so isti. Ni pomembno, ali je mercedes ali škoda?
Zakaj menite, da je tako?
Vsi so morali ubrati bližnjice in varčevati. Že pri premium znamkah se mi je zgodilo, da sem pri 30 tisoč kilometrih popravljal tako banalne stvari, za katere nisem nikoli v življenju niti pomislil.
V delavnici imate zelo eksotične avtomobile. Ste ljubitelj ameriških vozil?
Tako je. Imam Chevrolet Corvette in Chevrolet Van. Nekaj avtomobilov restavriram, nekaj je tudi manjših popravil.
Ste specializirani za to delo?
Lahko bi tako rekel. Večino k meni vozijo vozila iz Slovenije, restavriral pa sem tudi že avto za Nemčijo.
Je to lahko dober posel?
Lahko je, predvsem v tujini. Tam so večji proračuni, pri nas je proračun zelo majhen. Sam sem še začetnik, saj se s tem ukvarjam šele pet let. Je pa to moj hobi, saj moje „položnice“ plačujejo redne stranke servisa. Za to potrebuješ več časa, veliko moraš potovati. Nisem še tam, da bi „odsekal“ servisno dejavnost.
So ameriška vozila vaše otroške sanje?
O Ameriki sanjam že od otroštva. Rad imam vse, kar je ameriško. Ne vem, zakaj, to me privlači.
kot sem rekel ta mehanik je od sile,, Brez njega bi se veliko ljudi ubilo, če jim ne bi servisiral …
Evo takoj ko sem prebral tega ne dovolim da si ljudje prinesejo svoje rezervne dele sem končal s tem mehanikom …
Mehanik leta, pa ne preveri preden gre razkopat avto, če ima prave dele. Tudi če sam naroči dele, mu lahko …