Ford je leta 2019 predstavil električnega mustanga mach-E in ga začel prodajati na prelomu leta 2020/21. Takrat se nam je zdela zelo zanimiva izbira imena - mustang, ki so mu dodali električni priimek mach-E. Kot, da pri Fordu ne bi verjeli v uspeh svojega avtomobila, so mu morali dati pospešek v obliki kultnega imena. Pa čeprav električni križanec mach-E na prvi pogled nima veliko skupnega s Fordovo klasiko – bolj je SUV, pa čeprav mišic ne skriva.
Priznamo, logotipa z mustangom (konjem) smo se privadili tudi na električnem modelu, saj je Fordu uspelo izdelati zanimiv in karizmatičen električni avtomobil, za katerim se je med testom obrnilo kar veliko glav.
Veliko izbire med modeli
Predvsem pa se mi zdi pomembno, da je Ford ponudil veliko različic, s katerimi lahko zadosti zelo širok krog uporabnikov vozil – predvsem tiste, ki imajo že danes pogoje, da preklopijo na električno mobilnost. In, kot nagovarja že cena, čeprav je Ford po nareku Tesle večkrat znižal ceno svojega električnega modela, še vedno nagovarja tiste z večjo kupno močjo in seveda tiste, ki imajo v prvi vrsti možnost polnjenja baterije vozila doma, na domači vtičnici, ali pa v podjetju.
Pred nekaj meseci smo električnega mustanga mach-E smo zaupali sodelavcu, ki ima doma bencinsko klasiko, mustanga z 2,3-litrskim bencinskim ecoobost motorjem. Zanimalo nas je, kako se bo obnesel v vsakodnevni vožnji, na 250-kilometrski trasi od domače hiše, kjer se polni s pomočjo energije sončnih celic domače strešne elektrarne, do pisarne v Ljubljani in nazaj. Ali bo šlo brez vmesnega polnjenja, smo se vprašali na začetku zime? Takrat smo preizkušali mustanga mach-E LR AWD, torej različico z dvojnim elektromotorjem (po enim na vsaki pogonski osi), kar skupaj pomeni 258 kW (351 KM) in štirikolesni pogon AWD ter ima veliko baterijo z neto kapaciteto 88 kWh (Bruto 98,7 kWh).
Velika baterija za veliko avtocestnih kilometrov
Ker so bile v času testiranja vozila temperature vseskozi okoli 0 stopinj Celzija, hitrosti pa avtocestne (130 km/h), je bila povprečna poraba 27 kWh na 100 kilometrov, kar je kar 10 kilovatnih ur več kot velevajo tehnični podatki. Pri medmestni vožnji smo sicer porabo brzdali pri 23 kWh, Na testu je bilo povprečje pod 26 kWh. Kljub temu, da smo avto preizkušali v neugodnih okoliščinah, pa smo lahko mit o tem, da ni primeren na dolge razdalje ovrgli. Realen doseg na avtocesti je bil namreč okoli 350 kilometrov. To sicer pomeni, da je moral sodelavec vsak večer avto priklopiti na domačo polnilno napravo, da bi se izognil polnjenju baterije na poti. Po opravljeni poti v Ljubljano in nazaj je potovalni računalnik električnega mustanga še vedno kazal za več kot 100 kilometrov razpoložljivega dosega, kar pomeni, da je lahko kljub dolgi poti še vedno z vozilom opravil vse potrebne dnevne opravke.
Tokrat smo preizkušali različico mustang mach-E SR (AWD) - kar označuje standard range, oziroma ima vgrajeno manjšo baterijo z bruto kapaciteto 70,3 kWh oziroma neto 68 kWh. Tako kot večja je nameščena v sredini med obema osema in pod dnom vozila, kar zagotavlja nizko težišče in prispeva k res radodarno prostorni kabini in tudi prtljažniku. Prav tako kot za večjo baterijo tudi pri manjši Ford omogoča 8 let garancije oziroma 100.000 prevoženih kilometrov.
Razlika med obema preizkušenima voziloma ni bila le v velikosti baterije, paš pa tudi v moči, 198 kW (269 KM) – še vedno pa gre za dvojni motor in štirikolesni pogon. Manj moči vpliva na pospešek, ki je v primeru šibkejše različice še vedno izvrsten in športen - 5,6 sekunde od 0 do 100 km/h, ne pozna pa se izbira pri največji hitrosti, ki je omejena na 180 km/h. Pri Fordu obljubljajo povprečno porabo 19,5 kWh na 100 prevoženih kilometrov (WLTP).
Tudi mustanga mach-E s standardnim dosegom smo za teden dni zaupali sodelavcu, da ga preizkusi na dolgi poti po avtocesti. Če je z večjo baterijo brez težav prevozil 250-kilometrsko pot doma do službe in nazaj brez polnjenja, pa je bilo tokrat drugače. Tudi v tem primeru so bile med tem zunanje temperature pod petimi stopinjami Celzija. Mustang mach-E vožnje brez ustavljanja za polnjenje baterije tokrat ni zmogel. Realni doseg pri 130 km/h na avtocesti je bil okoli 190 do 200 kilometrov. To pomeni, da je bilo treba vsak dan vozilo ob prihodu na delo za eno uro priklopiti na javno električno polnilnico (11 kW). Razen tega, da se z avtomobilom ni bilo mogoče odpeljati pod streho v službeno garažo in je bilo včasih po priklopu in odklopu vozila iz polnilnice treba narediti nekaj več korakov do pisarne, večjih težav sodelavec ni imel. Čas, ko je bilo treba vozilo priklopiti in odklopiti na polnilni postaji je bil najbolj moteč dejavnik.
Manjša baterija ima svoje prednosti
Mustang mach-E s standardnim dosegom je torej bolj primeren za nekoga, ki ne opravlja dolgih vsakodnevnih voženj po avtocesti. Kar pa ne pomeni, da ni primeren za tiste, ki vsak dan z avtomobilom naredijo večje število kilometrov, a ne vseh po avtocesti. V mojem primeru v povprečju na dan prevozim med 70 in 80 kilometri – na mesec okoli 1.800 in na leto dobrih 20.000 kilometrov. Avto polnim doma, pred hišo. V mojem primeru sem baterijo mustanga mach-E polnil vsake tri dni. Nikoli nisem baterije polnil, ko je bila napolnjena manj kot 20 odstotkov. Poraba na relacijski vožnji Kamnik - Ljubljana in nazaj je namreč veliko bolj ugodna, kot v primeru sodelavca, ki je se je vozil le po avtocesti. V povprečju je mustang mach-E, pri še vedno povprečni hitrosti okoli 50 km/h, porabil manj kot 22 kWh na 100 prevoženih kilometrov. Pri Fordu sicer obljubljajo 400-kilometrski doseg s polno baterijo, v mojem primeru se je izkazalo, da bi brez težav prevozil pot (brez vožnje po avtocesti), dolgo okoli 300 kilometrov.
Udobno je tudi polnjenje. Z aplikacijo FordPass, ki gre na nekaterih področjih občutno dlje od standardov, ki smo jih vajeni pri aplikacijah konkurentov, je mogoče kar na daljavo nastaviti čas predvidenih odhodov in to ločeno za različne polnilnice z zemljevida ali seznama priljubljenih. Uporabnik lahko nastavi tudi končni nivo napolnjenosti, na primer maksimalno 75 odstotkov. S tem si lahko konkretno prihrani pri stroških, če ima na primer kasneje (doma) možnost cenejšega polnjenja. Dodatno lahko prek aplikacije uporabnik določa tudi želeno temperaturo potniške kabine ob odhodu. V avtomobilu je tako vedno prijetno hladno ali toplo, odvisno od letnega časa.
Doma sem baterijo vozila polnil ponoči. Čas polnjenja je bil slabih šest ur, kar je uro in pol manj kot v primeru večje baterije. Polnjenje na hitrih polnilnicah poteka pri največji hitrosti 110 kW. V idealnih pogojih je baterija od 10 do 80 odstotkov napolnjena v 38 minutah, v praksi pa je nekoliko drugače. Predvsem zaradi polnilne infrastrukture lahko polnjenje poteka bistveno počasneje. Ta podatek vam bo prišel prav, ko boste načrtovali daljšo pot. A ne se ustrašiti. V našem primeru je zmogla DC hitra polnilnica polniti s 50 kilovati, spet druga s skoraj 100 kilovati. Vendar pa sta hitrost in čas polnjenja odvisna tudi od napolnjenosti baterije.
Cene so močno padle
Na porabo energije ne vpliva le zunanja temperatura, ampak tudi slog vožnje in tehnika. Mustang mach-E se je izkazal za zelo zabaven avtomobil, ki zmore odlične pospeške in tudi zabave med ovinki, tudi na snegu v primeru AWD pogona. Ker večina uporabnikov vozil v povprečju tako ko sam ne prevozi več kot 80 kilometrov na dan, tudi z mustangom mach-E z manjšo baterijo ne bo treba stalno pogledovati na potovalni računalnik in trenutni doseg. Ne bo sem vam treba stalno voziti v eco načinu, brez skrbi boste lahko preklopili v športni način. In še en trik, kako zmanjšati porabo električnega mustanga mach-E – predvsem v zimskem času oziroma ob zares nizkih temperaturah je bila poraba s predgretim vozilom manjša za okoli 2 kWh.
Še ena, velika prednost mustanga mach-E s standardno baterijo v primerjavi s tistim s podaljšanim dosegom je cena. 7.000 evrov boste v osnovi odšteli manj za mustanga mach-E z manjšo baterijo. Morda je pravi čas za nakup električnega vozila prav zdaj, ko so vozila na zalogi – ko smo prebrskali Fordovo ponudbo vozil na zalogi smo našli nekaj novih primerkov po akcijski ceni 42 tisoč evrov, kar ob trenutni eko subvenciji pomeni končno ceno pod 38 tisočaki.
Iskreno sočustvujem s sodelavcem, ki avta ni mogel parkirati v službeni garaži ampak na zunanji polnilnici. To o tem, komu …
Manjša baterija je prednost? Najboljš da kar brez baterije kot do sedaj, tako je.
Podaljšan doseg - pa 250km ? No , ja , ne vem , kaj je tu podaljšano !