Na slovenski predstavitvi najbolj luksuznega električnega Mercedesa nove dobe, EQS, nam je dogajanje in prehod na elektromobilnost predstavil kar šef zunanjega oblikovanja pri znamki Mercedes-Benz Slovenec Robert Lešnik. Predstavil nam je izzive, ki jih prinaša prehod z motorjev na notranje zgorevanje na električne motorje.
»Oblikovalci kot vsi ostali živimo v desetletju sprememb. V tem desetletju se bo tudi na področju mobilnosti in avtomobilskega dizajna spremenilo več kot v zadnjih desetletjih skupaj. Prehod z vozil z motorji na notranje zgorevanje na električne motorje se bo zgodil v zelo kratkem časovnem obdobju. Na to se bo treba navaditi. Jutri bodo spremembe ogromne. Prišlo bo do preobrazbe. Danes smo šele na začetku preobrazbe,« pravi Lešnik.
Oblikovalci napovedujejo prihodnost
Če danes veliko, celo večina Slovencev ni navdušena nad elektrifikacijo mobilnosti, pa je to čas, ki je odličen za avtomobilske oblikovalce. Lešnik sicer danes še ne ve, kdaj bodo avtomobili zgolj še električni, ve pa kakšni bodo. Oblikovalci že danes določajo obliko vozil, ki bodo na trgu šele čez pet, deset let.
»Tega ni lahko napovedati, saj avtomobile dizajniramo za več let naprej. Danes definiramo naslednjo generacijo novih arhitektur, ki pridejo na trg leta 2028. Logično je, da ne delamo le na enem avtomobili, ampak izdelamo arhitekturo na kateri bomo gradili več avtomobilov. Leta 2028 pride prvi derivat, če bi jih imeli 5, bo zadnji na trg prišel leta 2030. Leto 2039, ko naj bi bili avtomobili pri nas le še električni, zato ni tako daleč. Če je življenjski cikel vozila šest do sedem let, pomeni, da smo od leta 2039 oddaljeni le še dve generaciji vozil,« pojasnjuje Lešnik.
Slovenski guru oblikovanja dodaja, da so v podjetju prilagodljivi, saj bodo določeni trgi že kmalu popolnoma električni, do konca desetletja. Leta 2024 bo Mercedes predstavil zadnjo arhitekturo, ki bo še omogočala možnost vgradnje manjšega motorja z notranjim zgorevanjem. Leta 2025 prihajajo tri popolnoma nove arhitekture, ki bodo popolnoma električne, na njih pa bodo izdelovali različno velike električne avtomobile. »Tudi vito bo električen,« novico o dostavniku razkriva Lešnik, ki je ob predstavitvi električnega S-a, EQS-a, novinarjem jasno povedal, da so mu nekateri dejali, da je avto ni lep. Vsekakor z obliko nikakor ne spominja na klasični mercedes razreda S.
Lešnik pravi, da v vetrovniku preprečijo, da bi inženir naredil grd avto. Zakoni fizike so enaki v Ingolstadtu, kjer oblikujejo Audije in v Stuttgartu, kjer oblikujejo mercedes. Avtomobili bi lahko bili na koncu vsi enaki. Če oblikovalec ne bi bil pozoren, bi bili avtomobili super aerodinamični in grdi, kupil pa jih ne bi nihče. Lešnik pravi, da mora biti oblikovalec vseskozi prisoten pri razvoju. Če si dva dni predolgo na dopustu, ti avto v vetrovniku spremenijo, pravi Lešnik.
»Naj pojasnim. To je na neki način logično. Ljudje so že več kot stoletje navajeni na avtomobile z motorji na notranje zgorevanje, kjer je spredaj za prvo osjo vgrajen velik motor. Električni avtomobil ne potrebuje velikega motorja, zato je videz povsem drugačen. Na to se bodo ljudje navadili, danes pa je to še težko,« pravi Lešnik.
Nova taktika
Šef zunanjega dizajna pravi, da so imeli pri oblikovanju električnega EQS, ki temelji na platformi za električna vozila, svobodo, ki je prej niso imeli. EQS je poseben tudi zato, ker ni SUV. »Na trgu bodo večinoma električni SUV-ji na posebnih električnih platformah, ker jih je najlažje oblikovati. Avtomobili so že tako visoko oddaljeni od tal, da je dovolj, da se v dno vstavi baterija in je delo za oblikovalca pravzaprav končano,« je Lešnik malo posplošil temo oblikovanja električnih SUV-jev in dodal, da je pri oblikovanju povsem električne limuzine zgodba povsem drugačna, izziv pa neprimerno večji. »Pri EQS smo uporabili povsem nov pristop. Vsak oblikovalec je oblikoval svoj model v merilu 1:10. Naredil je pol metra dolg avto, brez pomoči modelarja. Na koncu smo dobili 20 povsem različnih modelov, saj nova arhitektura, primerna le za električna vozila, to omogoča. V moji karieri avtomobilskega oblikovalca do zdaj te možnosti še ni bilo, saj smo bili omejeni z umestitvijo motorja na notranje zgorevanje in s tem povezanimi proporci avtomobila. Do zdaj smo tudi vedno oblikovali naslednika predhodnika. Desetletja so bili avtomobili le optimirani, podobni, spoji blatnika so bili pri konkurenci enaki kot pri nas. EQS pa ni imel predhodnika,« razloži Lešnik.
EQS je popolnoma drugačen kot S razred. Povsem drugačen je karakter vozila. Čeprav sta si podobna, višina avtomobila je ista, ima EQS daljše medosje in podaljšano kabino. Je krajši od razreda S, ima pa znotraj več prostora. Avto namreč spredaj nima motorja z notranjim zgorevanjem.
EQS prinaša številne novosti. Za zvezdo v nosu je skrit radar, spredaj je polno senzorjev. EQS in S razred sta trenutno edini vozili na svetu s tretjo stopnjo avtonomne vožnje, zato avto potrebuje tudi lidar. »Obraz vozila« ni več vstopnik za zrak, ampak je visokotehnološki del. Uporabili so material indium, ki je videti kot krom. To pa zato, da so omogočili delovanje radarja. »Mi smo prvi. Ne gre le za estetiko, ampak tudi tehnologijo. To dela Mercedes posebnega. Mercedesa boste prepoznali tudi po tem, da nima ostrih robov, še pravi Lešnik.
»Imeli smo možnost narediti drugačne proporce vozila, skrajšali smo ga zunaj in povečali znotraj. Drugi gledajo na to drugače. Lahko bi razred S naredili električen, to pomeni ena oblika za vse. Ta avto bi imel pomanjkljivosti obeh svetov. Tam, kjer je baterija, bi bil prazen prostor, bil bi previsok. Limuzina razreda S brez baterije je nižja in tako bolj učinkovita, to se pozna na aerodinamiki. Električni avto bi bil v sprednjem delu previsok, saj bi imel prostor za osemvaljni motor, ki ga električni nima. To bi bili kompromisi,« nam je Lešnik pojasnil, zakaj niso izdelali električni S na platformi klasičnega S-a. Prav tako bi bil doseg vozila manjši kot pri EQS.
Za kupca električnega avtomobila je pomemben doseg. Danes je to še velika težava električnih vozil, sploh ob slabi polnilni infrastrukturi. Lešnik pomirja in pravi, da konec desetletja tega strahu ne bo več. Časi polnjena se bodo skrajšali, baterije bodo povsem drugačne. »Vsakih 15 mesecev pride nova baterija z drugačno kemijo, ki omogoča drugačna polnjenja.«
Butale v vsem svojem sijaju. Isti tipi, ki so pred 100 leti srdito napadali avtomobile in hvalil konjske vprege.
Pa saj oblika ni ravno pomembna,ampak to,koliko % ljudi si bo lahko sploh še privoščilo ta super draga in že …
Kot mnoge znamke, tudi mercedes s tem električnim prehodom dela grde kinder-jajček avtomobile. Električni avtomobili pa so le modna niša.... …