Skrb vzbujajoč trend, ki smo mu bili priča ob nastopu pandemije COVID-19 v svetu in tudi pri nas, je bil porast kraj avtomobilov in avtomobilskih delov. Najprej v tujini, zdaj pa dlje časa tudi že v Sloveniji policisti beležijo večje število kraj katalizatorjev, kot vzrok pa navajajo, da je tarča tatov platina kot zelo iskana surovina v avtomobilski industriji.
Pri nemškem avtomobilskem klubu ADAC so zapisali, da je katalizatorje mogoče reciklirati in nato dobljeno platino ponovno ponuditi proizvajalcem. Prizadeti so predvsem starejši modeli, saj so katalizatorji v teh vozilih lažje dostopni kot v novejših. Avtomobili so brez teh naprav bistveno glasnejši in spremenijo delovanje motorja. Po podatkih, ki jih navaja ADAC, zamenjava katalizatorja stane med 500 in 1000 evrov, vključno z montažo, to pa so potrdili tudi na AMZS, kamor v svoje mehanične delavnice dobivajo vse več vozil, ki nimajo katalizatorja – zaradi kraje.
Katalizatorji so sestavni del vseh avtomobilov že od zgodnjih devetdesetih let in se uporabljajo za čiščenje izpušnih plinov. Nevarni ogljikov monoksid (CO) med drugim pretvorijo v ogljikov dioksid (CO2). Pri tem pomagajo surovine, kot je platina. Več kot je nameščene platine, boljše je čiščenje izpušnih plinov, so zapisali pri ADAC-u. Zaradi vse strožjih predpisov o emisijah proizvajalci vozil potrebujejo več te plemenite kovine za izdelavo okolju prijaznejših avtomobilov.
Dober zaslužek
Jurij Kočar, vodja AMZS asistenčnega centra, je za zurnal24.si pojasnil, da da so katalizatorji tarča tatov zaradi platine, zelo iskane surovine v avtomobilski industriji. Platina velja za nepogrešljiv element, ker v zlitinah deluje kot element, odporen na korozijo, visoke temperature in pritiske, in se zato uporablja v avtomobilskih katalizatorjih. "Platina, ki je namenjena za čiščenje izpušnih plinov, se nato prodaja kot odpadek s ciljem reciklaže. Drugi razlog je tatvina katalizatorja z namenom ponovne uporabe na vozilu, ki ima okvaro katalizatorja in potrebuje menjavo," pravi Kočar.
Da bi preprečili kraje katalizatorjev, strokovnjaki priporočajo, da vozilo vedno parkirate na varnem območju v zaprti ali zaklenjeni garaži. Ne glede na to je dobro, da tudi pri zavarovalnici preverite, ali zavarovalna polica vključuje tudi krajo katalizatorja.
To potrjujejo tudi trditve slovenske policije, kjer so nam že pred časom pojasnili, da na območju EU beležijo dva razloga za tatvine katalizatorjev. Prvi je prodaja kot odpadek s ciljem reciklaže plemenitih kovin predvsem platine in paladija v katalizatorjih. Drugi razlog pa je tatvina z namenom ponovne uporabe na vozilu, ki ima okvaro katalizatorja in potrebuje menjavo. Originalni novi katalizatorji namreč dosegajo cene tudi 1000 evrov in več. Po podatkih policije veliko storilcev tovrstnih kaznivih dejanj pripada mobilnim organiziranim združbam, ki potujejo po EU in izvršujejo tatvine v večjih mestih ob avtocestah. Kriminalne skupine izvedejo tatvino med nočjo z večjega števila avtomobilov. Policija pa v svojih evidencah ne vodi statističnih podatkov o tatvinah katalizatorjev.
Ker so originalni katalizatorji dragi, so na trgu tudi cenejši, ki pa lahko za kupca oziroma lastnika vozila predstavljajo past. Kot so nam pojasnili na enem izmed tehničnih pregledov je težava, da pri menjavi marsikdo kupi najcenejši katalizator za okoli 100 evrov, ki pa se pri meritvah izpuha lahko izkaže kot neustrezen. Razlog je v tem, da je v katalizatorju premalo platine in ne more dovolj dobro očistiti izpušnih plinov.
Kaj svetujeta mehanika?
Aktualni Mehanik leta Žan Umek pojasnjuje, koliko denarja je treba odšteti za spodoben katalizator: »Za malo boljše katalizatorje je cena za starejše avtomobile okoli 200 do 400 evrov, lahko pa tudi krepko več. Možno je graditi tudi univerzalne katalizatorje, ki so veliko cenejši, na drugi strani pa je njihova življenjska doba veliko krajša. Spet je to odvisno od tega, koliko časa namerava stranka še imeti vozilo v lasti.«
Problematiko tatvin katalizatorjev policija zaznava tudi na območju Slovenije. Mesečno obravnavajo med pet in deset primerov tatvin katalizatorjev na območju celotne države, največ takih primerov pa na območju mesta Ljubljana, in sicer na večjih parkiriščih.
Tehnični inštruktor pri podjetju GMT in strokovnjak na področju popravil vozil Primož Rožnik je podal svoj nasvet pri nakupu katalizatorja: »Katalizatorji so zelo različnih izvedb in tehnologij že zaradi zahtevanih EURO emisijskih standardov, namembnosti za bencinski ali dizelski motor in predvsem predvidenih pretokov, ki so povezani s prostornino in tehnologijo motorja. In prav pri zadnjem se velikokrat naredi napaka, ker se pri univerzalnih katalizatorjih gleda samo na premer vhodne in izhodne cevi, ne pa na dejansko namembnost in zmogljivost katalizatorja. Praviloma so najcenejši manj zmogljivi in za starejše EURO emisijske standarde.«
Rožnik dodaja, da se strankam na dolgi rok bolj splača kupiti tipski katalizator, ki je prilagojen določenemu vozilu in njegovim zmogljivostim, ker se s tem izognejo dodatnim težavam pri tehničnih pregledih in delovanju vozila. »Ena od opcij pa je tudi obnova pri usposobljenih centrih za izpušne sisteme, ki tudi v primeru ukradenega katalizatorja vedo kateri je najbolj primeren za določeno vozilo.«
avto industrija namesto da bi stremela k čimbolj cenejšemu in čimbolj učinkovitemu izdelku, samo nabija brezvezne dodatke, katalizator , čemu, …
Eno prejšnjih vozil ni opravilo pregleda, zaradi plinov. Cena novega katalizatorja bi bila 700€. Kupil sem rabljenega za 20, dobil …
Ta košček kovine je pregrešno drag,toliko o skrbi o okolju iz strani proizvajalcev in vlad ki to podpirajo .Cena bi …