Direkcija za infrastrukturo je pred dobrim letom najavila projekt pilotne uporabe elektronskih opozorilnih tabel za voznike, ki med vožnjo uporabljajo mobilni telefon. Tudi širše v Evropi gre za razmeroma nov način uporabe te preventivne tehnologije.
Naprava izvira iz Velike Britanije. Sposobna je zaznati aktiven telefonski signal v mimovozečih avtomobilih in če zazna, da je v bližajočem vozilu aktivni telefon, torej da se z njim telefonira, pošilja sporočila ali aktivno brska po spletu, prek LED table sproži opozorilni znak s prečrtanim mobilnikom. Naprava je sposobna razlikovati tudi bluetooth signal od drugih signalov, tako da takrat ne sproža opozorila, saj je uporaba prostoročnega telefoniranja dovoljena, čeprav nepriporočljiva.
Ne more pa razlikovati, če telefon v avtu uporablja sopotnik, ne pa voznik. Tudi zato tehnologija deluje le v preventivne namene in nima kaznovalnih posledic, naša država pa je bila ena prvih, ki jo je testirala.
Če voznik avtomobila ali kolesa telefonira med vožnjo, je to tako, kot bi imel v krvi 0,8 promila alkohola. Med pisanjem SMS sporočila pa voznik kar štirikrat dlje časa ne gleda na vozišče kot pri normalni vožnji. To so izsledki podrobne znanstvene raziskave o vplivu telefona na delovanje možganov.
Po zaključku enoletnega projekta so nam z Direkcije poslali rezultate meritev. Imeli so dve napravi, vsako so na vnaprej določeni lokaciji z različno frekvenco prometa uporabljali okoli dva meseca, skupaj v osmih slovenskih krajih. Najprej so za okoli deset dni na lokaciji postavili zgolj detekcijsko enoto, na podlagi katere so dobili povprečno dnevno uporabo mobilnokov med vožnjo.
Šele nato so dodali opozorilno tablo, ki je hkrati z zaznavo mobilnega signala opozarjala voznika, naj odstrani telefon iz rok. Sistem ima sicer delno omejitev, saj deluje optimalno v razmerah, ko je omejitev hitrosti do 60 km/h.
Podatki o zaznanih kršitvah pa so naravnost strašljivi. Samo na lokaciji v Postojni je bilo dnevno povprečje voznikov z nedovoljeno uporabo mobilnikov med vožnjo kar dva tisoč. Ob telefon so dobesedno prilepljeni tudi vozniki v Križevcih pri Ljutomeru.
Ko so dodali opozorilno tablo, je v času izvajanja projekta na izbranih lokacijah uporaba mobilnikov v povprečju upadla kar za 20 odstotkov, so za Žurnal24.si pojasnili na direkciji. "Največji padec števila kršiteljev smo zabeležili na lokaciji Dragomelj, kjer je število kršiteljev upadlo kar za 32,7 odstotka, najmanjši pozitivni vpliv opozorilne table pa je bil zaznan v Postojni, kjer se je število kršiteljev zmanjšalo za 7,8 odstotka."
Močno je upadlo tudi število kršiteljev na lokaciji pri Brniku in v Latkovi vasi. Na drugi strani pa tabla ni posebej ganila niti voznikov v Ormožu, podpovprečen odziv je bil tudi v že omenjenih Križevcih.
Po naših informacijah je sicer imel izvajalec projekta v času meritev tudi določene tehnične težave, zato na nekaterih lokacijah table niso delovale ves čas.
Vseeno so pri direkciji z rezultati zadovoljni in napravo vidijo kot eno od koristnih preventivnih orodij, s katerim bi bilo mogoče ob uporabi na razširjeni mreži lokacij na "mehek" način vplivati na obnašanje voznikov, da bi ti vozili varneje. Ali bodo meritve izvajali tudi letos in kakšni so sploh načrti glede naprave v prihodnje, pa v tem trenutku še ni odločeno.
Mobilniki so zelo resen problem
Policija je lani oglobila kar 31 tisoč voznikov, ki so med vožnjo na nedovoljen način uporabljali mobilni telefon. Glede na številke, ki so jih vsak dan zaznavale naprave, se zdi to kot kaplja v morju.
Prav uporaba mobilnika za volanom močno poveča možnost za nastanek nesreč, tudi takšnih s hudimi posledicami. Po nekaterih študijah je že petina vseh nesreč v neposredni povezavi z distrakcijo za volanom. Domače in evropske institucije, ki skrbijo za varnost v prometu, v zadnjem času zato prav področju uporabe mobilnikov v prometu v raznih preventivnih akcijah namenjajo veliko pozornosti.
Samo zaznati aktivni telefonski signal že zdavnaj ni dovolj, da bi lahko določil ali je prekršek ali ne.
In kot je že dejal nekdo pred mano metanje našega denarja skozi okno in metanje peska v oči. Je pa …
Ta preizkus je res kr neki. Vsak dan sem se najmanj dvakrat peljal mimo te table v Postojni in mi …