Kdo je kriv? Voznik tovornjaka ali avtomobila?

Foto: Youtube
Foto: Youtube
Na spletnih omrežjih se krešejo mnenja, kdo je kriv v situaciji, ko je želel voznik osebnega vozila zamenjati vozni pas na avtocesti. Voznik tovornjaka ga ni spustil predse, prišlo je do nesreče. Ker je to pogost pojav tudi na slovenskih cestah, so situacijo razjasnili pri Javni agenciji za varnost prometa (AVP).
Oglej si celoten članek

Tako na spletu, kjer uporabniki komentirajo prometno nesrečo tovornjaka in osebnega vozila, se je tudi v redakciji pojavilo vprašanje, kdo je kriv. Ali velja pravilo zadrge ali ne. Ali bi moral voznik tovornjaka, voznika osebnega vozila spustiti predse.

slovenska inovacija Slovenska inovacija zdesetkala prometne nesreče

Vozniki tovornjakov vas ne vidijo

Kar večina voznikov avtomobilov ne ve je, kako velike "mrtve kote" imajo vozniki tovornjakov. Tako, da v številnih primerih vozniki velikih tovornih vozil sploh ne vidijo osebnih vozil, ki se želijo vključiti v promet prednje. Tudi na AVP opozarjajo na to, da je bil voznik osebnega vozila v mrtvem kotu voznika tovornega vozila in ga ta ni mogel (ali ga je težko) videl. Voznik, ki menja prometni pas, se mora prepričati, da to lahko stori tako, da ne ovira, ali ogroža sebe in drugih udeležencev prometa.

Zato na AVP pojasnjujejo, da je v tem primeru odgovornost pri vozniku osebnega vozila. Nadalje pojasnjujejo zakon, ki pravi, da če je na smernem vozišču iz na enem od prometnih pasov onemogočen promet vozil zaradi ovire ali se pas konča, so vozniki, ki vozijo po sosednjem prometnem pasu dolžni omogočiti vključevanje na ta prometni pas tako, da vozijo s primerno hitrostjo in na takšni razdalji do vozila pred seboj, da se lahko izmenoma vključi v promet še po eno vozilo (v nadaljnjem besedilu: sistem zadrge).
Na video posnetku je razvidno, da se desni pas ne zaključuje in se voznik pomika na sosednji pas pred tovorno vozilo na očitno premajhni varnostni razdalji in posledično na mestu, kjer ga voznik tovornega vozila težko opazi (tudi zato, ker vozila mirujejo). Pri sistemu zadrge se vozila obeh pasov združujejo v en pas pred oviro oziroma na mestu, kjer se en pas zaključuje. Vozniki na prometnem pasu pa morajo v skladu z zakonom voziti na takšni razdalji in s hitrostjo, da se lahko po en voznik vozil na pasu, ki se končuje vključijo na pas, na katerem se promet nadaljuje. Takšna "vrivanja" vozil v drug pas so v neskladju z zakonodajo in posledično nevarna.

Avto Kakšna je razlika med izkušenim in dobrim voznikom

Realna situacija, na kateri padejo mnogi vozniki

Vsak voznik bi moral dvakrat preveriti "mrtve kote", preden zamenja vozni pas ali spelje z mesta.

Vozniki nekaterih vozil imajo znatno bolj omejen pregled nad dogajanjem na cesti, kar predstavlja tveganje za vozila in potnike v njih v njihovi okolici. Velika tovorna vozila, na primer, imajo veliko večje mrtve kote od običajnih osebnih avtomobilov. Zato je pomembno, da tudi vozniki osebnih avtomobilov vedo, kdaj jih voznik tovornjaka vidi in kdaj ne.

Foto: Youtube

Prav zato so v Oddelku za ceste in promet v avstralskem Queenslandu naredili skice in pokazali, kdaj vas voznik tovornjaka na cesti ne vidi. Večina voznikov je menila, da voznik tovornjaka (glej skico) ne vidi rumenega vozilo za njim. Kar drži, enako pa velja za rdeče vozilo pred njim in zeleno vozilo levo od tovornjaka. Vozniki tovornjakov imajo omejen pogled "Vozniki tovornih vozil imajo omejen pogled, predvsem pri pospeševanju in zaviranju. Potrebujejo več prostora za zaustavitev vozila, za menjavo voznih pasov, njihovi mrtvi koti pa so večji kot pri osebnih avtomobilih. Edini vozili, prikazani na skici, ki ju voznik tovornjaka vidi, sta oranžno in modro vozilo," so pojasnili na Oddelku za ceste in promet Queenslanda na svoji Facebook strani.

Avto Merilniki v avtomobilih vse bolj zmogljivi

Strokovnjaki za varno vožnjo voznikom osebnih vozil svetujejo, da preverijo, ali vidijo voznika tovornjaka ali pa vsaj vzvratna ogledala tovornjaka, da bodo prepričani, da jih voznik tovornjaka lahko opazi.

Foto: Francoska vlada Nalepka mrtvi kot

"Zastrašujoče je, koliko malo ceste lahko voznik tovornjaka vidi, saj sedi zelo visoko. Vozniki avtomobilov, motoristi, kolesarji, pešci, morajo vedeti, da je najbolje navezati očesni stik. Če ne vidite voznika, tudi on ne vidi vas. Nove oblike kabine tovornih vozil in dodatna ogledala sicer pomagajo, vendar pa bodo potrebna še dolga leta, preden bodo novi tovornjaki na cestah zamenjali stare," pravi Neil Greig iz IAM RoadSmart.

Nalepka Kako je kaprica ene članice polepila "pol" Evrope

Na mrtve kote opozarjajo nalepke

V Franciji je s 1. januarjem letos začel veljati člen prometnega zakona, po katerem morajo imeti vsa vozila s skupno maso nad 3,5 tone "na straneh in zadnjem delu vozila viden znak, ki prikazuje položaj mrtvih kotov." Poleg tovornjakov velja torej tudi za avtobuse in težje kombije ter avtodome. Ob tem so francoske oblasti ohlapno zapisale, da morajo imeti nalepko vsa vozila "v urbanih okoljih", kar praktično pomeni vsako naseljeno območje.

Foto: Žurnal24 Mrtvi kot

Z letom 2026 nova oblika tovornjakov

Od leta 2022 dalje bodo sicer za vse nove tipske odobritve tovornjakov in avtobusov veljale precejšnje spremembe, saj bodo morali imeti obvezno vgrajene elektronske sisteme za opozarjanje na mrtve kote (fotografija zgoraj). Po 2024 bo moral imeti tak sistem sleherni novi tovornjak ali avtobus, z letom 2026 pa se obetajo tudi novosti pri konstrukciji in obliki tovrstnih vozil, saj se uvaja nov pristop glede sedenja voznika in s tem zmanjšanja mrtvih kotov na minimum.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 11

  • 10:28 12. December 2021.

    Google je vsak teden plačal spletno delo od doma od 6000 do 10000 evrov. Od Googla sem prejel prvi mesec …

  • 00:33 12. December 2021.

    Dobrodošli v najboljšem intimnem klubu - - Se︆︆ns︆︆to︆︆s︆︆.︆︆C︆︆o︆︆m

  • 11:13 11. December 2021.

    Seveda je kriv voznik/ica avta saj je bil tovornjak že skoraj pred avtom. Kar se pa tiče kakih svetlobnih znakov …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.